A Bydgoszcz-i nemzetközi filmfesztivál egyike a legnagyobb fesztiváloknak, amit kifejezetten a művészfilmeknek, az operatőri munkáknak, és azok készítőinek rendeznek. A verseny a Golden Frog, az Arany Béka elnyeréséért 1993 óta zajlik, azóta létezik a Fesztivál. A verseny célja, hogy olyan egyedülálló látásmóddal készült filmeket mutasson be, melyeket azután a nemzetközi zsűri értékel, és eldönti, hogy kik a legjobb rendezők és operatőrök. Az Angénieux objektívek sikere elsöprő volt ezen a fesztiválon. Alkalmazásukról, és a velük való forgatási tapasztalatokról a fesztiválon szerepelt filmek operatőrei közül néhányan nyilatkoznak.
Angénieux objektívekkel fotografált döntős filmek.
- „The 33” című filmet Patricia Riggen rendezte – operatőr Checco Varese ASC aki Optimo 24-290, 17-80, 28-76 és 15-40 zoom lencséket használt a forgatáshoz.
- A „Carol” Todd Haynes rendezése – operatőr Ed Lachman ASC
- „I Saw the Light” rendező Marc Abraham - operatőr Dante Spinotti AIC ASC – aki az új Optimo 56-152 A2S objektívet használta a felvételhez.
- „Mad Max - Fury Road” rendezte George Miller– operatőr John Seale ACS ASC – aki Optimo 15-40 Angénieux objektívet használt Steadycam-en.
- A „Sicario” című filmet Denis Villeneuve rendezte – operatőr Roger Deakins BSC ASC – légi felvételek.
- „Les Suffragettes” rendező Sarah Gavron – operatőr by Eduard Grau
- „Wolf Totem” rendező Jean-Jacques Annaud – operatőr Jean-Marie Dreujou AFC aki nagylátószögű Angénieux objektíveket használt a Wolf Totem forgatásakor: Optimo 28-340, 24-290, 15-40, 28-76 valamint az Optimo DP 3D sorozatot.
Checco Varese (ASC ) operatőr „The 33”
„ A film 33 chilei bányászról szól, akik 2010-ben egy katasztrófa következtében 69 napot töltöttek a föld alatt egy szénbányában. A film felszíni jeleneteit Chilében forgattuk, míg a föld alatti felvételek Kolumbiában készültek, ahol két bánya volt. A kisebb aknát Nemocon, míg a nagyobbat Zipaquirának hívták. Napi 14 órákat dolgoztunk a föld alatt hat napos munkahéttel másfél hónapon át, ami nagyon kemény volt mindenkinek, színésznek, rendezőnek egyaránt - magamat is beleértve. A főjárat majdnem két mérföld hosszú volt. Az egyik jelenet a bánya elején, a másik a közepén, és az utolsó pedig a járat legvégén volt beállítva. Két kilométer hosszan kellett végig kábeleznünk, mert nem hozhattunk generátorokat a bányába, ami brutális volt. A másik bányában nem volt kocsi lejárat, szóval gyalog kellett lemenni egy alig öt láb magas vágatban, ami mindössze négy láb széles volt, és mindent kézben kellett levinni magunkkal a helyszínre. Nem volt egyszerű történet.
Három Alexa XT kamerával dolgoztunk Raw file-ban, és Codex-re, a kamerán Angénieux Optimo lencséket használtunk 24-290, 17-80, 28-76 és 15-40-eseket, ezek voltak alapvetően a csomagban. A föld alatt egyáltalán nem használtunk szűrőket. Az Alexával 1280 ASA –val exponáltam, és néhány különleges jelenetnél lementem 2500 ASA-ig, hozzáteszem fantasztikus eredménnyel. Mikor széles zoomokat kezdtem használni mindenki azt mondta. „Meg vagy őrülve, közeliket kellene használnod a mélységélesség és az alacsony fényviszonyok miatt.” De a rendező a folyamat közvetlenségét akarta megmutatni. A másik ok a komponálás volt. A legtöbb világítást a rendelkezésre álló fénnyel oldottuk meg, elsősorban a bányászok zseblámpáival, és volt néhány belógatott fényünk. Elképesztő látvány volt, amit 33 bányászlámpa villanófénye nyújtott ahogy a kamerába világítottak, vagy éppen egymásra vetették a fényt. Soft halogén lámpáink voltak, melyek romantikus fáklyafényt vetítettek. A feszíni külső felvételeknél ugyan azokat a kamerákat és objektíveket használtam, de mindenek előtt a nagyon hosszú 24-290-es lencsét, és gyakran kézben, ami a produkciónak egyfajta felfokozott érzést adott. A másik ok, amiért nem cseréltem túl gyakran lencsét az volt, hogy a bányában a levegő nagyon poros volt. Praktikus embernek tartom magam, és hiszem, hogy míg az életben a valóság formálja a karaktert, addig a filmben az eszközök, és a megjelenítés teszi ugyanezt.
Mint mondtam, az Angénieux zoom obejktívnek gyönyörű fénye van, rendkívül szelíd, részletes és széles színspektruma nagyon lágy, és nagyon szép. Sohasem kapsz igazán magentát, vagy határozott zöldet, csak valami nagyon kellemes színt. Ez volt az oka, hogy a 24-290-et használtam 1280 ASA mellett, mert volt benne igazi tartomány”.
( részlet Jon Fauer interjújából. www.fdtimes.com )
Jean-Marie Dreujou (AFC) opertaőr „Wolf Totem”
Ezt a filmet jelőlte Kína a legjobb idegennyelvű Oscar – díjra.
„Nagyon szerettem használni az új 28-340 –est az Angénieux 2x szeres extenderrel, és nagyra értékeltem a homogén optikai minőséget. Amikor kezdő operatőr voltam, rendszeresen használtam Panavision objektíveket, mint például a 24-275 –ös 2,8 –as rekeszértékkel, ami óriási előnyt jelentett ha 35 mm-re forgattunk, és most én választottam az Angénieux 25-250 HR lencsét, aminél hasonló volt a rekesz. Korábban én is használtam az Optimo 24-290 –est amikor kijött, mert szükségem volt rá a megfelelő bőrszín és a színmetrika miatt. Ideális lencse volt a számomra. Ugyan ezt a minőséget kaptam a 28-340 –estől és a könnyűsúlyú Optimo 15-40 & 28-76 –tól is. Jól tudtam alkalmazni őket váltakozva állványon, vagy vállra véve egyaránt. Mindketten ugyan azt a minőséget tudják. A 2D-s felvételeknél Alexákkal dolgoztam, 3D –ben viszont RED –del. RAW-ban rögzítettünk, így gyorsan tudtunk váltani a két rendszer között. A gyors váltást az Angénieux lencséknek is köszönhetünk, mert a Alexa kompatibilis az Optimo-val, és azt kaptam tőle amit kerestem”. ( - )
Mad Max / Fury Road - Mark Goellnicht steadycam operatőr
„A filmet hét hónapig forgattuk szélsőséges körülmények között Nambiában, és Dél- Afrikában 2012 –ben és 2013 –ban fejeztük be Sydney-ben. Szinte mindenhol az Angénieux 15-40 –est használtuk, ugy Steadicam-nél, mint kézben, az Arri Alexa M kamerán egyaránt.
Azt kell mondanom, hogy a zoomtartománya tökéletesen megfelelt a háborús terepjárók forgatásánál. Különösen jól reagált a kamera a közeli felvételekre, amikor a néző úgy érezheti, hogy a szereplők karnyújtásnyira vannak tőle, miközben ott volt a szélesebb gyújtótávolság egy kompakt házban, és a zord körülmények, ahol a poros terepen nem lehetett objektívet cserélni, miközben állandóan forgattunk. Öszintén mondhatom, az egész forgatás alatt egyszer sem volt problémánk, ami igazolja az Angénieux Optimo Zoomok kitűnő, minőségi felépítését.”