Notice: Undefined index: is_mobile in /var/userdata/web/mediatechnika.hu/website/www/core/class.template_manager.php on line 235
Forma 1 - Hazai és nemzetközi igények maximumon - Médiatechnika.hu

Médiatechnika Forma 1 - Hazai és nemzetközi igények maximumon

Médiatechnika | 2017. Január 06., Péntek 09:00

Bernáth Zoltánnal, az MTVA produkciós igazgató műszaki tanácsadójával beszélgettünk a Forma 1 lebonyolításáról.

nyito.JPG

 

Egy ilyen hatalmas világesemény közvetítése igen sokrétű, számos fő - és alterületből épül fel. Te a Száguldó Cirkusz melyik területét menedzselted?


A televíziós Compound-nak voltam a supervisora, azon belül a magyar adás és a nemzetközi igények kiszolgálása tartozott hozzám. Ez a munka nem csak a verseny idejére korlátozódik, hanem van tervezési és kivitelezési fázisa is, ezeket mind figyelemmel kísérni, ellenőrizni kell, hogy aztán a tényleges verseny idejére minden úgy álljon össze, ahogy azt az igények megkívánják és ahogy azt megterveztem, valamint a FOM által is elfogadott. Mindez akkor lenne így, ha a Forma 1 egy szokványos televíziós esemény lenne, de nem az. Létezik ugyanis a FOM.

 

Mi tulajdonképpen a FOM/F1COMMS?


Ez egy mozaikszó, Formula One Management Limited/Formula One Communications. A FOM tehát a Forma 1 által létrehozott szervezet, amely magával a médiával és a média kiszolgálásával foglalkozik. Ők adják ki a Forma 1 lebonyolításának kézikönyvét, ha úgy tetszik bibliáját, amelyben leírtakat kötelezően végre kell hajtani.  Ha egyéb nem tisztázott kérdés merül fel, amiről a FOM nem rendelkezik, akkor levélben kell rákérdezni tőlük, hogy az adott elképzelés kivitelezése lehetséges-e? A FOM előírásai minden rendező országra le vannak bontva, így a hazai és a nemzetközi igények is módosulhatnak, ellenőrizetlen rögtönzés tilos, a helyszínen és a képernyőn egyaránt. Mindezt nagyon szigorúan veszik, a magyar adást is figyelik, ha valami eltérés van, azonnal magyarázatot kérnek, hogy ez miért történt így, vagy úgy? Nagyon feszes, szigorú elvárások hatalmas halmazának kell megfelelnünk évről évre. Folyamatos egyeztetésben vagyunk a Hungaroringgel, hiszen ők fogadnak be minket és biztosítanak számunkra infrastruktúrát, illetve a televíziós közvetítőkkel (kommentátorállások) és az érkező külföldi televíziós társaságokkal is (TV-s compound). Valamint a hazai szolgáltatókkal (Invitel, Telekom).

 

Hogyan történik az igények felmérése?


Az igények begyűjtéshez egy kérdőívet küldünk ki, ebben tisztázzuk a közvetítést helyszínen végző partnerek igényeit, például: hely (TV-s compoundon méretek, kommentátorállás), kommentátorállás felszereltsége, konténerek felszereltsége, erősáram, milyen típusú videó és hangjeleket kérnek, ugyanis nekünk kell gondoskodnunk a nemzetközi jel szétosztásáról a külföldi közvetítők felé is. Valamint az un. unilaterális igények kiszolgálását is ellátjuk. Többféle videó jel kérhető, melyek mindegyike nemzetközi 5.1 és sztereó hanggal érkezik a felhasználókhoz (WIF – Wife International Feed, NIF – Narrow International Feed). Ők aztán tovább kezelik ezt a jelet és hozzákeverik a saját kommentátorállásuk hangját. A kommentátorállásokban a TV és Rádiótársaságok elhelyezésére javaslatot tettünk a FOM felé, amelynek elfogadása után vált véglegessé az elképzelésünk. A kommentátorállások felszereltsége eltérő lehet. Van, aki csak helyet kér. Létezik félig felszerelt kommentátor állás, ekkor csak monitort kap a tudósító, amelyen különböző jeleket lehet látni, kb. 8-10 DVBT csatornán érkeznek különböző technikai adatok (a kollégáim építik ki az igényeknek megfelelően az RF hálózatot). A teljesen felszerelt megoldás már tartalmaz hangtechnikai végberendezéseket is. Az energia és helyigények is felmérésre kerülnek, hiszen minden közvetítő más és más igényekkel jelentkezik.

 

felso.JPG

 

A Compound befogadó képessége véges.  A nagyobb Broadcasterek  vagy közvetítőkocsit hoznak, vagy konténert kérnek. Vagy mindent hoznak és e mellé mindent kérnek. Hatalmas teherautókkal szoktak érkezni, általában kb. 45 tonnás kocsikkal. Érdekesség például, hogy a BBC-nek van két olyan autója, amik alig tudnak bejönni a Compound bejáratán. Amikor kinyitják az egyiket, lesz belőle egy 13,5x10 méteres alapterületű vezérlő, kihajtogatják a falakat és kialakítják a különböző munkahelyeket; képmérnök, rendező a képvágóval, hangmérnök stb. A másik BBC kocsi nem expandál ekkorára „csak” 8x10 méteres lesz, ez tárgyalóként funkcionál. Nos, mint látni, a Compound igen színes, amikor az összes igény beérkezett, akkor kell azt megtervezni. Fontos tudni a konténerek számát és a belső igényeket is, milyen klímákat kérnek, erősáram, asztal, szék, esetleg plusz klíma stb. Időben is koordinálni kell a dolgokat, a futam mindig vasárnap van, a stábok egy héttel korábban szoktak érkezni és akkor kezdik felépíteni a saját közvetítő egységeiket, kialakítani a forgatási helyszíneiket.

 

Hány televíziós társaságot kell ilyenkor kiszolgálnotok?


Ez változó, 20 és 30 között szokott mozogni ez a szám, tavaly annyian voltunk, hogy ki lehetett volna tenni a „Megtelt” táblát, emeletes konténereket kellett terveznem. Idén szellősebben tudtuk berendezni a rendelkezésre álló 87x39 méteres területet. Amikor ennyi „áru” szállításáról van szó, meg kell tervezni az érkezési időket is, figyelembe kell venni a kocsik és konténerek méreteit, sőt még a kocsik kanyarodási íveit is. Persze azzal is számolni kell, hogy megadnak 2,5 méter szélességet, aztán elkezdik szétnyitogatni a kocsit, és 5 méter lesz. Tavaly volt itt egy giga-autó, a brazil Movie Star színeiben. Amikor megláttuk a kollégákkal, majdnem sokkot kaptunk. Hogy fogjuk ezt elhelyezni? Ez a kocsi nem csak oldalra expandált, hanem először megemelkedett 8 méteres magasságra, majd ott szétnyílt 6 méter szélesre, az így kialakult térben egy beszélgető stúdió kapott helyet.

 

movistar.JPG

 

Szerencsére a 6 méter szélesség csak 4 méter magasság után indult, így az emelt stúdiótér alá is el tudtam helyezni eszközöket. Amire még nagyon oda kell figyelni, az az SNG kocsik elhelyezése, ugyanis a parabola tányéroknak rá kell látniuk a műholdakra. A mogyoródi Compound mellett van egy domb, oda már nem telepíthető SNG autó. De volt más is, ami zavarta a műholdas fellövéseket, ez pedig a helikopteres sétarepülés. Ez tavaly óta probléma. Rossz ívben berepülnek az SNG kocsik műholdas irányaiba és zavarják a jeltovábbítást. Ez évben már egyeztettem a repülésvezetővel, ami nem volt egyszerű, mert a pilóta repülési koordinátákat mondott a domborzathoz viszonyítva, én pedig SI mértékegység rendszerben próbáltam rávenni arra, merre repüljön. Végül egy próbarepülés során vizuális úton határoztuk meg a megfelelő magasságot, amit ők rögzítettek, így a későbbiek során már nem zavarták a műholdas jeleinket.

 

sng1.JPG

 

Milyen egyéb technikai igények merülnek fel egy ilyen közvetítés során?


Nagyon fontos, talán a legfontosabb szegmens az erősáram folyamatos biztosítása, hiszen ha nincs tápellátás, akkor nincs közvetítés. Folyamatos energiaellátást kell biztosítanunk éjjel nappal, a versenyt megelőző kedd reggel 8 órától a futamot követő hétfő 9 óráig. Ez egy folyamatos üzem az aggregátoroknak. Több berendezés párhuzamos üzemelése biztosítja a folyamatosságot és a szünetmentességet. Nagy melegben a rengeteg klíma jelentősen megnöveli teljesítményfelvételt. Túlméretezéssel és tartalékokkal kell nekiindulni ennek a közvetítésnek. Megtervezzük, hol mit ágaztatunk le, vastag erősáramú kábelek vannak lefektetve a földre, melyek hatalmas osztókhoz csatlakoznak. A közvetítő kocsik 125 vagy 63 Ampert kérnek 3 fázison. A konténer alapbetáplálásán kívül kérhetnek akár 63 Ampert 3 fázison (un. technikai áram), de teljesen eltérő igények is előfordulhatnak. Ugyanis ha egy televíziós társaság az MCR-jét, (Központi Kapcsolóterem) akarja felépíteni egy dupla konténerben, akkor oda már több klíma is szükséges, ez nagyobb energiafelhasználást jelent, nem a szokásos 2kW-ot, így akár 8 kW hűtési teljesítményt kell biztosítani.

 

kontenerek.JPG

 

Mire kell még odafigyelni ilyen hatalmas technikai tömeg szállításakor?


Az úgynevezett Shipping, vagy Behajózás, - amikor megérkeznek ezek a hatalmas kocsik, - sem egyszerű. A Compound megközelítése kétsávos közúton történik. Ha egyszerre érkezik több kocsi, akkor bizony koordinálni kell az érkezéseket és időt kell hagyni mindenkinek, hogy nyugodtan elfoglalja a neki kijelölt területet. Amikor a kézifék behúzva, akkor jöhet be a következő kocsi. Tehát ilyenkor kicsit közlekedési rendőrök is vagyunk. A kocsik állagára is van előírása a FOM-nak. Minden autónak patyolat tisztának kell lennie. Sáros, poros, koszos autóval tilos belépni a területre. Csak olyan tiszta autók jöhetnek be, mint amilyenek a kamionok a Box utcában. Érdekes előírás még a kocsikra vonatkozóan, hogy tilos a felségjel használata. Ezeket a felségjeleket, logókat, egyéb azonosító grafikákat a FOM letakartatja a társaságokkal, teljesen anonim módon kell a TV Compoundon megjelenni.

 

A nemzetközi igények után térjünk rá a magyar adás körülményeire, itt milyen megkötései vannak a FOM-nak?


A hazai adás esetében is igazodnunk kell a FOM „bibliához”. Meg van határozva, hogy milyen anyagok adhatók az eseményről, sőt még az is, hogy utána milyen konzerv anyagok használhatók. Előírás van arra, hogy a nemzetközi jel csak és kizárólag hol szakítható meg. Az nem a mi huncutságunk, hogy a reklámok úgy kerülnek adásba, ahogy kerülnek. Mi csak ott adhatunk reklámot, ahol a FOM és a mi médiatörvényünk egyaránt megengedi. Van egy másik megkötés is, ez az un. bélyegkép használata. Ezt akkor alkalmazhatjuk, ha egy versenyző kicsúszott a pályáról és ezután egy flash interjút készítenek vele a Boxutcában. De bármilyen fontos esemény is egy kicsúszás, akkor sem lehet megszakítani vele teljes mértékben az adást, hanem csak a jobb alsó sarokban lehet egy kis ablakot generálni az interjúnak, ennek a mérete, helye, alkalmak száma is szigorúan meg van határozva.

 

Milyen technikai igényei vannak a magyar adásnak és azt hogy biztosítjátok?


Az MTVA-nak sok berendezése van, de egy ekkora esemény közvetítéséhez nincs meg mindenünk. Ezért konténereket, aggregátorokat és RF kamerákat szoktunk bérelni. Az Antenna Hungáriával szerződésünk van, a közvetítő kocsit tőlük béreljük.

 

ah.JPG

 

RF kamerákra azért van szükség, mert ezekkel  tudjuk a Pitlane-t (Kifutó) és a Paddock-ot (Boxutca) közvetítéseit megoldani. Akik rendszeresen nézik a Forma 1-et, azok tudják, hogy a verseny indulása előtt az un. Grid-ről (Versenyrács) készítünk pár „benzinszagú” villáminterjút. Ez a pozíció hatalmas megtiszteltetés, és csak az adott ország egyetlen kamerája és riportere mehet fel ilyenkor a betonra, természetesen a FOM kameráin kívül. Ehhez a speciális feladathoz szintén RF kamerát alkalmazunk, melyre egyedi matricát kell ragasztanunk, csak ilyennel lehet felmenni a betonra. Ilyenkor persze hatalmas a zsongás, ha valaki megpróbál illegálisan feljutni a pályára, azt a biztonságiak elvezetik. Nemcsak a kamerát utasítják ki, hanem a stábtagokat is „feketelistára” teszik. A magyar adás színesítése érdekében további 3 ministáb dolgozik. A helyszínen konténerekben „vágják – editálják” a kollégáim az un. bejátszó anyagokat. A villáminterjúk, interjúk nem csak magyar nyelven készülnek, ezeket szinkron tolmács segítségével fordíttatjuk magyarra. A tolmács is egy konténerben ül a Compoundon.

 

Ha már az RF kamerák így előtérbe kerültek, felmerül a kérdés, hogy az a rengeteg rádiófrekvenciás berendezés, - ami ott szerepel kép, hang és interkom vonatkozásában, - nem zavarja egymást?


Jaj, dehogynem!  A verseny előtti csütörtök délután tartunk egy teljes tesztet. Ekkor az összes berendezést, de főként az RF eszközöket be kell kapcsolni. Ilyenkor vizsgálható, ki-kit zavar? Természetesen ebben az esetben is a FOM-nak van prioritása, ők készítik a nemzetközi adást. Ha minket zavar a FOM egyik eszköze, akkor mi egy másik frekvenciát keresünk. Megjegyezném, itt nem elsősorban az azonos frekvenciákra gondolok, hanem a különböző sávhatárokra és un. felharmónikus és keresztmodulációs frekvenciákra. A zavaró jelek kiszűrését a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság több mérőkocsija is segíti a helyszínen. Érdekes még az adatforgalom is, legutóbb 34 db  SSID-jű WiFi-t számoltam meg a 2,4 GHz-es sávban. Fantasztikus, hogy egyáltalán nem zavarták egymást. Technikai érdekesség, hogy az RF kamerák vevőegységeit és további segédeszközöket (teletuby) például egy darura szoktuk elhelyezni, ami kb.: 40 méterig emeli fel ezeket az eszközöket.

 

Hogyan néz ki a magyar adás virtuális blokksémája, milyen egységekből épül fel?


A már említett ministábok által készített anyagok editálásához két vágópultot telepítünk ki, amelyből az egyik adásból rögzít. A kész anyagok fájl alapon EVS-ről kerülnek bejátszásra a Compoundon lévő közvetítő kocsikon keresztül. Az adásgrafika illeszkedik a saját arculatunkhoz és illeszkedik a FOM trendjeihez is. Az utasító hálózat is bonyolult. Vezetékes és un. vezeték nélküli utasító rendszereket alkalmazunk több irányban. A kommentátorállásban is elhelyeztünk 2 vezetékes kamerát, ezt is jelezni kellett a FOM-nak. A kommentátorállásból kilátni a pályára, és mivel a pályát nem mutathatjuk, a kamerák a pályának háttal kell forduljanak. Az ember azt gondolná, hogy ezt senki sem ellenőrzi. De bizony nézik! Még azt is figyelik, hogy a riportalany ruháján milyen reklámfelirat van. Volt olyan eset, hogy élő adás közben jött az email, hogy ezt vagy azt a reklámot azonnal tüntessük el. Az is előírás, hogy a teljes élő adásunkról készíteni kell egy másolatot a FOM-nak.  

 

darus2.jpg


A FOM állítja elő a teljes nemzetközi jelet, mit lehet tudni az ő rendszerükről?


Ez egy igen bonyolult és kifinomult közvetítés. RF kamerákat használnak a versenyautókon, előre és hátrafelé nézőt is. Egyeztetnek az „istállókkal” ebben a témában, mert akármilyen kicsi is egy ilyen fedélzeti kamera, megváltoztathatja a kocsi aerodinamikáját. Helikoptert is bevetnek, amely felső képeket közvetít a pályáról és van CableCam is, amely a teljes Boxutcát fényképezi, mintegy 200 méter hosszan. Ehhez jön hozzá a pálya körül elhelyezett rengeteg kamera. Az összes képforrást egyetlen központi helyre vezetik, majd innen keverik és állítják elő a nemzetközi jelet (képben és hangban). A hazai adáshoz kérhetünk izolált kameraképeket is a FOM-tól. Ezeket versenyen kívül használhatjuk, egy limitált listából maximum három kamerát választhatunk. Nem kérhetjük például:a Hamilton boxában lévő kamera képét. Időkorlát is van, az izolált kamerák általában az esemény előtt 20 perccel kezdenek dolgozni és ugyanennyi ideig működnek a verseny, vagy edzés után.  


Ebben a hatalmas projektben kik a csapattársaid, akikkel együtt dolgoztok évről-évre?


Az előkészítésben és a kivitelezésben is hatalmas munkát tesznek le az asztalra a különböző területek. Például: Nemzetközi Kapcsolatok Osztályáról Kmety Ildikó és Szilágyiné Benke Éva. Erősáram témában Antal Jánost említem, aki a verseny előtt és alatt gondoskodik az energiaellátásról. A Műszaki Osztály dolgozói felépítik a mi kapcsolótermünket, kezelik a nemzetközi igényeket, unilaterális kijátszásokat bonyolítanak le, elvégzik a köteles példány rögzítést és megteremtik a kapcsolatot a Hungaroring és a Székházunk között.

 

ujkompand.jpg

 

A teljesség igénye nélkül megemlítenék még további MTVA-s kollégákat: Békási Zsolt, Kaiser Tamás, Komárik György, Molnár András, Pacz Bencze, Regián Zsolt, Sáfrány Gergő, Sinkó Máté, Szujó Zoltán, Varga Tibor, Vobeczky Zoltán.  A Sereg Imrétől bérelt 3 RF kamera nagyon flottul, rugalmasan beépült a mi adásunk rendszerébe.  Az Antenna Hungária részéről is hatalmas munkát végeztek az előkészítő és a kivitelezési munkákban professzionális módon: Váradi Vilmos, Semsei László, Szele Zoltán, Vámos Dénes, Kincses Tamás. A Hungaroring részéről pedig Richter Gábor.

Valóban sok ember összehangolt munkájáról van szó, annak érdekében, hogy színvonalas, zökkenőmentes közvetítés szülessen, csak gratulálni tudunk. Sikeres felkészülést kívánunk a következő évadra!

 

 

zoli portrekicsi.jpg

             Bernáth Zoltán

1988. márciusában kezdett dolgozni a Magyar Televízióban, a Külső Közvetítések Osztályán. Dimitrov György vezetése alatt. Megtanulta a rögzítéstechnikát a Központi Rögzítőben, Vámos Sándor csapatánál. Dolgozott a II. program lebonyolítójában, Szamosvölgyi Gyula műszaki vezetőnél és Németh István hangmérnöknél, akiktől kép és hangtechnikát tanult. A „tanuló körjárat” végén az összes közvetítő kocsi megismerése után a Színes 7-es kocsira került Csáki István stábjába, ahol 9 évet dolgozott napi produkciókban. 1997-ben átszerződött a Duna Televízióba műszaki vezetőnek az akkor újonnan installált adáslebonyolítóba. Egy gyors pozíciócsere után a Duna TV közvetítő kocsijának műszaki vezetője lett. Tíz éven át ebben a munkakörben sport, egyházi, színházi, vetélkedő, politikai közvetítések gyártásával és lebonyolításával foglalkozott, határainkon innen és túl. 2007-ben az MTV felkérte, hogy legyen a Külső Közvetítések Osztályának vezetője, melyet nagy tisztelettel és alázattal fogadott el. 2008-ban részt vett a Pekingi Olimpia magyar vonatkozású eseményeinek műszaki lebonyolításában. 2009-től főosztályvezető. 2011-től az MTVA megalakulásától a Műszaki Műsor Készítők szervezeti egység vezetésével bízták meg.  Felügyelete alá tartozott a Stúdiók és Közvetítőkocsik Kiszolgálása, a Hangmérnökség és a Színtértechnika szervezeti egységek szakmai vezetése. Átszervezés után, 2015 december közepétől műszaki tanácsadó napjainkig.

Iskolái: 1979-1983, Pataki István Híradásipari Szakközépiskola.

1984-1987 Kandó Kálmán Műszaki Főiskola, Híradásipari Intézet, Rádió – Televízió, műszaki akusztika Szak.

 

Seiler György

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.107888 másodperc.