Míg az ezt megelőző amerikai CES javarészt a szórakoztató elektronikai ipar termékeit tűzi zászlajára, addig az európai piac, már inkább professzionális felhasználói szempontból közelít az amsterdami RAI Center felé.
A 12. amsterdami ISE iránt mutatkozó, és az eddigi minden várakozást felülmúló érdeklődés láttán az emberben felmerül a kérdés – hogyan fogják ezt lebonyolítani a hollandok? Megnyugtathatok mindenkit – nagyon értették a dolgukat, a rendezvény hiba nélkül zajlott, és nem csak a szervezők, de a közönség is kitűnőre vizsgázott türelemből, toleranciából és kulturáltságból.
A 12 csarnokban elhelyezett kiállítói sokaság, több szekcióban foglalta el a kijelölt területeket. Tematikáját tekintve rendkívül szerteágazó témakörök kerültek bemutatásra, köztük az audio és video rendszerek, az épület-automatizálás, műsor és tartalom-szerkesztés, LED kijelzők, és azok B2B felhasználási területe az üzleti világban, a Digital Signage, a prezentációs rendszerek, projektorok, és a kábelnélküli kommunikáció, és a felsorolásból, még legalább ennyi témakör kiszorult.
Természetesen a leglátványosabb megjelenést a Digital Signage témakör meghatározó látványa nyújtotta a látogatóknak. Az óriási képfelületek, LED-es, vagy vetített video tartalmak lenyűgözték a látogatókat, azt a szakmai közönséget, amely ilyenkor képviselteti magát. Érdekes jelenség az is, hogy a nagyobb kiállítók évek óta ugyan azon a helyen találnak maguknak helyet, ebben az értelemben viszonylag kicsi a változás, a Samsung, az LG, a Panasonic, vagy a Sony sőt még a Blackmagic Design is pontosan ugyanott várta látogatóit, mint tavaly, vagy az előtt.
A hagyományos tévégyártók közül az LG messze kiemelkedett a profi B2B megjelentetés terén. Függőlegesen felállított 4K felbontású kijelzőjük nagyon hatásos volt. Nagyjából ugyan ezt hozta a Samsung is, akik egy interaktív színesen rajzoló táblával arattak sikert.
A nagy broadcast gyártók csavartak egyet az okosságon, és video-technikájuk segítségével, azok signage felhasználási módjait népszerűsítették, mint például a Sony, ami vetítésben si a vezető nagyhatalmak között foglal helyet. Náluk idén fontos szerepet kapott a napjainkban nagyon aktuális tárolás, archiválás problematikája, és annak eszközei. (Erről a témáról lapunkban olvashatnak egy bővebb írást Dénes Zoltán (HSC) tollából.)
A Blackmagic standján, a videó megoldások változatlanul vezető szerepet kaptak, de nagy érdeklődés követte az új kamerákat, köztük a legújabbat, a 4K felbontású „all in one” jelzővel illetett Studio Camerát, ami pehelykönnyű és valóban mindent tud.
A Canon is bemutatta valamennyi projektorát, de igazi érdeklődést a gyártó filmkamerái keltettek, melyek ez alkalommal az ARRI objektív és kamerarögzítő szerkezeteit alkalmazták, ami újdonságnak számított, és sokan megcsodálták, kipróbálták.
Magyarok
Az eltelt évek során egyre több honfitársunkkal találkozunk a standokon, akik a termékek hazai forgalmazását irányítják, és akiktől egyenes információkat kaphattuk az aktuális újdonságokról.
A Panasonic elképesztő látványossággal vonzotta a közönséget. Egy hatalmas színpadon kiállított auto homogén felületére vetített animációt, ami nagyon hatásosan vázoolta a Panasonic vetítéstechnikai szolgáltatásainak magas színvonalát.
A standon Zsemberi Sándor kalauzolt bennünk: “A plazmakijelzőkről 1,5 év alatt álltunk át LED/LCD alapú kijelzőkre, ahol belépő és professzionális termékeket kínálunk. A belépő szinten Digital Signage és egyéb alkalmazásokra szolgálnak a panelek a legkisebb 42 coltól a legnagyobb 98 colos méretig. Az új modellekbe már USB médialejátszó is található. A professzionális felhasználásra vezeték nélküli iOS és Android alapú megoldásokat kínálunk, továbbá Miracaston keresztül, akár Full HD jelet is tudunk továbbítani.
A másik érdekesség az interaktív kijelzők csoportja. Ezek MULTI TOUCH rendszerrel négy különféle érintésre reagáló eszközök, amiket horizontálisan és vertikálisan lehet elforgatni, ezek 50, 65, 80” colosak. Ez a család video-falként is használható, nyilván itt keskeny keretes kijelzőkről beszélünk. A kiállításon jelentős területet képvisel a Panasonic videofalak csoportja, ahol három modellről beszélünk. A belépőszint egy 55 –ös modell, keskeny kerettel, nagyobb fényerővel. Valamennyi IPS videofal 24/7 -es üzemeltetésre készült, és a panelek digitális link csatlakozásúak.”
Selmeci Imrével (AudioPartner) a Sennheiser standján váltottunk néhány szót: “A Sennheiser az egyetlen olyan cég a professzionális audio-piacon, amely képes termékeivel a teljes spektrumot lefedni. A personal kommunikációs termékcsoporton belül kiemelném a most bemutatott Team Connect, mikrofonokkal, hangszórókkal rendelkező konferencia egységünket, amihez mindössze egy telefon szükséges, és kíváló hangminőséggel működik, ami az üzleti kommunikációban fontos. Igazi újdonság a Speechline digital wireless mikrofon rendszer ami 1,9 GHz-n működik. Van kézimikrofonos, és headset verziója, 20 kapcsolatot lehet vele párhuzamosan kezelni.”
Szabó Zsolt (Sharp Europe) a Sharp standján fogadott bennünket: “A 4 K termékek vonalában megjelent az új 70 colos PNH701-es 4 K-s kijelzőnk, és jól érzékelhető hogy nagy felületen és milyen nagy felbontásban tudunk képanyagkat megjeleníteni rajta. Új termékünk az 55” colos falba építhető monitor elemünk is, és megújult a 60 és 70” colos nagy monitorunk is. komoly az érdeklődés az interaktív tábláink iránt, amire megfelelő szoftverekkel, egyszerre húsz eszközzel, és telefonokkal is fel lehet csatlakozni a világ bármely részén.”
Audio-Technika - “Installációs terméket állítunk ki – kezdi Zöld Zsolt (Audio-Technika) a kalauzolást. Tavaly került bejelentésre, de most itt is bemutatjuk az ATND971 típusú Cardiodid kondenzátor Dante hálózati vezetékes mikrofonunkat ami egyedülálló a világon, és ami Dante hálózati csatlakozóval rendelkezik, így nemcsak az audio jelet, hanem a vezérlést is továbbítja. Alkalmazása rugalmasan bővíthető, ami nagy installációknál komoly költségkímélést jelent a kábelezésnél”.
A kiállításon számos újdonság, és meredek elképzelések egész sora, új hangszóróformák és láthatatlan sugárzó felületek is megjelentek, köztük az új otthoni házimozi szenzáció a Dolby Atmos, mint egy új, többcsatornás lehallgatási szabvány, ami a korábbi mozi sikerek után, most megjelent a háztartásokban is. A Dolby Atmos hanghatás bemutatója több helyen is hallható volt, mindenhol hosszú sorok kígyóztak a bejáratok előtt.
A digitális audio pultok nagy gyártója a Yamaha két új sikerdarabbal is megjelent a kiállításon. A CL1 és QL1-es digitális konzolok nagyon népszerűek a szakemberek köreiben.
A Harman csoport főleg a házimozi hangzás területén vonzotta az érdeklődőket, bár túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a JBL Synthesis-en kívűl számos számos studiotechnikai audio márka, mint példáúl a Soundcraft, vagy az AKG is hozzájuk tartozik, amelyek összességében rengeteg szakmai érdeklődőt vonzottak.
A Bose kimondottan a kültéri, pontosabban a színpad hangosításra koncentrált hatalmas Array rendszerei egészen a plafonig díszítették a stand feletti teret. Ez a hosszú ideig kikísérletezett került bevetésre a tavalyi brazíliai Football kiállítás több helyszínén a stadionokban. Nem hallottunk róluk panaszt.
2015 -ben az ISE ismét igazolta, hogy fejlődése, és az iránta megnyilvánuló folyamatosan növekvő érdeklődés, eben az évben sem csökkent. Ebben az évben pontosan 59. 350 látogatója és összesen1052 kiállítója volt a rendezvénynek, amivel az ISE kivívta magának a világ legnagyobb részvételével büszkélkedő szakmai kiállítás címet.
Az adatok és a tények, a teljes részvételi statisztika alapján készültek, és magukba foglalják az ISE regisztrációs rendszerébe korábban bejelentkezőket, és a show után összegzett kiállítói és résztvevői kérdőívek adatait. A RAI Centerben értékesített kiállítási felület 2015-ben nem kevesebb, mint 40. 200 nm volt. A 2004-óta megrendezésre kerülő kiállítás idén minden tekintetben jelentősen meghaladta a korábbi évek már akkor is sikeres adatait. Legtöbben 7461-en Angliából, és Németországból 6940-en érkeztek, a legkevesebben Azerbajdzsánból, 21-en, míg Magyarországról összesen 316 érdeklődőt vonzott a kiállítás.
Az ISE fejlődése töretlen. Az amsterdami RAI számára igazán nagy gazdasági sikernek tekinthető, hogy a kiállítás rendezői úgy döntöttek, hogy jövőre egy nappal meghosszabbítják a rendezvény időtartamát, ami egyben sejteti azt is, hogy még az eddiginél is nagyobb érdeklődésre számítanak jövőre, a 2016. február 9-12 között megrendezésre kerülő 13. ISE alkalmával.
( soltész )