Az idei kedvezőtlen időjárás átírta az eredeti forgatókönyvet, erről kérdezem Sereg Imre technikai menedzsert, aki már sokadszorra vesz rész magyar közvetítések lebonyolításában.
- Milyen kihívásokkal kellett szembenéznie az idei kerékpáros közvetítésnek?
Egyrészt az időjárás okozott nehézségeket, másrészt a helyszínek meglehetősen távol estek egymástól, így nagyon sokat kellett utaznunk. Mindez igen fárasztó volt, észrevettem magamon is és a stábon is.
- Milyen szakaszok voltak idén?
Az első szakasz Szentgotthárd volt, onnan elmentünk Keszthelyre, ez nem volt olyan vészes. Keszthelyről kellett menni Pécsre, majd onnan Budapestre. Utóbbiak közel 200 km-es távolságok, ami egésznapi munka után hosszú és fárasztó.
- Az időjárás miben befolyásolta a technikai megvalósítást?
Minket az esős idő nem zavart, a technika működik, hóban fagyban mindenben, viszont a motoros kameráknál nagyon oda kellett figyelni, mert csúszós úton egy motor felbukik az bizony komoly problémát okoz. De szerencsére nem történt baleset, minden rendben volt.
- Milyen technika dolgozott a közvetítésben?
Gyakorlatilag ugyan az mint tavaly, három motoros, egy helikopter Cineflex kamerával és egy relay repülő 8 km magasan. A budapesti szakasz miatt felszereltünk a motorkerékpárokra és a helikopterre 4G transzmittereket, arra az esetre ha az RF jel kiesne. Mi ezt előzetesen kipróbáltuk és készültünk rá, mivel az Alagútban az RF nem működik, de szépen megoldottuk a feladatot a Clark Ádám téren felállított kamerákkal.
- Mikor kezdted a szervezést és mennyiben volt más mint a tavalyi?
Nekem személyesen az volt újdonság, hogy az EMG Connectivity Belgium azt mondta az idén, hogy nem küld senkit, csak a technikusokat. Korábban jött projektmenedzser Belgiumból, most viszont én lettem az egész RF közvetítésnek a főnöke, én vállaltam a felelősséget. Nagy megtiszteltetés volt ez a számomra, hogy így megbíznak bennem. A közvetítés zökkenőmentesen lezajlott. Én az előző év októberében – novemberében kezdem mindig a szervezést. Főleg a Tour de Hongrie vezetőségével kezdem a hotelok és útvonalak egyeztetésével.
- A budapesti szakasz volt a legproblémásabb, konkrétan milyen változások voltak itt?
A technika ott is rendben volt, de a rossz időjárás miatt lerövidítették ezt a futamot, amit eredetileg 150 km-re terveztek. Volt három problémás hely: a Várkert Bazár macskaköves burkolata, az Alagút kijárata szárazról nedves útra és Margithídról lehajtás. A versenybíróság úgy döntött, hogy mennek nyolc kört, megmutatjuk a várost szép képekben és ennyi.
- Volt-e olyan helyszín, ahol alaposan gondolkodóba estél, hogy hogyan vidd a jeleket?
Igen volt egy ilyen Pécsett, az állatkertnél volt a befutó. Ott van a hatalmas TV Torony és mi ott voltunk a technikával a torony árnyékában. Úgy kellett elhelyezni a vevőegységünket, hogy ne árnyékoljon be a TV Torony. Ezért el kellett menni 4-500 méterrel odébb, ez kissé komplikált volt. De mi ezt már előre GPS-el kimértük, hogy hova is kell állni. Így aztán nem volt semmi ami zavarta volna az RF vételt.
- Akkor elmondhatjuk, hogy a kedvezőtlen időjárás dacára is sikerült egy szép közvetítést összerakni?
Igen, valóban így volt, de reméljük jövőre még szebb versenyt csinálhatunk jó szakaszokkal és jobb időjárással.
- Mi lesz a következő munkád Magyarországon, vagy máshol?
Megint megyek a Forma 1-re a rádiós kamerákkal a magyar adásba. És megint csinálom a Donauinselfestet júniusban Bécsben az Antenna Hungária technikájával.
Köszönjük a beszámolót!
Seiler György