Médiatechnika20 éves az artemis

Médiatechnika | 2021. Augusztus 31., Kedd 10:00

Szalad az idő, immáron 20 éve élvezhetjük a kreatív képalkotás páratlan rugalmasságát, azt, amit az ARRI termékcsalád részeként az artemis kamera stabilizációs technológia nyújt a filmkészítőknek és broadcastereknek.

artemis_1_700.jpg

 

Ez a stabilizátor rendszer, mint innováció 20 éves és elsősorban terep forgatásokra készült. Ebből a 20 évből az elmúlt öt évben az artemis az ARRI termékcsalád részeként volt jelen a piacon, ez idő alatt új magasságokba emelkedett. A világ legjobb filmrendezői is használták. A zászlóshajó termék a TRINITY, az első hibrid kamera-stabilizátor, amely a klasszikus mechanikus stabilizációt és a fejlett aktív elektronikus stabilizációt ötvözi. A TRINITY-t kiegészítik az artemis mellények és a rugókarok - ezek egy komplett és folyamatosan növekvő rendszer részét képezik.

 

artemis_2_700.jpg

 

Az artemis fejlődésének és sikerének mozgatórugója Curt O. Schaller BVK, SOA, aki ma a müncheni ARRI kamera-stabilizátor rendszereinek termékmenedzsere. 1998-ban Curt az első artemis modelljét bütykölte, miközben érdeklődést próbált kelteni az ipar számára a termék iránt. A kulcsfontosságú pillanat akkor jött el, amikor elvitte próbadarabját a New York-i Showbiz kiállításra, itt Michiyo Funayama nagy érdeklődéssel közelített a berendezés felé, aki ma szintén az ARRI-nál dolgozik – mint az ARRI Japán regionális üzletfejlesztési vezetője.

 

artemis_3_700.jpg

 

"Nagy fordulópont volt az életemben, amikor Curt-el beszéltem a Showbiz-en az aprócska kis standján" - mondja Michiyo. „Meggyőztem arról, hogy hozza el az artemis-t Japánba, részben azért, mert a mellény képes volt az ázsiai emberek kisebb testfelépítéséhez illeszkedni, másrészt azért, mert az összes alkatrész metrikus volt, így Japánban is könnyen volt szervizelhető az eszköz, - az amerikai stabilizátorok egyike sem kínálta ezeket az előnyöket. Curt mindig meghallgatta az operatőrök véleményét, és arra összpontosított, hogy a szolgáltatásokat és a műveleteket hogyan lehet gyorsan és egyszerűen elvégezni. Tény, hogy a TRINITY-t – melynek alapja az artemis  – ma már világszerte elismerték, ami bizonyítja Curt nagyszerű munkáját."

 

2000-ben az artemis-t megvásárolta a német Sachtler, a legendás statív specialista. Mérnökeinek a rendszert a 2001-es NAB-ra teljesen piacképessé fejlesztették. Nem csak az artemis volt az első teljes kar-, mellény- és rig-rendszer Európában, azonban ez volt az első olyan stabilizátor, amelyet globálisan HD digitális operatőrök számára terveztek, szabadalmaztatott HD kábelköteggel szerelve. A hatékony akkumulátor-kezelés szintén kritikus volt, mivel egy HD kamera a 16 mm-es filmkamera teljesítményének négyszeresét vette fel.

 

Ez a HD képesség, valamint azok a tulajdonságok, amelyeket Michiyo felismert a Showbiz-en, segítettek az artemisnek megalapozni a helyzetét a japán broadcast piacon, ami akkoriban a HD rögzítésben a világ élén járt. Az NHK japán műsorszolgáltatóval együttműködve artemis rigeket használtak a 2004-es athéni olimpiai játékokon is.

 

artemis_4_700.jpg

 

Ugyanebben az évben, amikor a rendszer egyre nagyobb ismertséget kapott Európában, Igor Savatovic SOA filmoperatőr elment az IBC-re, hogy megvásárolja az első nagy stabilizátorát. „Láttam Curtot az artemis-al egy kis standon Amsterdamban, és megkérdeztem: kipróbálhatom? Curt azonnal rám adta a mellényt. Arra emlékszem, hogy amikor segített felvenni, először teljesen szétszerelte, majd egymás után igazította a hevedereket. A többi gyártó standjánál senki sem csinálta ezt, - életemben először éreztem magam teljesen kényelmesen egy „fúrótorony” rig cipelésével.

 

„- Szóval, megvettem az artemist, és még ma is tökéletesen működik. Kapcsolatban maradtam Curt-al, abszolút barátomnak tekintem, rengeteg hasznos újítást vezetett be az operatőrök számára. Ez teszi az artemis-t kiemelkedővé, - nemcsak a modularitása és a könnyű kezelhetősége révén, hanem az egyetlen olyan rendszer, amelyet az évek során rendszeresen frissítettek. Ez volt az első olyan berendezés, amelyet HD-SDI-hoz terveztek, az első üzemközben cserélhető akkumulátorokkal, és az első berendezés, amely szénszálas felépítést használt.”

 

artemis_5_700.jpg

 

Ezen növekedésben lévő technológiai fejlesztésekre reflektálva Curt megjegyzi: „Mindez csak csapat munkában és más vállalatok támogatásával lehetséges. Az egyik vállalat, amely kezdetektől fogva ott volt az artemis számára, az a Transvideo. Jacques Delacoux volt az, aki monitorral látta el az első 1996-os kereskedelmi kiállításomat. Ez egy évtizedig tartó együttműködés kezdete volt a monitorok specifikációinak és alkalmazásainak fejlesztésében. Ilyen magas ipari színvonal eléréséhez csúcsmérnökökre és CAD-tervezőkre van szükség. A nemzetközi tervező és szerviz csapat kiváló munkája és a regionális kereskedők támogatása nélkül az elmúlt 20 évben egyetlen ötletem sem valósult volna meg."

 

Igor Savatovic több mint egy évtizede használja az artemist, prototípusként látta a TRINITY-t, ami egy olyan új koncepció volt, amiről egy ideig nem volt meggyőzve sem ő, sem a piac.  De, végül mégis úgy döntött, hogy neki kell egy ilyen. "20 éve dolgozom vele, és még mindig boldoggá tesz, mindent megtesz, amit akarok." - mondja. „Ha engem kérdezel, az iparág utolsó nagy munkája frissítést kapott, amikor a TRINITY kijött. Nyolc évvel ezelőtt költöztem Dubajba, az itt végzett munka valóban bebizonyította, hogy az artemis és a TRINITY megbízható. Itt Dubajban a homok bejut a rendszer minden apró részébe, ezt nem lehet megakadályozni, de a TRINITY minden helyzetben megbízható eszköznek bizonyult."

 

Az ESPN volt az első olyan műsorszolgáltató az Egyesült Államokban, amely HD formátumban készítette el a sportműsorokat, és az artemis főként a keleti parton kezdett befutni. Ezen a piacon Frédéric Chamberland SOC volt egy korai alkalmazó. Valójában ő volt az első észak-amerikai, aki megvásárolta a teljes artemis rendszert. "Ez volt a legelső felszerelésem és abban a pillanatban, életem egyik legnagyobb vásárlása" - mondja Frédéric. - Természetesen – anélkül, hogy láttam volna az artemist – aggódtam egy ilyen befektetést meglépése miatt, de emlékszem, hogy telefonon beszéltem Curt-al, és ő válaszolt minden kérdésemre. Megvettem a berendezést, és ma is kiválóan dolgozom egy artemis TRINITY rendszerrel.  Curt mindig is a termékei mellett állt. Köszönetet kell mondanom neki, hogy létrehozott egy olyan rendszert, amely az üzemeltetővel együtt fejlődik, és nem ellenkezőleg."

 

artemis_6_700.jpg

 

A 2015-ös IBC-n az új artemis TRINITY stabilizátor felkeltette az ARRI figyelmét, Curt azon kapta magát, hogy vezető menedzserek és mérnökök tömegét látta vendégül. Ugyanezen a kiállításon az ARRI bemutatta új ALEXA Mini kameráját, amely tökéletes társ volt a TRINITY számára, így az időzítés remek volt. Az ARRI tárgyalásokat kezdett a Sachtler-el az artemis termékcsalád megvásárlásáról, az ügylet időben befejeződött ahhoz, hogy az ARRI a TRINITY-t ARRI termékként jelenítse meg a 2016-os NAB-on.

A színfalak mögött intenzív munka folyt. Curt régi csapatát az ARRI magába integrálta, és így az ARRI mérnökeivel együtt gondosan átvették az artemis technológiát. Minden egyes alkarészt újra rajzoltak, átterveztek, hogy megfeleljenek az ARRI szigorú toleranciáinak. Gyakorlatilag egy teljes frissítés történt, garantálva az ARRI hírnevéhez méltó pontosságot és megbízhatóságot.

"Az artemis filozófiája a munkafolyamatra összpontosít, és ez mindig is így volt" - mondja Curt. „Nem akarjuk, hogy a felhasználók akár csak egyetlen másodpercet is elpazaroljanak a helyszínen. A jobb és még jobb a történetmesélés a lényeg, inkább töltsenek időt a rendezővel való beszélgetéssel és a színészek mozgásának megfigyelésével, ahelyett, hogy szidnák a felszerelést, vagy stresszeljenek az egyensúly miatt. Sok produkció csak egy kamerát engedhet meg magának, ezért az artemis berendezéseket mindig úgy tervezték, hogy azok késedelem nélkül gyorsan áthelyezhetők legyenek rigből állványra vagy dolly-ra és vissza. Egy TRINITY megléte egy forgatáson sokkal nagyobb gyártási értéket és potenciált jelent, mint egy második kamera.”

 

artemis_7_621.jpg

 

ARRI termékként az artemis számos más fejlesztésre is hatással volt, például az ARRI SAM lemezekre és a döntésre, hogy az ARRI Signature Prime lencseházakat magnéziumból építik, hogy azok a lehető legkönnyebbek legyenek. Az akkumulátorok hatékony kezelésének szakértelme az ARRI szélesebb termékcsaládjaiban is hasznot hozott. Összességében elmondható, hogy az artemis – ARRI egyesülés mindkét fél számára konstruktív volt." Az ARRI olyan szintre emelte az artemis-t, amilyenre senki más nem lett volna képes" – teszi hozzá Curt. "Itt egy nagyobb csapatban vagyunk - okos emberek együttese, akikkel beszélgethet és együttműködhet a kreatív elme."

 

Ez a fajta „botanikai keresztporzás” hozzájárult a mozi történetmesélés fejlődéséhez, ezt példázta az ARRI termékek kombinációja, amelyet Sam Mendes rendező és Sir Roger Deakins operatőr, CBE, ASC, BSC használt az „1917” című filmben. Egy ALEXA Mini LF kamerát és Signature Prime objektívet szereltek fel egy TRINITY berendezésre, hogy rögzítsék azokat a bizonyos extra hosszúságú snitteket, amelyeket Charlie Rizek tanít mesterkurzusában.

 

Az artemis az első napjaitól kezdve nem csak az értékesítéssel foglalkozott, hanem elkötelezte magát az oktatás mellett is, évente körülbelül hat tréninget tartott. A 20. évforduló a képzés a segítségnyújtás, valamint maguknak a termékeknek az ünnepe. Számos operatőrt az artemis segített az iparban, és karrierjük során hűek maradtak a márkához. Ez egy olyan büszkeség, amelyet az ARRI osztott meg a filmesekkel, az ARRI Akadémia ápolja a feltörekvő tehetségeket és a számtalan helyi kezdeményezés révén világszerte is.

 

Boldog évfordulót artemis!

 

www.arri.com

Seiler György

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.094945 másodperc.