MédiatechnikaHárom a magyar igazság!

Médiatechnika | 2022. Augusztus 23., Kedd 09:00

Nem volt könnyű időpontot egyeztetni Sereg Imrével, aki három nagyformátumú sportközvetítés kulcsfontosságú munkatársa volt a közelmúltban.

 

Az első kettő rangos kerékpárversenyek felkérései, míg a harmadik a Vizes Világbajnokság műszaki megkeresése volt.
...

Időrendi sorrendben az első verseny a Giro d'Italia magyarországi futama.

 

1_600.jpg

 

Fotó: Vanik Zoltán

 

Mit érdemes tudni erről a versenyről?


A Giro d'Italia világszerte elismert és közkedvelt kerékpárverseny. A Tour de France után a második legnagyobb. A verseny szervezői kiírták a pályázatot a közvetítésre, amit az EMG európai divíziója nyert meg.  Ők kerestek meg engem, hogy csináljuk meg 2022-ben Magyarországon az un. „Grande Partenza”-t. Ez a verseny nyitánya, ami 3 szakaszból áll, majd rövid szünet után a viadal folytatódik Olaszországban további 20 napban.
...
Mikorra volt meghirdetve a Giro d'Italia magyar viszonylata?

Eredetileg 2020-ra volt tervezve, akkor voltak az első bejárások, de a Covid miatt lemondták. Az egész verseny csúszott 2 évet és végre 2022-ben meg tudtuk valósítani az elképzeléseinket. 
...
Melyek voltak a magyarországi szakaszok?

Az első volt Budapest – Visegrád, a második volt a budapesti időmérő futam, a harmadik pedig Kaposvár – Balatonfüred.
...
2.jpg
...
Copyright: Arató-Göz László
Mi volt a te konkrét feladatod a három futamban?

Gyakorlatilag minden, a teljes gyártás-szervezés volt az enyém. Én szerveztem a technikát, szállodákat, a bérautókat, 30-32 ember volt a stábban, akikről gondoskodni kellett. Visegrádra például nem mentünk le aludni, hanem Budapestről a Novotel Danube-ból oldottuk meg a feladatokat. Feladatom volt még a belga, olasz és magyar stábok közötti operatív és nyelvi kapcsolattartás.
...
Márciusban voltunk terepszemlén az olaszokkal, megnéztük a helyszíneket, aztán készítettünk egy kamera tervet, amit majdnem teljesen én csináltam egy olasz producerrel együtt. De mindez azért nem olyan egyszerű, mivel itt van az olasz lebonyolító cég is az RCS. Ők és az EMG fogalmazzák meg a technikai igényeket, krán, daru, helikopter, kamera, motorosok stb. De azt, hogy konkrétan egy adott helyszínen hány kamera kell azt végül is mi döntöttük el. Itt volt pld. a Várban a befutó a Mátyás Templom előtt, azt az olasz nem tudta eldönteni, hogy oda pontosan hány kamera kell, arra itt voltunk mi. Az első kamera már a Hunyadi János úton volt a céltól kb. 900 méterre felállítva, hogy szépen minden meglegyen.
...
3_600.jpg
...
Fotó: Vanik Zoltán 
Milyen nehézségek adódtak a közvetítés körül?

A Budai Vár, mint helyszín logisztikai szempontból problémás volt, a kocsik súlyhatára, a sokféle parkolási tiltás nem könnyítette meg a dolgunkat. De végül minden jól sikerült. 
 
Milyen kamera plánok szerepeltek a közvetítésben?

Mi a belgákkal közösen eldöntöttük, hogy a magyar technikát fogjuk használni. Felkértük az Antenna Hungáriát a célban lévő kamerák állítására az OB10-es kocsijukkal. Magyar technikai stáb volt, magyar kameramanokkal, jól dolgoztak, semmi gond nem volt.  A helikoptert a szintén magyar FLY4LESS cég biztosította. Sipos Károly pilóta nagyon szépeket repült, csodálatos képek felvételét tette lehetővé. Tihany és Balatonfüred között a mezőny a víz mellett tekert, a helikopter 1 méterrel a víz felett repült, így követte őket, na az WOW volt a javából.
...
4_600.jpg

 

A Giro d'Italia kifejezett speciális igénye, hogy a helikopterről csak és kizárólag Cineflex kamerával lehet fotografálni. A relé repülőt a már megszokott francia vállalat szolgáltatta. Összesen 6 kamera-motorkerékpár fedte le a versenyt, akik a belga EuroLinX-től jöttek. A RAI eleve két motorost kapott a pálya melletti interjúk készítéséhez. A motorosok váltva közvetítenek azért, hogy egy csapatnak ne legyen olyan megterhelő folyamatosan adásban lenni 200 km-en keresztül. Ezért nekik van egy koordinátoruk, aki csak az ő mozgásukat és pihenésüket szervezi. Azt még érdemes megjegyezni, hogy fix kamerák csak a befutóknál voltak, a startokat a motorosok vették, kivétel volt az időmérés, ahol egyenként indulnak a versenyzők. A startról azt érdemes tudni, hogy rendkívül látványos amikor 176 kerékpáros elindul ezt igazán csak a helikopterről lehet közvetíteni.
...
Milyen technika volt még hozzárendelve a produkcióhoz?

Az Antenna Hungária kocsiba be volt építve egy Avid Editor állomás. Itt a minden este leadott 52 perces összefoglalót szerkesztették össze magyar munkatársakkal. Az RF kamerákat szintén magyarok hozták és felügyelték. 
...
Ki rendezte az adást?

A rendező Angelo Carosi az olasz EMG részéről érkezett és vele volt még két producer is. A kommunikáció a kameramanokkal angolul zajlott, ez alapkövetelmény volt. 
...
5_600.jpg
...
Hogyan zárult az első magyar Grande Partenza?

A balatonfüredi befutó után a versenyzők busszal elmentek Sármellékre, ahonnan 3 chartergéppel elrepültek Olaszországba, hogy onnan folytassák a versenyt a negyedik futammal.
 
Az olaszok, hogy voltak megelégedve a közvetítéssel és a szervezéssel, lebonyolítással?

Nagyon elégedettek voltak és köszöntek mindent. Sajnos ezt a sikert nem lehet évente ismételni, mert a Giro megy mindig újabb és újabb helyszínekre. Talán pár év múlva visszajönnek megint Magyarországra. De az biztos, hogy most szép emlékekkel távoztak.
...
Egy másik kerékpárverseny mindössze egy nappal követte a Giro d'Italia-t, ez a Tour de Hongrie volt.

 

6_600.jpg

 

Fotó: Vanik Zoltán

 

Tavaly már beszámoltunk a Tour de Hongrie-ról, mi változott azóta?


Minden évben népszerűbb lesz, egyre nagyobb csapatok jönnek. Idén 22 csapat indult. Egyre több ország veszi át a közvetítést, nagy az érdeklődés. Most már az évek során tökéletesedett a szervezés a Vuelta Kft. jóvoltából. 
...
7_600.jpg
Mekkora előnyökkel járt, hogy éppen itt volt a Giro is Magyarországon?

Nagy szerencsénk volt, hogy a Giro-n itt voltunk a Cineflex-el és a helikopterrel. Ugyan azt a helikoptert és kamerát vittük erre a versenyre is mint amit a Giro-n is használtunk, bár ez drágább volt mint a másik. De megérte, mert ez a kamera óriási minőség ugrást jelentett. Már egy ideje szemeztünk ezzel a jobb légifelvételi lehetőséggel, de eddig nem volt rá keret. A helikopteren nem szabad spórolni, egy kerékpárversenyen az a főkamera, az adja a leglátványosabb képeket. Pilóta és operatőr csapatmunkája.
...
8_600.jpg
...
Fotó: Vanik Zoltán
Hogyan fejlődik tovább a Tour de Hongrie?

Új helyszínek városok megjelenése a versenyben további lökést adna a versenynek. Ez azonban pénz kérdése. A befutónak Kékestetőn kell lennie az szentírás. 2023 februárjában kiírják a jövő évi helyszíneket. Kíváncsian várjuk az új útvonalakat és városokat.
...
Technikában, hogy állt fel a Tour de Hongrie?

9_600.jpg
...
Ugyan az mint ami tavaly volt, mi csak az EuroLinx-el hozzuk az RF kamerákat és van a már említett helikopter, a relé repülő és a három motoros kamera. A többi technikát a szervező Vuelta book-olta le: az Antenna Hungária OB7-es közvetítőkocsiját és az MTVA-t akik a host broadcasterei a versenynek. Ide már nem kell akkora autó mint a Giro-ra és különben sem tud nagy kocsi felmenni Kékestetőre. A Giro-ra nem a kameraszám miatt, hanem a hely miatt kellett az OB10-es nagyobb kocsi, ugyanis ott 26 embert kellett leültetni az autóban, plusz egy utómunka helység is be volt építve.
...   
Az Antenna Hungáriának van még egy ugyan ilyen nagy autója, mint az OB10, ez az OB9-es. Mindkét autó technikai főszereplője volt a Vizes Világbajnokságnak, az egyik a Hajós Alfréd uszodában, míg a másik a Duna Arénában teljesített szolgálatot. 
...

10_600.jpg

 

Fotó: Vanik Zoltán 
A kerékpárversenyek után következett valami merőben más, de mi is?

Valóban így van, a pedálos versenyekkel párhuzamosan elkezdtem dolgozni a Vizes Világbajnokság előkészületein. Felkértek, hogy a szervezés részéről legyek benne. 
...
Pontosan mikor érkezett a felkérés és mire?

Ez nagyon érdekes volt, a felkérés elég későn jött ugyanis én már akkor több témában pályáztam és nyertem. Az Antenna Hungária írta ki a tendert, mint az esemény host broadcastere. Én a Gravity Media-val indultam a közvetítés IBC-je, a Nemzetközi Közvetítő Központ MCR-ja témában, a mi ajánlatunkat fogadták el. A Gravity Media egy nagyon komoly és elismert angol cég, velük dolgozom együtt. Én, pontosabban az én cégem a Supermedia hozta be őket partnernak, segítettem az ajánlattevésben, összehangoltam a technikát az igényekkel, hogy azok passzoljanak a magyar elvárásoknak.
 
Általában több projektre szokás ilyen nagy esemény kapcsán pályázni, ez a te esetedben is így volt?
...
Igen, a Vizes VB-nek több komplexuma volt. Volt kiírás például az Antenna Hungária autóin túl további 3 közvetítő-kocsira. Adtunk ajánlatot az EMG-vel, de drágábbak voltunk, mint a nyertes Media Pro.  Van ilyen, nem lehet mindig nyerni. Aztán versenybe szálltam a speciális kamerák témában is, de ezeket szétosztották vízalatti kamerákra, spidercam-re, high speed kamerákra. Nagyon szétesett ez a projekt, így ezt elengedtük. 
...
11_600.jpg
...
Sebaj, volt min vigasztalódni, hiszen az IBC és annak központi kapcsolóterme egy közvetítés szíve lelke, annál fontosabb láncszem nincs is, és ez a tiétek volt. De volt itt még egy különleges feladat, amit kifejezetten neked szántak, ez mi is volt pontosan?

 Az Antenna Hungária és a FINA, Nemzetközi Úszószövetség részéről érkezett egy felkérés kifejezetten a személyemre a BQCM-re. Ezt a pozíciót nem is kellett pályáznom. Ez pontosan a Broadcast Quality Control Manager, a közvetítés minőség ellenőrző igazgatója. 
...
Wow, ez remekül hangzik, de mit jelet ez a gyakorlatban?

Volt egy konténerem, ahol az összes jelet oda-vissza láttam. Be volt ide építve több multiviewer, master monitor, utasító rendszer, oszcilloszkóp, komputerek, hangmonitorok stb.
Minden forrással és felhasználóval volt interkom kapcsolatom, tudtam velük beszélni. Figyeltem a feed-eket, és ha valahol hiba volt akkor szóltam. Esténként írtam egy napi jelentést az Antenna Hungáriának a feletteseimnek, hogy tudják mi és hogy történt az adott napon. Ez egy 16 órás műszak volt, nagy odafigyelést koncentrációt kívánt. És persze hatalmas felelősség is mert ha kimegy adásba egy rossz jel az bizony nagyon kínos az egész verseny imázsa szempontjából. De szerencsére ilyen eset nem fordult elő. Jóleső érzés volt, hogy az összes rendező, a technikai vezetők mindenki hallgatott rám, adott a véleményemre, megfogadták a tanácsaimat. Talán szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy szakmai tudásomat igen magasra értékelték ebben a körben.
...
12_600.jpg
...
Ez egy igen összetett munkakör volt, mit foglalt még magába?

Nos valóban, 3 hétig ezt csináltam. A feladatom volt még az un. MRO, vagyis „Multifeed Running Order” elkészítése napról-napra, minden sportágra. Ez egy Excel táblázatba foglalt, gyakorlatilag másodperc pontosságú gyártási ütemterv. Ezt átadtam a FINA broadcast irodájának, akikkel mi folyamatos, oda-vissza kapcsolatban álltunk. Miután ők elfogadták ezt az order-t, kiküldték a velünk kapcsolatban álló összes ország közvetítő állomása számára, valamint a mi gyártó csapatainknak is. Gyakorlatilag mindenki ebből dolgozott, ugyanis ebből lehetett tudni, hogy pld. 17.20-kor bejönnek az úszók és 17.25-kor beugranak a vízbe, tehát van ott 5 perc, ahol valami korábbi eseményt vissza lehet játszani, felkonferálni, vagy éppen reklámot adni.
...
Nagyon bonyolult világ ez, és a pontosság kulcsfontosságú, voltak ebből problémák?

A rendezők hamar megértették a rendszert. Az első napokban volt pár kis baki a helyi szervezőknél. Az egyik ilyen volt, amikor 20 másodperccel előbb kezdtek el egy vízilabda mérkőzést. Ne kezdd el előbb, mert felborul a running order! Késni lehet pár másodpercet, az még belefér, de előbb kezdeni soha. 
...
Hány helyszínen zajlottak a versenyek pontosan?

Dunaaréna, Hajós Alfréd Uszoda, Széchy Tamás Uszoda, Lupa Tó, Szeged, Sopron, Debrecen.
...
13_600.jpg
...
Voltál már más produkcióban is Quality Manager?

Igen voltam korábban atlétikában, de az nem volt ilyen komplex. Ott egy helyszínen egy stadionban zajlik a verseny, sokkal egyszerűbb. Itt A FINA VB-n rengeteg a helyszín, sok a feed lényegesen összetettebb. 
...
Mi a jövője ennek a világbajnokságnak?

2027-ben lesz ismét Magyarországon Vizes VB, a következőt Japánban rendezik. A FINA-nak nagyon tetszett a broadcast stábok munkája, rendezők, kameramanok, a technikai személyzet összeszokott kiforrott munkát tett le az asztalra. Vannak sportágak, pld. vízipóló, aminek nincsenek nagy hagyományai Japánban nem, hogy közvetíteni tudnák. Valószínű, hogy a FINA ezeket a csapatokat ki fogja vinni más helyszínekre is.
 
Milyen emlékekkel zárod Vizes VB-t és a két kerékpár közvetítést?

Nagyon örülök, hogy részt vehettem bennük. Sok új tapasztalatot gyűjtöttem és a személyes reputációm növekedett, szóval a mérleg igazán pozitív! De nincs megállás, mindjárt indulok a Hungaroringre a Magyar Forma 1 futamra a következő munkára.
...
Seiler György
...
A Vizes VB képeit Bernáth Zoltán készítette.
Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.070156 másodperc.