Eredeti funkcióját megőrizve, a hazai és nemzetközi élvonalba tartozó kép és hang utómunkára szakosodott cégek által újra elindult a filmes alkotó munka. A Stúdió tevékenysége kiegészült oktatási programmal, melynek fő célkitűzése gyerekek és fiatalok művészeti képzése, fejlesztése. Az épületavató ceremóniát követően a házban egész évben helyet kapnak olyan exkluzív kiállítások, melyek az egykor itt alkotó művészek munkáit mutatják be, elsőként Jankovics Marcell tárlata látható.
Bevallom nem tudok elfogultság nélkül írni a Pannóniáról, első és utolsó hivatalos munkahelyemről, ahova 1963-ban érettségi után apai jótanácsra kerültem, és ahol nap mint nap együtt dolgozhattam a kor ikonikus, filmes alkotóival, akiktől életre szóló útravalót kaptam mesterségből, tudásból, és a filmgyártás iránti kötelező alázatból, ami mindmáig elkísér. Mielőtt a hivatalos sajtóanyagból felídéznénk a jelent, egy nagyon személyes mondat-sor kívánkozik ki belőlem, amit semmi képpen sem hagynék ki ebből a felújított épület átadásáról szóló cikkből, ahol tele nosztalgiával magam is ott voltam.
A 60 –as években, ha jól emlékszem összesen kb. 63 dolgozója volt a Pannóniának, beleértve a rajzosztályt is, a gyönyörű lányokkal együtt. Már csak ezért is érdemes volt nap mint nap hajnalban kelni, hogy lássam őket a fehér köpenyükben. Emlékszem, Pozsgai Gabi bácsi, a szakma nagy öregje volt a műszaki igazgatónk amikor felvettek. Azokban az években Újhelyi László elvtárs vezette a stúdiót, és Komlós Éva volt a személyzeti vezető, minden hatalom az ő kezükben összpontosult. Tagos lettem a nagykeverőben, ahol olyan, ma már híres emberekkel dolgozhattam együtt, mint Vajda Pista aki később sikeres rendezőkét dolgozott a szinkronban, Balogh Misi (már önálló szinkronstúdiója van), aki hamarosan a Boros József vezetette Nemzetközi készítő részleg munkatársa lett, ahova pár éves kitérő után én is csatlakozhattam. Tagosként kezdte Somló Andrea is, aki később ugyancsak szinkronrendezőként dolgozott a Pannóniában, és Itt találkoztam Pető Zsolttal a Gusztáv filmek kíváló zeneszerzőjével, akinek nagyon sokat köszönhettem zenei pályám elején, később dalait is elénekeltem néhány rádiófelvételen.
Olyan rendező és hangmérnök órásokkal találkoztam, akikről ma már csak kevesen tudják hogy voltak, és milyen nagyszerű szinkronokat csináltak. Márkus Éva-Bársony Péter / Csákány Márta – Császár Miklós/ Moldványi József - Morassi László / Vajda István - Vargányi László (Szundi) / Hazai György – Bélai István és ne felejtsem ki Bétin Viktor hangmérnök nevét sem a sorból, aki Márkus Évával, és Somló Andreával dolgozott sokáig együtt – ha jól emlékszem. És ott volt az u.n. „Karbantartó részleg” amit Forró Jóska vezetett, mellette olyan kíváló szakemberekkel, mint valamikori kamerás „kisfőnököm” ..... Zsuzsa, Reitzi Pista, és persze Zombori Laci, aki később a Sztereó című lapunk teszt-méréseit végezte hosszú évekig.
De hogy tovább fűzzem az általam annyira tisztelt és szeretett volt kollegáim neveit az emlékezés „gyöngysorára”, meg kell említsem Spatz elvtársat – mindenki így szólította – és Bánki Évát, akik az u.n. „Gyártási osztály” -t irányították, és Pálinkó Marit is, aki később gyártásvezető lett. Természetesen folytatnám a sort, hiszen még sok nevet kellene említenem, de azért ez mégis csak a múlt, mi pedig a jövőről akarunk beszámolni, ahogy azt a címben is hírdettük.
A Pannónia Stúdió avatási ünnepségére, sokan voltak kíváncsiak, és nagyszerű volt, hogy az egykori „játszótársak” közül jónéhánnyal talákozhattam és örülhettünk egymásnak.
A számomra mindíg monumentálisnak tűnő, és a Hüvösvölgyi útról felvezető hosszú lépcsősor ma is lenyűgözött, noha most hosszabb ideig tettem meg a felfelé vezető utat, mint annak idején 60 évvel ez előtt, de a belső falak úgyanúgy álltak mint régen. A nyitóbeszédek közben vetített képsorok megrendítően dokumentálták a szörnyű közelmúltat, az épület teljes lepusztulását. Alig hittem a szememnek, hogy min ment át az épület.
Az új tulajdonos elképesztő munkát végzett, és a Pannónia újra lábra állt.
Persze hiába is keresnénk az épületen belül a régi tagoltságot, és a múltban működő funkciókat, hiszen a kor szellemének, és az igényeknek megfelelően, itt ma már minden átalakult, de az épületből most is sugárzik a filmgyártás örök varázsa, egyfajta nosztalgia, amit a körülöttem álló régi – új filmes alkotók személyísége is erősített.
Jó volt találkozni Sándor Palival, és Herendi Gáborral, akik már e falak között dolgoznak, és néhány szót váltani Jankovics Marcellel, akinek munkáiból ez alkalommal rendeztek kiállítást az emeleti galérián, ahonnan korábban jobbra a dramaturg-szobákat és a vetítőket, köztük a nagykeverőét lehetett megközelíteni, és balra a vágószobákat, ahol a múlt század 60-as éveiben a hagyományos szinkronfilmgyártás munkálatai folytak. Az épület belső tagoltságát, az új funkciók határozták meg, de összességében megőrizte eredeti hangulatát, amiről a megnyitó ünnepségen beszéltek a felszólalók:
„Nagy büszkeséggel tudok beszélni a Pannónia Stúdió rekonstrukciójáról. – mondta el Rákosi Tamás, a Pannónia Stúdió épületének tulajdonosa. „Olyan fiatal művészek által alapított jól működő utómunka stúdiók lettek partnereink (bérlőink), akik jelenléte gazdaságilag is megalapozta, hogy saját fejlesztésben felújítsuk a magyar filmtörténelem ikonikus épületét, a Pannóniát, ezzel visszahelyezve az itthoni filmgyártás vérkeringésébe.” – tette hozzá Rákosi Tamás.
Filmes utómunkák a Pannónia Stúdióban
Számos hazai és nemzetközi filmfesztiválon díjazott film, utómunkája készült és készül folyamatosan a házban. Az egykori Pannónia híresen jó akusztikával rendelkező nagykeverője a Gaston üzemeltetésében újra alkalmassá válik nagyzenekari felvételek készítésére. A hang utómunkára szakosodott csapat a Pannónia épületében Magyarországon elsőként telepít Dolby Atmos hangrendszert, amely hangzásában is világszínvonalúvá teszi a moziélményt. A hazai filmgyártás napjainkban meghatárózó utómunka stúdiói közül a Pannóniában talált otthonra a Melon FX digitális utómunka stúdiói amely 3D-2D animációkra képes, a Post Office Films amely a legfejlettebb technológiát alkalmazza munkái során, a Studio Spájz amely nagyjátékfilmek, fényelésére és az ehhez tartozó munkákra szakosodott. Ez a csapat közösen dolgozott a Lisa, a rókatündér utómunkáin, és az Antal Nimród által rendezett „Viszkis” c. film munkálataiban is együtt vettek részt. A Gastonhoz köthető például az Argo és az Argo 2 teljes hang utómunkája is. A Post Office Films vágta többek között az HBO két saját gyártású sorozatát, az Aranyéletet és a Terápiát is, de ők jegyzik Enyedi Ildikó Testről és lélekről című Arany Medve-díjas filmjének vágását is. A Herendi Gábor által rendezett Kincsem fényelése a Studio Spájzban készült, és ezekben a napokban elkezdődik Sándor Pál Vándorszínészek című filmjének fényelése is ugyanitt. A Pannónia Stúdióban a régi hagyományokhoz híven az animációs vonal is nagy szerephez jut. A házban készül a Candide című animációs TV sorozat, illetve a Post Office Films jelenleg is dolgozik a legendás „Macskafogó” digitális kópiájának elkészítésén, és a házban készül a „Kockásfülű nyúl” egyik vadonatúj epizódja is. A Pannónia Stúdióban tevékenykedik az IKO Média Csoport is, amely jelentős szerepet vállal a hazai műsorgyártás, valamint a média számos más területén is.
Pannónia Emlékstúdió és az oktatás
A múltbéli örökség megtartására, ápolására az épületben helyet kapott egy bemutatóterem, a Pannónia Emlékstúdió, ahol a magyar rajzfilmgyártás alkotásait, egykori munkafolyamatainak tárgyi részleteit, figuráit tekinthetik meg az érdeklődők. Ugyanitt kapnak helyet a gyerekeknek számára szervezett múzeumpedagógiai foglalkozások is, ahol a múltbéli rajzfilmkészítés eszközeinek használatával ismerkednek meg, 1-1 konkrét téma, például a Vuk feldolgozásával. Animációs rajzfilm-táborokat szervezünk gyerekeknek egész nyáron heti turnusokban, illetve terveink szerint a rövidebb iskolaszüneti időszakokban is. A gyerekek mellett a felnőttképzés is nagy szerephez jut a Pannóniában: animáció, szinkron, vágás, hangmérnöki illetve képzőművészeti témában szervezett szakmai konferenciákra, filmes tematikájú szabadegyetemekre, továbbá mesterkurzusokra jelentkezhetnek az érdeklődők.
A Pannónia Stúdió épületavató ünnepségének fővédnöke Kövér László, az Országgyűlés elnöke volt, aki személyesen is jelen volt, és beszédet mondott a rendezvényen, amiben méltatta a régi Pannónia sikereit, és a helyreállításban résztvevők munkáját.
Soltész Rezső
Bővebb információ:
Kovács Lilla
Kommunikációs vezető
Pannónia Stúdió
Tel: +36 30 922 1540
email: kovacs.lilla@pannoniastudio.com