Band Pro - One World on HD 2007 - Média Fórum és Kiállítás

| 2008. Január 10., Csütörtök 09:00

Az Amnon Band elnök vezetésében működő Band Pro Film és Digital vállalat évről évre megrendezi HD Média Fórumát és az „Open House” Kiállítást.



A többnapos Média Fórum célja, hogy broadcast újságírók segítségével tájékoztassa a szakmát a legújabb HD és filmes fejlesztésekről és trendekről. A 2007-es év rendezvénye is igen gazdag programmal várta a világ szinte minden tájáról érkezett, közel száz újságírót. Az „Open House” pedig több mint 50 broadcast és filmes gyártó cég kiállítása volt, amely szinte megkoronázta az eseményt, vagy ha úgy tetszik feltette az i-re a pontot.


 
A Média Fórum

A Band Pro Csoport Los Angeles-ben lévő főhadiszállásán kívül, még három másik bázist tart fenn. Ezek New Yorkban, Münchenben és Tel Avivban találhatók. A kaliforniai Burbankban található forgalmazó bázis kifejezetten a Hollywood és környékén működő filmes produkciókat vette célba a legkorszerűbb digitális filmes és HD eszközökkel és kiegészítőkkel, tudtuk meg a Band Pro elnökétől, Amnon Bandtől.

A digitális filmes szegmensben a legfontosabb partner a Sony és a Zeiss. A Band Pro mindig is hitt abban, hogy a filmet mint nyersanyagot fel fogja váltani a digitális technika. Meg kell ezzel a gondolattal barátkozni, Hogy ez mennyire így van, annak legékesebb bizonyítéka, hogy a Sony az F900 CineAlta kamera után megalkotta az F23-at.

„A Sony 15 éves, igen közeli és produktív kapcsolatot tart fenn a Band Pro vállalattal”, kezdte előadását Rob Willox, a Sony mérnöke. Mindkét vállalat vezető szerepet játszott abban, hogy a digitális filmgyártás elinduljon szerte a világban. A Sony számára a legfontosabb érték a Band Pro szaktudása, támogatása és folyamatos visszajelzései, melyeket a vásárlóikon keresztül kapnak. Ez a gyümölcsöző együttműködés azt eredményezte, hogy a Digital Betacamtól kezdve a HD Cam, HD Cam SR CineAlta kamerákig és rekorderekig a terméksor tökéletesen lett felépítve és terítve a négy irodán keresztül szinte az egész világon. Ez a Média Fórum évről-évre az egész világra kiterjedő lehetőséget ad a Sonynak, hogy bemutassa legújabb CineAlta kameráit. Két éve az F900-at, tavaly ilyenkor pedig az F23-at jelenthettem be itt. Idén a CineAlta terméksor egy jelentős kiterjesztését hoztam el, valamint betekinthetünk a Sony új, High End kamera rendszerébe. A filmoperatőrök kézikamerákkal szemben megfogalmazott igényeik a legjobb képminősére és a minél könnyebb súlyra irányulnak. Az igény tehát egy kisméretű kamera, amely képes a teljes, 1920X1080-as bontásra. Sok szenzor a piacon ennek a felét vagy a negyedét kínálja. A vásárlói igények a teljes HD bontásra és ennek felvételére irányulnak.

Van egy másik kérés is nevezetesen: gondoljuk újra a beépített lencsére vonatkozó koncepciónkat. Az operatőrök szinte könyörögnek, hogy csináljunk olyan lencsét amely mechanikusan valósítja meg a fókusz, a zoom és az írisz állítását. Mi eleget tettünk ezeknek az igényeknek és pontosan oda tettük ezeket gyűrűket ahova kell. Végezetül a felhasználók utolsó kérése volt, hogy egy IT alapú workflow-t fejlesszünk ki. Mindezen kérések eredménye, hogy megszületett a CineAlta sorozat új üdvöskéje az XDCAM EX kamkorder. Az új, félvezető alapú médiára rögzítő kamera az önálló vállalkozásban dolgozó filmgyártók eszköze. Ára igen kedvező, médiakártyával együtt 8000 USD alatt van. Alapos nyúzópróbának vetettük alá: betettük egy műrepülőgépbe és 10 g gyorsulás mellett vizsgáltuk, amit minden elváltozás és funkciókiesés nélkül viselt. Tisztában vagyunk azzal, hogy a kamerákat a legextrémebb helyekre viszik az operatőrök és ott megismételhetetlen felvételeket készítenek velük. Ez a rémálma a mérnökeinknek, de igyekszünk megfelelni ezeknek a kihívásoknak is. Így jutottak el kameráink a Titanic-ra, vagy a Mount Everest-re, elszenvedték Tunézia forróságát és Costa Rica esőerdeinek páratartalmát. Fejlesztéseinkben törekedtünk arra, hogy az átmenet - az egyik kameráról a másikra – zökkenőmentes legyen. Ennek a koncepciónak a megtestesítője az F23, melynek fogadtatása reményt keltő. Mióta a kamera kint van a piacon egyetlen kérdéssel bombáznak minket, nevezetesen: Mikor fogjátok bemutatni a nagyobb képalkotó szenzort? Jövő év vége felé, ugyanis akkor fog megjelenni a 35 mm-es CineAlta sorozat legújabb tagja az F35. Sok részlet még nincs köbe vésve, de a folyamatos visszajelzésekből építkezünk.

Következzen most egy rövid áttekintés az F35-ről!

Az F35 az F23 platformjára épül, amelynek középpontjában a super 35 mm-es, több mint 10 megapixelt teljesítő szenzor áll. A kamera PL lencsefelfogással lesz ellátva, valamint támogatni fogja a HD CAM SR alapokon álló munkafolyamatot, 1920X1080-as bontásban. Képességeit és ergonómiáját tekintve hasonló lesz az F23-hoz. Éppen a napokban adtunk ki gyártás előtti készülékeket tesztelésre Japánban. Így a mérnökeinknek lehetőségük nyílik a gyors változtatásokra. Csak mindezek után megyünk ki a nemzetközi piacra. Az F35 tovább növeli a CineAlta termékskálát, nem váltja le az F23-at. Mi tudjuk, hogy számos felhasználó elkötelezett híve a 2/3 collos lencséknek, míg mások a 35 mm-eseket kedvelik jobban. Nyilvánvaló különbség a méret, a súly és az optikai teljesítmény. Bizonyosak vagyunk abban, hogy az F23 és az F35 más-más követelményeknek felel meg és így békés egymás mellett élésben fognak nekünk nagyon színvonalas programokat fotografálni. A közelgő NAB Kiállításon még több részlet lesz ismert az új kameráról, mely 2008 vége felé lesz kapható. Ára lencse nélkül, közel negyed millió dollár lesz.

Az új kamerák után térjünk át a 4K felvétel módok problematikájára! Tavaly ezen az eseményen jelentette be a Sony, hogy feltett szándékuk a 4K  SXRD digitális moziprojektorok mellé kifejleszteni 4K-s kamerákat és rekordereket. Ezt a tényt megerősítették és folytatják a mérnöki tervező munkát ebbe az irányba. Azonban a 4K sokkal többet jelent a felbontásnál, a kihívás ezeknél a készülékeknél a gazdasági megalapozottság. Az eredmények az elkövetkezendő néhány éven belül fognak jelentkezni.



Az új fejlesztések után Jeffrey Cree a Band Pro HD videó rendszerek menedzsere tartott előadást. Rávilágított, hogy a Sony CineAlta sorozata tovább bővült, természetesen továbbra is forgalomban vannak az úgynevezett gold kategóriában a HDC -1500-as és HDC – 1000-es stúdió és közvetítő kocsikban használatos kamerák.

Az ezüst (silver) kategóriába tartozik a XDCAM család és most már az MW-EPX1 XDCAM-EX kompakt kamkorder is. Az EX kártyás kamera minden bizonnyal átmenet  a HDV és a komolyabb kategóriák között. Az arany kategória igáslova az F900, a filmes produkcióké, úgy mint reklám és folytatásos produkciók az F23 a megfelelő választás. Az F23-hoz Amerikában mindenképpen, de sok más országban is, csak és kizárólag Zeiss optikákat használnak, a Digiprime és Digizoom családokból, de javasolják a Fujinon E sorozatú lencséit is. Felvételi technika HDCAM SR, vagy Codex. Számos reklám és promó anyagot forgattak az F23-al Amerikában, pl: Apple, Nike, IBM, UPS, HP, Hummer. Játékfilmek között a „The Mutant Chronicles”, “Speed Racer” a legismertebbek. A Speed Racer operatőre David Tattersall, aki a Csillagok háborúja 3. részét is fotografálta, rendezte, Larry and Andy Wachowski. A film 2008 májusában lesz látható a mozikban.
A 150 millió dolláros filmprojekt a következő technikával forgatott: hat F23 kamera SRW-1 rögzítővel, SRW-5500 stúdió felvevő, Codex digitalis felvevő. Az összes lencse Zeiss DigiWide 6-24, DigiZoom 17-112 és DigiPrime.

Ha már a lencséknél tartunk, természetesen megszólalt és előadást tartott a sajtótájékoztatón, Christian Bannert a Carl Zeiss Kameralencse Divíziójának fejlesztési igazgatója is, aki egyrészt bemutatta a patinás, német optikus vállalatot, másrészt trendekről és újdonságokról számolt be. Tudta Ön, hogy számos Hollywood-i produkció, mint a Szerelmes Shakespeare, A gyűrűk ura, vagy a Miami Vice is Carl Zeiss lencséket használt? És azt tudta, hogy a világ legnagyobb teleobjektívjei, -melyek a polgári életben teljesítenek szolgálatot, 15 lencsetagból állnak és súlyuk meghaladja a 250 kg-ot, - is Zeiss gyártmányok? Tudta, hogy amikor 80 millió embertársával együtt elmegy egy planetáriumba a világ különböző pontjain, az ott kapott látványról szintén a Carl Zeiss gondoskodik? Forma 1 rajongóknak mondom, hogy a legtöbb versenyistálló a Zeiss rendszereit használja méréseihez. A szemüveges társadalomban minden másodpercben két ember ügy dönt, hogy Zeiss lencsével fogja javítani látását. A 2005/2006-os üzleti évben a vállalat jövedelme meghaladta a 2,4 milliárd eurót. A 2/3 collos filmes lencsék között a Digi Prime családból 2003-ban jelentős mennyiség fogyott, majd stagnálás után 2006 közepétől ismét egy jelentős növekedés következett a Digi Prime és Digi Zoom lencsék eladási adataiban. Az a növekedés egyértelműen a Sony F23 megjelenésének köszönhető. Napjainkban közelítőleg 2000 Digi lencse dolgozik szerte a világban. Természetesen a 35 mm-es formátumokat is fejlesztik és már nagyon várják az F35 megjelenését, -fejezte be előadását Christian Bannert.
 

S, ha már Németországban járunk szinte kötelező, hogy a Band Pro müncheni irodájának vezetője, Gerhard Baier is előadást tartson. A prezentáció a HD Európában címet kapta. 2005-ben 5, 2006-ban 23 és 2007-ben 46 HD televíziós csatorna működött Európa szerte. Az állomások száma nagyon dinamikusan emelkedik, csakúgy mint a készülékek száma. 2008 elejére 20 millió háztartásban lesz HD ready készülék. Előrejelzések szerint 2010-re a HD adások száma megnégyszereződik, a műholdas HD adások száma pedig eléri 2015-ig a 240-et. A jelenlegi HD adásokat a fogyasztók 50%-ban kábelről, 45%-ban műholdról, 5%-ban földi sugárzásból és 0%-ban Internetről kapják. A műholdas platform jelentősen nő és 2011-re szinte minden mást kiszorít majd a sugárzási körből. A HD jelentős támogatását élvezi számos új, pozitív trendnek. A HD megjelenítők egyre nagyobbak és egyre olcsóbbak, a videojátékok egyre jobb felbontást követelnek, a 2007-es futball világbajnokság jelentősen növelte a HD létjogosultságát, végül de nem utolsó sorban a teljes HD produkciós eszközkészlet elérhető. Ezen eszközpark leglényegesebb eleme a felvételi, vagyis a kamera oldal. Ebben a környezetben a következő készülékek találhatók: F 900R, Arri D20, Genesis, Red, Arricam, Arri 416, HDC 1500/950/F950, F23. Természetesen igen sok produkció választja az F23-at, spanyol, francia, angol és német produkciókhoz. Az európai piac nyitott az új digitális filmgyártás felé. Ez a nyitás minden bizonnyal az F23-nak köszönhető. De kanyarodjunk vissza a HDTV elkövetkezendő fejlesztéseit meghatározó tényezőkhöz! Figyelembe kell venni a felhasználók igényeit, együtt kell működni a hozzáadott értéket létrehozó minden résztvevővel, csökkenteni kell a készülékek árát, HD tartalommal kell feltölteni a tárolókat, növelni kell a tartalom és a munkafolyamatok digitalizációját, következetes adás és felvételi szabványokat kell kidolgozni. Mi ma a HD képes technológia? A HD ready. Szabványok terén nyilvánvaló, hogy a cél az 1080p lenne, a Német Közszolgálati Televízió a 720p, MPEG4-et tervezi bevezetni.



Az utolsó előadó Carlos Acosta a Solid Desing mérnöke volt. A Band Pro támogatásával létrejött tartozék és felfogató rendszert mutatta be, ami a Sony F23-hoz lett tervezve. Az összesen 25 tagból álló kiegészítő csomagot végfelhasználók, vagyis aktív operatőrök tervezték, melyek felszereléséhez nem szükséges semmi egyéb szerszám, ezen túl más gyártók termékeivel teljesen kompatibilis. A rendszer szíve a „Waffle”, ez a beszédes elnevezés igen találó, mert a gofri süteményre hasonlító eszköz egy univerzális felfogó tányér. A speciális talp segítségével, könnyedén felfoghatók a hosszabb optikák, a keresőt bal vagy jobb oldalra installálhatjuk, vállpadra helyezhetjük, Steadicam csatlakozási pontok, tápszétosztás, optikavezérlés és még sok más igen hasznos kiegészítés teszi még használhatóbbá az F23-at.



A „One World on HD 2007” következő programja a Sunset - Gower Stúdiók filmes és televíziós utómunka bázisának látogatása volt. A filmes technikát a Technicolor jegyzi, Brian Gaffney alelnök ismertette a DP Lights produkciós rendszert, amely Thomson fejlesztés. A DP Light segítségével a felhasználók valós időben korrigálhatják és fényelhetik anyagaikat. Így elkészülhet a napi digitális muszter, amely megnyugtatja az idegeket, hogy valóban azt forgattuk amit szerettünk volna forgatni. A rendszer legfőbb képességei a következők: HDCAM SR, vagy tömörítetlen master felvétel, tömörítetlen klónozás, valós időben fényelt kocka pontos másolatok, lekonvertálás szerkesztési munkákhoz, hangszinkronizálás valós időben, a színmegadások változtatása a napi muszteron, vagy a DI-on, csatlakozás editor hálózatokhoz, metadata és produkciós jegyzetek együttműködése, frame store osztott képernyővel összehasonlításhoz, TC pontosság minden médián, rendező és producer távvezérlő panel, gyors XDCAM napi kópiák a stáb részére, tömörítetlen archiválás. A rendszer elérhető mobil változatban is, a kamionba épített változatot kifejezetten kritikus helyzetekben érdemes igénybe venni. A tökéletes mozi élményről a beépített Christie CP2000 2K projektor gondoskodik.



Az utómunka ház másik része kifejezetten HD televíziós produkciók editálásával, befejező munkálataival foglalkozik, Apple és Avid non-lineáris rendszereken.

Természetesen a teljes filmes technika is rendelkezésre áll, úgy mint ARRI Laser és szkenner, Spirit HD, 2K telecine.


Szerintem mindenki számára akkor hiteles egy információ ha azt egy hiteles ember állítja. Nos így gondolta ezt a Band Pro is, ennek érdekében kötetlen panel – beszélgetést szerveztek a Nemzetközi Filmoperatőrök Egyesületében (ICG). A téma a digitális filmezés és az F23-ról megszerzett tapasztalatok kiértékelése volt. A panelban a következő szakértők ültek:

Michael Bonvillain ASC, a napokban fejezte be a Cloverfield című filmet, melyet 5 Hd kamerával forgatott, melyek közt volt F23 is.

Geoff Boyle FBKS, ő volt az első operatőr aki reklámfilmet forgatott az F23-al, ez egy Rolex film volt.


Rufus Burnham, kamera és filmes utómunka ház igazgató, a közelmúltban indította el DI alapokra épített munkafolyamatát, melyben 4K-s vetítőterem is található. Az F23-at elsőként ő tette elérhetővé a produkciók számára a kaliforniai térségben.

Denny Clairmont 1964 óta a kamera és optika bérleti piacon mozog, Hollywood-tól, Torontóig képes a piacot lefedni.

Michele de Lorimier, az egyetlen hölgy a vizuál effektek (VFX) világában kezdett dolgozni, majd átnyergelt a digitális mozi reklámokra és videoklipekre, számos ilyen zenei anyagot forgatott F23-al.

Chad Martin, a szakmában nőtt fel, nagyapja operatőr, apja pedig asszisztens volt, ő jelenleg műszaki igazgató egy kamera bérbeadó cégnél.

Fred Meyers, közreműködött előkészíteni az F23-hoz szükséges workflow-t a Speed Racer című filmhez, valamint ő fejlesztette a 24P HD munkafolyamatot, ami lehetővé tette a Csillagok háborúja 2. részének technikai feltételeit. Foglalkozott 3D rendszerekkel is, jelenleg vezető mérnök a Kerner Optical’s vállalatnál.

Vince Pace, vezető operatőr és úttörő a 3D és HD alkalmazásokban. Cége a Pace, látja el F23 kamerákkal a Speed Racer produkciót. Találékonysága révén több, forradalmian új kamera rendszert tervezett, melyeket James Cameron filmekben vetettek be.

Robert Primes ASC, leginkább televíziós munkássága révén ismert, többszörös Emmy és ASC-díjas.

Nick Theodorakis, digitális képminőség főellenőre a Cloverfield című produkciónak és a Nike reklámfilmnek, melyek F23-al forogtak. 2007-ben Emmy-díjra jelölték.

A panelvita és a szakemberek is egybehangzóan állították, hogy a digitális filmgyártásnak igenis van jövője, sőt már jelene is, hiszen a DI éppen ennek az erősödő tendenciának a reprezentánsa. Az, hogy a felvevőgépben film, vagy szalag, vagy merevlemez van már kezdi elveszíteni jelentőségét. Viszont továbbra is nagyon fontos a világítás és a gépmozgás. Sokáig idegenkedtek a filmoperatőrök a digitális kameráktól, mert nem tudták az a dinamika átfogást amit a film. Az F23 tűnik az első digitális filmkamerának, ami gyakorlatilag tudja a film átfogását. Ezt a tényt megerősítette Michael Bonvillain és Geoff Boyle is. A rental házak vezetői pedig konkrét számadatokkal támasztották alá, hogy mennyire keresettek a digitális filmkamerák. Rufus Burnham kiemelte, hogy aki olyan workflow-t alakít ki, amelynek az elején digitális kamera van, az megspórolhatja a szkenner, vagy a telecine árát, ami nem kis összeg.

Az egész „One World on HD 2007” Média Fórum arról szólt, hogy a HD-nek milyen irányai vannak Amerikában. Ami azért fontos mert onnan jönnek a legújabb vizuális trendek, a leglátványosabb filmek stb. Sok broadcastert foglalkoztat a kérdés, vajon a HD itt megáll, ahol tart? 1080p a maximum, vagy esetleg vannak további lehetőségek? Jó hírem van, vannak új irányok a HD-ben és ezek egyértelműen a 3D felé konvergálnak. Bizonyára a Kedves Olvasók közül is sokan láttak már 3D vetítést. Jómagam az elsőt 1998-ban a Naganoban a téli olimpián. Ott egy hokimeccset adtak, hm – hm valami térhatás volt, de inkább csak rábeszéltük egymást arra, hogy volt harmadik dimenziója a képnek. A közelmúltban a 2007-es IBC-n a Sony sajtótájékoztatóján is vetítettek 3D-ben. Ez már meggyőző volt, valóban volt mélysége a képeknek. Érdekes volt, hogy a térhatás képtartalom függő volt, pl. a víz alatti felvételeknél szinte kifolytak a buborékok a vászon síkjából, oly élethűen, hogy többen fel is szisszentek. A harmadik és egyben a legmeggyőzőbb találkozásomat a 3D-vel itt a HD Média Fórumon éltem meg, a 3ality Digital Systems prezentációján. Ez a bemutató a szokásos forgatókönyv szerint zajlott, bevezettek minket egy vetítőbe, az üléseken ott volt a már jól ismert szemüveg, felvettük és elindult a csoda. Egy rock koncertet vetítettek, hatalmas színpad, zsúfolt stadion. A küzdőtéren olyan tömeg, hogy egy gyufaszálat se lehetett volna leejteni. Megszólalt a zene, na ekkor többen egymásra néztünk a félhomályban azzal az arckifejezéssel, hogy te már hallottál ilyet? Olyan hangminőség volt amilyet én még életemben nem hallottam, egyszerűen csodás. Na erre jött és rátett a vizualitás, a valódi 3D élmény. A színpadnak olyan mélysége volt, hogy szinte ott éreztem magam ródként, a felszerelések szépen különváltak a térben. Amikor a szólista előrejött énekelni kinyújtott kezét „meg lehetett volna fogni”. A hullámzó tömeg felett száguldó flycam is fantasztikus 3D képeket közvetített. A 15 perces vetítés után úgy jött ki az újságíró csapat a vetítésről mint akiket agyonvertek. A látvány és a hangminőség lenyűgöző, egyenesen a non-plusz ultra volt. Majd ez után jött az újabb meglepetés, - meg is mutatták, hogy milyen kamerákkal készítették a felvételeket.


A titokba a 3ality Digital Systems vezérigazgatója, Steve Schklair avatott be. A rendszer lényege, hogy a térhatást két, egymástól 90 fokban elhelyezkedő kamera produkálja. Egy vízszintes és egy függőleges. A függőleges kamera a kompendiumba épített tükrön keresztül látja a képet, míg a vízszintes direktben. Távvezérlő és szervómotor segítségével mindkét kamera képes oldalirányba elmozdulni, ezzel az elmozdulással egyenes arányban áll a térhatás.


A rendszer tökéletes működéséhez nagyon precíz mechanika és digitális követő és együttfutást biztosító (tracking) áramkörök szükségesek, melyeket a 3ality Digital Systems mérnökei fejlesztettek, csakúgy mint a speciális keresőt. Az optikák mozgatása és a 3D hatás mélységének beállítása is távvezérléssel történik. Nagy feladat hárul, tehát a segédoperatőrre. A kamerákról annyit lehetett tudni, hogy a Sony HD boksz kameráinak sorozatából származtak, a lencsék DigiZoom 6-24mm, T1,9  Carl Zeiss gyártmányok voltak.


 

Az „Open House” Kiállítás

Minden bizonnyal a kiállítás adta meg a végső arcát a „One World on HD 2007” rendezvény sorozatnak. A Band Pro szervezésében felépült kiállítás tökéletes lenyomatát adta annak, hogy mely gyártók, milyen termékekkel vannak jelen Californiában, a világ film és televíziós fővárosában. Az itt kiállított legtöbb gyártó természetesen jelen van az európai piacon is, azonban voltak kisebb cégek, amelyek kifejezetten amerikai területre koncentrálnak.



Astro, filmes és broadcast termékeket állított ki. LCD-k hullámalak és vektorszkóp funkciókkal, hard diszk rekorder, konverterek, mátrixok szerepeltek kínálatukban.

Az Oppenheimer Fujinon optikákhoz gyárt hordozó fogantyúkat, zoom motor közgyűrűket, valamint flat monitorokhoz állványokat.



A 16X9 kamerára szerelhető fejlámpáival, HDV kamerákhoz használható nagylátszög előtét és halszem lencséivel szerepelt.

De itt volt a Tiffen is, aki igen ismert szűrőrendszereiről, szűrőtáskáiról, de kiállított HDV kamkorderekhez kamera stabilizátorokat is.

A Petrol táskáival hívta fel magára a figyelmet, kamerákhoz, monitorhoz, fotós készlethez, laptophoz, ENG hangkeverőhöz gyárt igen strapabíró megoldásokat.


A Sachtlert nem kell bemutatni, elhozta a teljes SteadiCam rendszerét és statív választékát, de itt volt a kamera talpba épített akkumulátoruk is.

A Vinten szintén jelen volt Los Angelesben, stúdió-pedesztáljait és ENG statívjait állította ki, számos referencia munka publikálása mellett. Házuk tájáról a legnagyobb újdonság a Radamec robotfej vezérlő rendszer volt.

Az Innovision Optics „Madárfej” megoldásáról már írtunk a Médiatechnika hasábjain, van már pan/tilt fejük is HDV kamerához, valamint kirukkoltak egy HDV kamerákhoz fejlesztett un. tubusoptikával, amely élesebb képet, tágabb mélységélességet és szórásmentes eredményt ad.

A Lowel talán kevéssé ismert hazánkban, de óriási lámpaválasztékával lenyűgözte a kiállítás látogatóit. Fénycsöves, izzószálas, valamint fémhalogén lámpák garmadát mutatták be. Természetesen a szűrők, fényterelő lapok, speciális csipeszek, kábelek és állványok, derítőlapok sem hiányoztak.

K-Tek a mikrofonosok álma a szénszállal erősített teleszkópos, belső kábelezéssel ellátott Boom bot, itt volt még az új fejlesztésű sztereó mikrofon kábelük és az állatszőrből készült új szélvédő sapka család is.




Litepanels, a LED lámpáiról ismert gyártó bemutatta a legújabb DMX vezérelhető paneljét, valamint egy dimmer kimenettel ellátott LED lámpáihoz fejlesztett tápegységet.

A Manfrotto szintén ismert Magyarországon, az évről évre javuló minőség, a kedvező ár és az egyre bővülő választék komoly fejfájást okoz a „nagyobb cápáknak”. Az állványok és felek teljes palettája terítékre került.

A Bogen Imaging elsősorban lámpáival szerepelt, de elhozta a Metz, Gitzo, IFF, Kata, Formatt Filters termékeit is.

A Marshall Electronics, - ami nem azonos a gitár erősítőiről híres hasonló nevű vállalattal – LCD monitor rendszereit, optikai megoldásait, hangrendszereit, valamint kábeleit és csatlakozóit vonultatta fel.

A Canon megint nem igényel bemutatást, az összes ENG és EFP sorozatú lencséiket elhozták.

Az Oconnor nem terjedt el hazánkban, azonban Amerikában nagyon népszerű a folyadékfejes, elsősorban filmkamerákhoz fejlesztett statív család, egyes modellek 54 kg-ig, a nehézsúlyú kategória 108 kg-ig használható.

Az Iconix nem kevesebbet állít magáról, mint azt, hogy az övé a világ legkisebb HD kamerája, amelynek képe igen meggyőző volt. A 720p-t teljesítő 3 CCD-s eszközt elsősorban remote fejes alkalmazásokhoz fejlesztették.



Lectrosonics, az 1971 ben alakult amerikai gyártó, elsősorban adástechnikai berendezéseket fejleszt. De készít vezeték nélküli mikrofonrendszereket is. Távvezérelhető antenna megoldásai és RF erősítői jelentős mértékben vannak jelen az amerikai piacon.

Az Ecinema LCD monitorait mutatta be. A DPX osztály valóban a CRT monitorokat helyettesítheti, míg a DCM osztály kiértékelésre, editálásra ajánlott.

Cmotion Film Technologies lencse és kamera vezérlő megoldásaival mutatkozott be. Kínálnak vezetékes és vezeték nélküli alkalmazásokat, melyeket egy, vagy akár több kezelő is működtethet.

AJA a tipikusan Californiai, konvertereiről és gyorsító kártyáiról nevezetes cég, bemutatta Kona és Xena családjait, melyek a non-lineáris editálást segítik.

Anton Bauer fő csapásként továbbra is az igen nagy megbízhatóságú akkumulátoraival és töltőivel teríti a piacot. Ultralight kamera fejlámpái széles igényeket elégítenek ki, a hagyományostól egészen a dimmerelhető változatokig. Természetesen bemutatták díjnyertes Elipz akku és lámpa rendszerüket is.

A Fujinon igen ismert és közkedvelt az amerikai piacon, azonban inkább televíziós berkekben használják szívesen a japán gyártó optikáit, pedig jelentős számú filmes lencse is szerepel a kínálatukban.




IDX, az akkumulátor és töltő Endura családot és V lock akku megoldásait mutatta be. A jó ár/érték mutató miatt sok kis és közepes filmes vállalkozás vásárol belőlük.

Az Evertz is belépett a komplett megoldások szállítói közé, konverterek, routerek, képosztók, optikai interfészek szerepeltek a palettán.

Leader, mint a méréstechnika vezetője volt jelen a kiállításon, oszcilloszkópokat, spektrum analizátort, mérőgenerátort és hangcsatorna elemző szoftvert mutattak be.

For-A, a kedvező árú digitális mixereit prezentálta, melyek jelentős versenytársai nagyobb gyártók hasonló termékeinek.

Autoscript, a súgógépeiről ismert, gyakorlatilag az általuk gyártott rendszerek az ipar szabványát testesítik meg.

Carl Zeiss Optics, kompromisszum nélkül a csúcsra törnek a filmes szegmensben. DigiPrime és DigiZoom lencséik használata szinte kötelező az amerikai filmgyártásban.

JVC, a japán gyártó elsősorban a ProHD sorozatú kameráit és monitorait tette közszemlére. Sajátos összeállításban volt látható egy GY-HD250-es kamera és egy Fujinon 87X stúdió boksz zoom.


A házigazda Band Pro Film and Digital Sony termékeket állított ki. Teljes pompával itt volt az F23 és itt volt a Solid Desing által fejlesztett tartozék csomag is. A referencia és broadcast monitorok tették a dolgukat.

De tették a dolgukat azok is akik részt vettek a 2007-es „One World on HD” rendezvényen. Az esemény végére megfogalmazódott az üzenet: a HD-t el kell kezdeni Európában minél hamarabb, csak úgy mint a digitális filmgyártást.

 
Seiler György
Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.078738 másodperc.