Notice: Undefined index: is_mobile in /var/userdata/web/mediatechnika.hu/website/www/core/class.template_manager.php on line 235
IBC 2016 Szubjektíven - Médiatechnika.hu

MédiatechnikaIBC 2016 Szubjektíven

Médiatechnika | 2017. Január 09., Hétfő 14:00

Idén szeptemberben is - mint minden évben – Amsterdamra irányult a broadcast szakma figyelme.

Itt és most folytathatnám számokkal, mint annyi ilyen eseményről szóló cikk, - egyébként idén 160 országból 1.600 kiállító és több mint 50.000 résztvevő érkezett az eseményre -, de inkább egy kicsit szubjektíven szeretnék áttekintést nyújtani az eseményről.

 

SAM_5738.JPG

 

Az örök kérdés

Miért is zarándokol minden évben ide a szakma? Miért vett részt közel száz magyar média szakember, műszaki munkatárs, IT mérnök, kereskedő és rental cég képviselője az őszi amszterdami szakmai fórumon és kiállításon szeptember 9-13 között? Miért jött a szakma hazai bölcsőjének is tekinthető Budavári Schönherz Stúdióból is népes delegáció Amszterdamba? Különös örömmel töltött el, hogy láthattam ezt a csapatot. Bizonyosságot nyert számomra, hogy a jövő generáció tudatosan készül a szakmára, pénzt, időt nem sajnálva tájékozódnak, tanulnak. Nem véletlenül írtam a cikk elején, hogy esemény, hiszen az IBC évek óta nem csak egy kiállítás, vagy csak egy konferencia, hanem a műfaj olyan találkozója, ahol a jelen megismerésén kívül talán a jövő fejlődések iránya is eldől. De hol is tartunk most? Talán mindenki évek óta hallja, hogy paradigma váltáson esik át az iparág. Igen, elindult a broadcastból a broadcast IT átmenete, de hamarosan már csak az IT broadcast részéről fogunk beszélni. Itt bizony a szavak sorrendje is fontos. Hogyan is jutottunk el ide? Az elmúlt években nagyszámú új tartalom fogyasztási forma vált mindennapossá, gondolok itt a Multiscreen-re, VOD-ra, SVOD-ra, és a közösségi médiára.

 

SAM_5753.JPG

 

Az átalakulás

Ezzel párhuzamosan természetesen jelentősen átalakult a média technológiája is. Gondoljunk csak a következő hívószavakra: IT, IP, COTS, Cloud, Virtualisation, Datacenter, de folytathatnám a sort. Ma már elképzelhetetlen a média a jól ismert OTT tartalom szolgáltatók nélkül, mint a YouTube, a hulu, a Netflix, a vudu vagy az Amazon. Ezzel egyidőben a médiafogyasztási szokások is változtak, változnak. A piaci elemzések szerint a 2012-ben kezdődő 6 éves ciklus alatt a tradicionális televíziós fogyasztás ideje közel 30%-al fog csökkenni. Az internetes, a mobil és a közösségi média hármasa előtt eltöltött idő pedig 30% növekedni fog. Azt hiszem ez nem is meglepő adat, illetve csak annyiban, hogy a várható növekedés csak 30%-os. A rádiózás időaránya is kismértékben növekedni fog, az írott és egyéb médiák csökkenésének közel azonos mértékében. Mind ezek mellett a napi médiafogyasztás várható időtartalma is kismértékben nőni fog. Fentiekkel párhuzamosan fokozatosan átrendeződik a reklámbevételek megoszlása is. Míg 2012-ben a lineáris televízióknál közel kétszer annyit költöttek a reklámozók, mint az új platformokon, addig 2018-ra valószínűsíthetően, a lineáris televíziós csatornák növekedő bevételi mellett is már több bevétellel kalkulálhatnak az új platformok üzemeltetői.

 

IT és IP alapú rendszerek

Az idei év talán legfontosabb kérdése a teljes IT alapon történő technológiai rendszerek térhódításának ideje és mikéntje. Az EBU ennek tárgyalására már korábban létrehozott egy munkacsoportot. A 2016-os IBC konferenciaprogramjában is fajsúlyosan szerepelt a téma. Rádiók esetében már komplett megoldások vannak, több gyártó termékei közül válogathatunk, és már Magyarországon is találunk csak IP kapcsolatokkal felépített komplett rádió stúdió megoldást. Egy szombat délelőtti szekció keretében arról beszélgettek a részvevők, hogy az IT és az IP valóban készen áll-e arra, hogy a teljes broadcast gyártási láncban alkalmazzák. Számos eleme a broadcast és média láncnak már ma is IT, IP alapú, de nem mindegyik. Bizonyára rövidesen bekövetkezik, hogy már a teljes lánc IT, IP alapú lesz, de mikor és hogyan? Ezekre a kérdésekre keresték a szekció részvevői a válaszokat. A fontosságot jól mutatta, hogy az előadók a Sony, a Grass Valley (a Belden Brand), a Broadcast Innovation, az Evertz és az Ericson IT és IP technológiával foglalkozó vezetői és szakértői voltak.

 

SAM_5834.JPG

 

Egy másik, a SMPTE által támogatott szekció témája kifejezetten az IP alapú video stúdiók kérdésével foglalkozott. Az előadók úgy látják, hogy a teljesen IP alapú stúdiók elterjedése hamarosan és gyorsan megvalósul. Az egyik előadó azt hangsúlyozta ki, hogy az IP technológia stúdiókban történő bevezetésénél különösen figyelemmel kell lenni minden fontos elemre, megemlítette a tartalmat, a szinkronitást és a metaadatot. Egy másik előadó a SDVN (Software Defined Video Networks) és a megfelelő szabványok meglétének fontosságát emelte ki. A témakör fontosságát az is jól mutatja, hogy idén márciusban, az iparág több mint 50 piacvezető szereplője megalapította az AIMS-t (Alliance for IP Media Solutions, www.aimsalliance.org). Az AIMS, az IP Alapú Média Megoldások Szövetsége, egy nonprofit kereskedelmi szövetség, mely támogatja az olyan nyílt szabványokat, melyek segítségével broadcast és média vállalatok gyorsan és gazdaságosan változtathatják meglevő SDI alapú rendszereiket virtualizált, IP alapú struktúrává. Az IBC alatt számos szakmai beszélgetésen merült fel a kérdés, hogy a teljesen IP alapú technológia bevezetésekor nem csak a határidő a kérdés, hanem az is, hogy ezzel mit nyerünk és mit veszítünk. Ez utóbbi felvetés bizony engem is elgondolkodtatott.

 

A jövő nem veszélytelen

A sok IT technológia a biztonság kérdését is felveti a csatornák, a műsorgyártás, a play out, sőt még a disztribúciós láncban is. Bizonyára sokan emlékeznek e sorok olvasói közül arra, amikor nem is olyan régen a hackerek több órára megbénították egy teljes televíziós csatorna működését. Nem csak ez a veszély, hanem az adatlopás is! A broadcast technológiák IT irányba történő átmenete sok új lehetőséget ad a tartalmak eltulajdonítására, lemásolására. Itt ne arra gondoljunk, mint a régi  időkben, hogy felvesszük VHS-re majd lemásoljuk a szomszédnak is. Ha ma valaki illegálisan hozzájut egy tartalomhoz, akkor az az internet által nyújtott lehetőségeknek hála, villámgyorsan elterjed a világhálón, és persze az eredeti mára már szinte kizárólagos HD minőségben. Ez az adatlopás egyes becslések szerint csak Európában euró milliárdokat vesz ki az iparág kezéből. Ebben az esetben nem csak az elmaradt reklámbevételekre gondoljunk, hanem a műsorelosztó hálózatok csökkent lőfizetési bevételeire is. Hiszen, ha a neten könnyen nagyszámú illegális tartalmat tudnak nézni, akkor nem fognak „drága pénzen” előfizetni a tartalmakért. Nem véletlen, hogy az EBU (European Broadcasting Union, Európai Közszolgálati Műsorsugárzók Uniója) is kiemelten foglalkozik az IT biztonsági kérdésével is. 2016. áprilisában az EBU R143-as ajánlásában adja meg azokat a sarokpontokat, melyeket a média szoftverek és rendszerek gyártóinak és felhasználóinak szempontjából különösen fontos kérdéseknek tart.

 

SAM_5756.JPG

 

Az átalakulások kora

Másik mindenképpen említésre érdemes folyamat az iparági cégek átalakulása, sok esetben egyesülése. Számos cég cserélt gazdát, befektetők jöttek-mentek, de számos esetben régi nagymúltú cégek vásárolták fel egymást, vagy közös tulajdonosi háttérük miatt olvadtak össze. Összeolvadt a Snell és Quantel, és a jövőben SAM (Shell Advanced Media) néven folytatja tevékenységét. Az AVID nagy felvásárlásba kezdett, a sok vásárlás mellett legjelentősebb szerzeménye az ORAD. Talán az AVID tulajdonosai, vezetői is ráébredtek arra, hogy egy viszonylag szűk üzleti szegmensből, az utómunkából nem lehet már sokáig a piac vezető cégei között maradni. Az elmúlt években a Belden csoport is hatalmas változáson esett át. A „kis” kábelgyártóból, a broadcast piac jelentős szereplőjévé vált, hiszen a GVG, a Miranda és több kisebb vállalat is a csoport tagja lett. Talán még vagyunk néhányan, akik emlékszünk még olyan jól csengő nevekre, mint Thomson, Leitch, vagy a Harris. Az utóbbi évtized nagy átalakulásai elsodorták őket.

 

SAM_5851.JPG

 

Összegzés

Kérem, hogy a cikk elolvasása után senki ne mondja, hogy a szerző az IBC kapcsán írhatott volna még erről és arról is, mert ez fontosabb, jelentősebb. Bizonyára igaza van az így gondolkodónak, de mint az elején is írtam az itt leírtak egy szubjektív beszámoló sorait ölelik fel. Azt, hogy egy teljes képet nyújtok az eseményről, a broadcast iparág helyzetéről, nem mertem bevállalni, hiszen erről beszélgettek a szakma nálam sokkal nagyobb tudású és tapasztalatú képviselői közel egy héten át, számos konferencia és szekció keretében. Nos, akkor miről is szólt idén az IBC? Egy mondatban lehetetlen megfogalmazni. IT-ről, IP-ről, szabványokról, trendekről, változásokról és természetesen a 4K-ról is. Rengeteg gyártó mutatta be a komplett 4K-s produkciós, utómunkálati, server vagy playout megoldásait, egyéb alkalmazásait. A Cinegy új jelmondattal rukkolt elő az évek óta hangoztatott „SDI MUST DIE” után: „HARDWARE IS DEAD”. Igen, talán hamarosan bekövetkezik, hogy a jól megszokott soros digitál is interface-k helyett mindenütt csak hálózatos kapcsolatok lesznek, de azért a  standokon még mindig ott vannak a „vasak”, amelyek nem minden esetben standard IT eszközökön alapulnak.

 

Kenderessy Miklós

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.099465 másodperc.