MédiatechnikaNEUJAHRS-KONCERT 2018 WIEN

Médiatechnika | 2018. Március 02., Péntek 08:00

12 x MUSIKVEREIN

Sereg Imre olyan, mint abban az elhíresült reklámban a „Diegós fiúk”. Vele mindig történik valami. Tavaly nyáron csapatával a Forma 1 televíziós közvetítés RF kameráit biztosította, majd nem sokkal később Salzburgban tünt fel a TV Skyline OB VAN-jával, január elsején pedig már az ORF stáblistáján olvashattuk nevét, mint technikai vezető az új évi koncert közvetítése kapcsán.

Most itt ülünk egy budapesti szálloda bárjában, Imre a sörét issza, én pedig kérdezem, részben arról, hogy mi is történt Bécsben, nomeg hogy mijáratban van itthon.

- Nem az első alkalom, hogy az ORF újévi koncertjének a közvetítésében részt veszel és mivel már a címben elárultuk, hogy ez volt a 12. alkalom, joggal merül fel a kérdés: Mi változott az elmúlt kereken egy tucat esztendő alatt?

 

DSC04779a.jpg

 

A vátozás mindenek előtt a technikai fejlődében és a stáb felkészültségében mutatkozott meg leginkább. Kezdem azzal, hogy a Musikverein annak idején nem volt fölkábelezve, annak idején a legelső HD kamerákkal dolgoztunk, úgy kellett felimádkozni őket a helyükre, most meg gyönyörű….

 - A bécsi Musikverein rendkívüli adottságokkal bíró koncertterme televíziós szempontból milyen lehetőségeket kínál?


balkon cam K 11.JPG


Az a helyzet, hogy a közvetítés önmaga a kamerák elhelyezését illetően, tehát rendezői szempontból a kezdetek óta nem sokat változott, mert sokat nem is lehet változtatni rajta, hiszen a koncert teremnek megvannak a maga építészeti határai, és ez determinálja, vagy inkább behatárolja a rendező elképzeléseit, a kamerák mozgását. Az igazi változás elsősorban a közvetítés minőségéban a képfelbontásban volt kézenfogható az elmúlt 12 év alatt.

Emlékszem, amikor a broadcast technikában megjelent a HD, akkor én még az Alfacam -nál ( Belga OB VAN cég ) dolgoztam, és azért hívtak minket, mert a mi kocsink már tudott HD jelet közvetíteni és megvolt hozzá a kameraparkunk, Thomson LDK 6000 kamerák voltak a kocsihoz rendelve. Ezzel indítottunk 2000-ben, ami hatalmas minőségi ugrás volt az ezt megelőző SD felbontáshoz képest

 

Persze nagy volt a izgalom az egész stábban, minden egyes kameraváltásnál imádkoztunk hogy működjenek a kamerák, és hogy az a kamera váltson amit a rendező kért.

A mai állapotok az akkorihoz képest ég és föld viszonylatban működnek. Ma már úgy mennek a dolgok, mint a karikacsapás, hiszen a stábnak olyan rutinja van, hogy szinte már csukott szemmel is mindenki tudja hova menjen, mit kell csináljon. Ez az, ami látszik a képernyőkön, és amit úgy hívnak - minőség.

 

Munka közben az OFR stábja a közvetítő kocsiban.jpg

 

- Egy odavatett félmondatban említetted az Ikegami kamerákat. Valóban annyira jók lennének? Nálunk nem igazán terjedtek el, noha azért már van egy-kettő a hazai televízióknál.

Öszintén szólva, korábban csináltunk egy összehasonlító HD kamera tesztet, ahol az Ikegami magasan verte a többi márkát. Az is igaz viszont, hogy a 4K felbontású kvázi összehasonlításban a Grass Valley kamerája magasan verte az Ikegamit.

Ezért például a német TV Skyline, aki a technikát adta a bécsi közvetítéshez, a 4K -ás kameraparkjuk fejlesztésénél Grass Valley kamerákba invesztált. Ugyanakkor HD-ban, ennél a közvetítésnél is Ikegamival dolgozott, ami nagy elöny volt, mivel az ORF is ezeket a kamerákat használja.

- Láttam a helyszínen készített fotókat és úgy érzem, hogy nagyjából ugyanaz a kamerák elhelyezése, mint az elmúlt esztendőkben...

Igen, ez igaz... Mindig változtatunk pár dolgot a kamraplánon, például néha a jobb, vagy baloldalra helyezzük a 90 fokos kamerát, de nincs sok lehetőségünk új kameraállásokat kitalálni, hiszen akkor ezek bele lógnának a képbe, zavarnák a nézőt, és nem lehet a nézőtér közepére kamerát telepíteni. Limitált a mozgásterünk, és bármilyen ügyesek is vagyunk az egészen biztos, hogy már mindent kipróbáltunk. Be kell vallanunk, hogy bár az évek során ismétlődnek a dolgok, ebből a néző semmit nem vesz észre. Számára a zenei élvezet a fontos, na és a szép látvány, ebben pedig nincs hiány.

 

K1 ĂŠs K2 kamerĂĄk a baloldali pĂĄholyban.JPG 

 

- Volt korábban az a fajta kamera, ami a nézők feje felett mozgott – azt hiszem spidernek hívják.

 

Igen, ez nálunk a Camcat Kolibri volt úgy 2-3 éve. Ezzel az a helyzet, hogy mivel ez RF kamera, nem ad olyan minőséget, mint a kábeles kamerák ezért ennek a használatát nem erőltettük. Fizikailag nem volt zaja, a közönséget nem zavarta, szép képeket is csinált, de mivel csak átlósan diagonálra volt kifeszítve, ezért képileg nem volt túl sok variációs lehetőség vele, és a rendező nem tudja igazán kihasználni, ráadásul nagyon költséges darab.

 

- Hány kamera dolgozott most az új évi koncerten?

 

14 kameránk volt az idén és ebból 6 db. operatőrök irnyítása alatt működött, a többi 8 távvezérelt, remote kamera volt. Ezek az u.n remote kamerák el voltak rejtve a terem külünböző pontjain, a zenekarban, hogy ne látszódjanak a képben.

 

kamera K8.JPG

 

- Mi volt a helyzet a hanggal?

 

A közvetítés hangja már évek óta Dolby Surround 5.1 rendszerben megy, ebben már hosszú ideje nincs változás. Ami viszont most részben változik, mert jövőre a japánok 8K –ás kamerákkal jönnek, és a hangot is 22.2 csatornán közvetítik maguknak. Ez még számunkra is kérdés miként fog zajlani, minden esetre ez egy komoly technikai bravúrnak számít, úgyhogy lesz majd mit tanulni tőlük. Az is biztos, hogy sokkal több mikrofon kerül majd kihelyezésre, és más layerek lesznek. Érdekes lesz. Európában 8K-t még senki nem tud közvetíteni, csak rögzíteni tudunk. Itt is az fog történni, hogy a japánok hoznak majd egy saját autót, mindent felvesznek vele, majd hazaviszik, és azután otthon megcsinálják az utómunkákat.

 

- Mi egy technikai vezető dolga egy ilyen közvetítésnél – ezt most abszolúte a laikus kérdezteti bennem - mi a te dolgod ebben a technikai vezetői pozícióban?

 

Elsősorban rendkívül nagy a felelősségem, mert én vagyok felelős a teljes adás technikai lebonyolításáért, ha bármi van, mindenki azonnal engem keres. Idén például a japán televíziósok élőben adtak egy szüneti programot, ezért is én voltam felelős. Béreltek a Hotel Imperialban egy szállodai lakosztályt ahol egy riporter és két vendég élő beszélgetését kellett közvetíteni. Ezzel nagyon sok munkám volt. Emellett pedig a felelősség az ORF felé. Egyébként a közvetítés alkalmával van egy külön konténerem, ahol minden kamerát látok, figyelem az egész folyamatot, és ha bármilyen apró dolgot észlelek, azonnal szólok és kérem a hiba elháritását.

 

kamera K7 sinen.JPG

 

- Már korában említetted, hogy egye komolyabb feladatokat kapsz hazai pályán is, és többek között most például ezért is tartózkodsz Budapesten. Mit tudhatunk erről?

 

Úgy néz ki, hogy egyre komolyabb együttműködés alakul ki az Antennan Hungáriával. Gyakorlatilag a feladatom ugyanaz, mint más közvetítéseknél. Idén januárban az Antenna Hungária OB VAN 7-es kocsijával Salzburgban vettünk részt egy zenei eseményen. A Salzburgi Festspielhaus-ból a „Dreikönigskonzert” közvetítése volt a feladat. Az osztrák producer elmondta mit kell csinálni, fél órás csúsztatásban ment az adás és ezt, a kocsi személyzetével - mind magyar srácokkal csináltam. A produkcióban a rendező német volt az operatőrők osztrákok. Ők is, és a technika is nagyon jól dolgozott együtt. Ez a munka a magyar kollégák számára teljesen új terep volt, és nemcsak hogy nagyon élvezték a feladatot, de kíválóan végezték a munkájukat is. Végülis ezt a nemzetközi csapatot koordináltam, méghozzá nagy sikerrel. A producerem az adás végén azt mondta: „Imre, folyt.köv.” Ebben benne volt minden. Mind ezt annak köszönhetjük, hogy az Antenna Hungária ma már olyan broadcast technikával rendelkezik, ami külföldön is megállja a helyét.

 

12X MUSIC SOCIETY / VIENNA NEW YEAR’S CONCERT 2018 / It was already the 12th time that Imre Sereg took part in the technical realisation of the Vienna New Year's Concert and supervised and directed the broadcast. The article talks about the technical changes that the concert transmission, with one of the largest audiences in the world, has undergone during these years, and we take a sneak peek behind the curtain. This year, Imre Sereg, who so far has mainly used his knowledge in productions abroad, carried out tasks assigned by Antenna Hungária, as well, which assignment is expected to continue.

 

(Soltész Rezső)

 

 

 

 

 

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.090217 másodperc.