...
A produkcióhoz ARRI kamerát és világítást használtak, a rendező Amjad Abu Alala, a filmoperatőr Sébastien Goepfert. A játékfilm ARRI ALEXA Minit és Ultra Prime lencséket használt 16-tól 135 mm-ig. a stabilizálást a TRINITY-re bízták, annak kezelését pedig Matthieu Lornatra. A világításban az M-sorozat, SkyPanelek, izzószálas és más lámpák dolgoztak. A projektet az ARRI Nemzetközi Támogatási Programja választotta. A premier a 2019-es Velencei Filmfesztiválon volt, ahol a „Lion of the Future” díjjal jutalmazták Szudán első legjobb játékfilmjét, amit aztán több mint 20 díj követett szerte a világból. És most itt a lehetőség, hogy megnyerjék a legjobb nemzetközi játékfilm kategóriában a 2021-es Oscart. A díjkiosztó gála eredetileg február 28-ra volt kitűzve, azonban a Covid pandémia miatt április 25-ig várnunk kell.
Amjad Abu Alala a szudáni AMPAS által jóváhagyott kiválasztási bizottság döntését így kommentálta: „A remény történelmi jelzője, a You Will Die At Twenty mindössze a nyolcadik film amit valaha forgattak Szudánban. Elképzelhetetlen, hogy ez a hihetetlenül gazdag örökséggel és mélyen gyökerező kultúrával rendelkező ország több mint száz év alatt csak mindössze nyolc filmet adott a világ filmművészetének."
...
...
A helyszín és a díszlet egy szudáni falu, a film egy anyával kezdődik, aki életet ad Muzamilnak a fiúnak, aki egy dervis jóslat szerint 20 évesen fog meghalni. Muzamil együttérző tekintetek között nő fel, míg Szulejmán a városban dolgozó filmoperatőr vissza nem tér. Szulejmán mozivetítője Muzamil számára ablakot nyit egy új világba. Idővel kétségbe vonja a jóslatot. Amikor eljön a 20. születésnapja, a halál és egy busz közé szorul, amely busz a világba visz, amit ő nagyon szívesen megismerne.
Amjad Abu Alala a „Húsz évesen meghalsz” című filmmel egy „igazi szudáni” filmet akart készíteni, amely egyszerre lehet arab és afrikai is. "Mindig azon gondolkodtam, hogyan tudom vizuálisan megmutatni ezt a bizonyos valóságot" - magyarázza. „Sokat beszéltem erről a koncepció szakaszában filmesekkel. Szerencsére alkalmam volt együttműködni Sébastien-nel, az operatőrrel, aki korábban Tunéziában forgatott egy játékfilmet. Ez sokat segített. Jelentős és egyedi párbeszédet hoztunk létre a rendező és filmoperatőr között. Ez arra késztetett minket, hogy ehhez hasonló megoldásokat találjunk, és ilyen jellegű megjelenést adjunk a filmnek. El akartam kerülni a tipikus az afrikai operatőri megjelenítését, vagy a modern megjelenést, amely általában az arab filmek jellemzői. Úgy gondolom, hogy ebben az esetben megtaláltuk a megfelelő hangzást.”
A „Húsz évesen meghalsz” című filmnél a stáb tisztességes mennyiségű kamerával és világítóeszközzel dolgozott hála az ARRI támogatásának. A DP Sébastien Goepfert szerint "az ALEXA Mini-val történő fényképezés sok okból nagyon támogatott: A kiemelkedő képminőség mellett az ALEXA Mini tökéletes volt szűk beltéri helyeken is, miközben könnyű volt váltani a konfigurációk között, pl. kézből forgatás után gimbalra, vagy TRINITY-re váltáskor. Továbbá azért is választottuk az ALEXA Minit, mert az képes elviselni a Szudánban átlagos 40° C-os hőmérsékletet."
...
...
Az adatintenzív, ám tömörítetlen ARRI RAW helyett a ProRes-t választották felvételi formátumnak. Sébastien Goepfert: „A hatalmas mennyiségű adat kezelése több erőfeszítést igényel, és a mi körülményeink között ezt nem engedhettük meg magunknak. Szükségünk volt valami könnyen kezelhetőre. Nagyon örültünk tehát a ProRes formátumnak is.”
A lencsékkel kapcsolatban a csapat először az anamorfra gondolt. „De figyelembe véve bizonyos korlátozásokat és nem utolsósorban pusztán a lencsék súlyát, az Ultra Primes mellett döntöttünk. A rendező számára a kameramozgások és a gördülékeny plánok nagyon fontosak voltak, és ennek szolgálatában a kisebb Ultra Prime-ok jó és ésszerű választássá váltak gimbal és TRINITY alkalmazáshoz” - magyarázza Sébastien. A DP egy korábbi játékfilmnél már dolgozott ezekkel a lencsékkel, és megtanulta értékelni őket: „Az Ultra Primes nagyon érdekes lencsék, mert nagyon élesek és igen jó a kontrasztjuk. Én szeretem a modern megjelenést. Emellett Amjadot egy „határozatlan időbeli megjelenés” érdekelte – amihez alkalmasnak találtam az Ultra Prime lencséket.”
...
...
A világosító szekcióban háromféle berendezés működött. Többek között az M-sorozat napfény lámpái (M40, M18, M8), SkyPanels S60-C és ARRI Tungsten-ek (5K / 2K / 1K). Sébastien Goepfert: „A napfény lámpákat, beltéri jelenetekhez használtuk, hogy létrehozzuk egy fajta nagyon kemény napfényt a szobában, mert Amjad valami sötétet szeretett volna bent, de érezte, hogy ez a fajta durva nap az ablakokból jön, és minden porszem a fényben egy kellemes hatást ad a jelenethez. Ahhoz, hogy ez a fajta geometriai forma és képi esztétika megvalósuljon, napfény-háttérvilágításos felvételeknél néha kompenzálnunk kellett a beltérben, mivel a külső nap nagyon intenzív volt, itt jöttek a napfény lámpák.”
A SkyPaneleket főként éjszakai jelenetekhez használták. Sébastien Goepfert „nagyon hasznosnak” találta őket: „Különösen azokban a helyszíneken, ahol nem volt megfelelő áramellátás. A SkyPanelek akkumulátorral történő ellátása néha tökéletes volt az autó fényszóróinak támogatásához is. De különböző beállításokat is alkalmaztam, például egy filmvetítő fényének előállítására egyes jelenetekben, dimmerelt fény megteremtésére. Ezenkívül a gyertyás jelenetekben nagyon finoman hangolva utánoztuk a mozgó fényt az arcokon.” A SkyPaneleket fedélzeti vezérléssel és néha vezeték nélkül is üzemeltették, különösen az éjszakai jelenetekhez a víz közelében. „A kamera mögött álltam, és a technikusom mellettem az alkalmazással, így láthattam a fényeket, és pontos utasításokat adhattam neki, például „több fényt - kevesebb fényt.” Így azonnal reagálhatott és változtathatott. Nagyon jó és gyors módszer volt.” Emlékszik vissza az operatőr. „Nagyon érdekes volt a színek változtatása is. Meg lehet változtatni az intenzitást, néha lehet mondani, hogy többé-kevésbé kék, inkább sárga. Ez egy nagyon-nagyon jó berendezés, kiválóan hangoltuk a színvilágot.”
...
...
Két napra csatlakozott a TRINITY operátor Matthieu Lornat is a produkcióhoz. „Amjaddal a TRINITY-ről ugyan azt gondoltunk, alacsony és magas látszöget kaphatunk ugyanabban a plánban, úgy értem, hogy alacsony és magas mód, egyfajta koreográfiát hozunk létre a színészek és a TRINITY között. Nagyon sok koreografált jeleneteket forgattunk” - pontosítja Sébastien Goepfert. „Hasznos volt a TRINITY stabilizációs képessége, mivel sok jelenetünk volt, amikor autókat követtünk. Különösen az utolsó jelenetben amikor a kamera az autón van egy nagyon göröngyös úton, ekkor a TRINITY puha mozgásokkal a főszereplőn követi az autót. A TRINITY nélkül minden hullámvölgyön és dombon át nem lett volna olyan könnyű ezeket a jeleneteket leforgatni.”
Több éves előkészület és hónapokig tartó forgatás után Amjad Abu Alalának és forgatócsoportjának sikerült létrehoznia az afrikai filmtörténet egy darabját, amely még a világ legrangosabb film elismerését, az Oscart is elnyerheti. Amjad Abu Alala: „Remélem, hogy a„Húsz évesen meghalsz ”emlékeztetőként szolgál mind a helyi, mind a nemzetközi filmkészítő közösségek számára Szudán mesemondóinak hihetetlen lehetőségeiről. Nagyon büszke vagyok arra, hogy elsőként képviselem az országot az Oscar Nemzetközi Játékfilmek versenyén - de abban is teljesen biztos vagyok, hogy nem én leszek az utolsó."
Fotók: Pyramide International
(-)