MédiatechnikaJUBILEUM / 25 éves az ÁSZ Bt.

Médiatechnika | 2019. Február 02., Szombat 10:00

Ács Ferenccel az Ász Bt. tulajdonosával beszélgettünk a Fábry Show felvételének szünetében. Próbáltunk a 20 és 25 év közötti eseményekre koncentrálni, azonban be kellett látnunk, hogy az utolsó 5 év mérlege nem vonható meg az első 20 nélkül.

Ács Feri maga is megvallotta, hogy nehéz helyzetben volt, amikor az ünnepi beszédet írta a születésnapi partira, - nem akart 20 percnél hosszabb beszédet tartani. Így alaposan meg kellett gondolni, hogy mi kerüljön bele a szövegbe.

 

foto1.JPG

      Az Ász Bt. csapata balról jobbra: Illési Márton, Pataki Ács Sára, Ácsné Kati, Ács Ferenc, Szmolár Zoltán,       Spiegel Gábor, Ács Zsófia


MediaTech: Javasolnám, induljunk el és virtuálisan járjuk be a legfontosabb állomásokat!

Ács Ferenc: A 20. szülinapunkon mutattuk be a 4-es közvetítő kocsinkat. Az után a legjelentősebb állomás a speciális kamerák fejlesztése volt. Ehhez a feladathoz plusz két ember csatlakozott az Ász Bt. csapatába. Nekik már volt egy CableCam rendszerük, amely felvásárlásra került. Így indult ez a fejlesztés nagyobb anyagi erőforrások megmozgatásával. Hivatalos neve CableCam Systems 3D lett, de rövidesen FeriCam névre „hallgatott” az egyszerűség kedvéért. A 3D kifejezetten arra utal, hogy kilépve a síkból a 3. dimenzióban, vagyis térben is tud mozogni. Több ilyen rendszer működik a világban: SpiderCam, RobyCam, SkyCam. Ezeknek többféle verziója létezik, attól függően, ki hogyan húzza a kábelt, mi működik akkumulátorról, mit visznek át kábelen, RF-en, visznek-e a függesztett kábelen vezérlést, tápot stb.

 

foto4.jpgBalaton Sound - – FeriCam a magasban. Itt vajon melyik motor húz és melyik enged?

 

Mi is az első lépésben mindent RF és akkumulátoros működtetés irányába toltunk, de ezek számos működési bizonytalanságot hordoztak. Később sikerült kitalálni és megcsináltatni, hogy a tartó kötélbe üvegszálat építettünk. Innentől megszűnt az RF bizonytalanság, lehoztuk a videót, felvittük a vezérlést, stabilabb kiforrottabb lett a rendszer. Elkezdtünk stabilizált fejet építeni, több-kevesebb sikerrel. E mellett a GoCam-ek is fejlesztésre kerültek, de foglalkoztunk robotkamerákkal is saját gyártású csúszógyűrűs remote head-el, amely két tengelyen is szabad mozgást engedélyezett. Vásároltunk gyári, használt fejeket nagyon jó mechanikai tulajdonságokkal, először eredeti állapotban használtuk, később átépítettük őket, új optikavezérlést, vezérlő programot kaptak, kicseréltük a motorokat, digitalizáltuk és az egészet robotizáltuk, hogy gombnyomásra menjenek át egyik pontból a másikba. Képesek vagyunk komplett mozgást felvenni és lejátszani, zoomra, fókuszra, pan/tilt irányra, mindenre egyaránt.

-           Ki az aki ezeket a bonyolult szoftveres vezérléseket megtervezi és hibátlanul átlátja a rendszert?

Kerestünk olyan céget, akik a matematikai törvényszerűségeket lemodellezték, illetve a hajtás szoftverekben otthonosan mozognak. Ők megcsinálták azt, amit mi kértünk, folyamatosan teszteltünk, javítottunk a paramétereken, szabályozásokon. Ahogy az igények növekedtek, elkezdtük bővíteni: tudja még ezt, tudja még azt, a mozgás ne ilyen, hanem olyan legyen stb. A kezdetekben csak egyenesen tudtunk menni és csak kézi irányítással. Az egyik joystick-el, XY irányba, egy másik botkormány vezérelte a süllyedést, vagy emelkedést. Ez csak a pálya mozgatása volt a 3 dimenziós térben. A négy kábel középpontjában volt felfüggesztve a Pan-tilt fej, ezen volt a kamera. Ezt egy másik operatőr irányította. Egyik kezével egy joystick-el a pan-tilt fejet, a másik kezével meg a zoom és fókuszt. Komoly gyakorlásra, összeszokottságra volt szükség, hogy szinkronban tudjanak dolgozni. A fejlesztés folyamán elkészültünk a pályán való mozgás komplett leprogramozására. Ez óriási lépes volt mert így íves, akár körkörös mozgatásokra is lehetőség nyílt, egy-egy mozgást tetszőlegesen „lejárhattunk”.

 

kajak.jpg Kajak-kenu Marathon a kicsi CableCammel 370 m átfeszítéssel


-           Mi az ami igazi kihívást jelentett a speciális kamerák fejlesztése során?

A motorok mozgatása, egy nagyon bonyolult dolog, 4 motort kell egyszerre vezérelni a rendszerben, melyek közül pld: 1 húz és 3 enged, vagy 2 húz 2 enged stb. stb, tehát érezzük, hogy nagyon összetett vezérlésről van szó, ráadásul úgy, hogy mozgás közben semmi rángatás ne látszódjon a képen. Ez egy nagyon komoly szoftveres vezérlés. De ezen túl számos biztonságtechnikai előírásnak is meg kell felelni. Gondolj csak bele 250X250 méteres területet fedhettünk le maximum 40 méteres magasságból, ehhez 300 méter kábel volt felcsévélve. Miután 250 méteres távolságokról beszélünk nyilván nem egy helyről érkeztek a betápok a 380 Voltos vezérlésű motorokhoz. Mi van akkor, ha az egyik betáp megszakad? Ekkor azonnal meg kell állni és innentől nem mozdulhat a rendszer. A nagy kockázati tényezőt az adja, hogy egy ilyen hatalmas kifeszítés alatt a legtöbb esetben sportolók, közönség, színészek, statiszták tehát élő emberek tartózkodnak.  

-          Mi motivált abban, hogy ebbe a hatalmas emberi és anyagi erőforrást igénylő projektbe belevágj, az üzleti siker?

 Az én életemben a döntéseimet nem minden esetben befolyásolják az üzleti lehetőségek. Engem ez a téma személyesen is nagyon érdekelt. Tudtam, hogy milyen megoldások vannak a világban és tudtam azt, hogy ezeknek az eszközöknek a beszerzése igen költséges, viszont a hazai bérleti piacon nem lehet azon az árszínvonalon létezni, mint mondjuk a Németországin. Nekem nagyon tetszett a megvehető, gyári remote head, de nem volt hozzá „kedvem” mármint anyagilag, mert tudtam, hogy a hazai piacon nem tudom visszatermelni. Jött tehát a kérdés: hogyan lehetne mégis ezeket a berendezéseket rentábilisan működtetni? Ez volt az alap filozófia, így indultunk el a remote kamerákkal is teljesen a nulláról. Volt, amit teljesen saját erőből fejlesztettünk, a háttérben pár zseniális mérnökemberrel, akik az elektronikában otthon voltak. Rájöttünk pld. arra, hogy Zsiguli ablaktörlő motorokkal zseniálisan mozgathatók a remote fejek, csak azzal az aprócska kiegészítéssel, hogy eléjük megfelelő áram és feszültség vezérléseket kellett tervezni, amelyek biztosították a nagyon lassú zökkenőmentes futást, vagy éppen a száguldást, csapágyazni kellett őket, stb. - stb. Később, ahogy haladtunk előre, jöttek a paraméterezhető motorok, hajtások, ez teljesen más dimenzió. A mi életünkben nagyon sokszor, az motivált, hogy mi az amit muszáj megvenni, és mi az amit képesek vagyunk önerőből legyártani.


foto5.jpg                                             Az OB5 belső kábelezése is önerős kivitelezés volt


-          Milyen eszközöket gyártottatok önerőből?

Mondok példákat: kamerát nem tudunk csinálni, CCU-t se, ezeket meg kell venni. De volt időszak főleg a kezdetekben, amikor számunkra nagyon drágák voltak a kamerakábelek. Ekkor fogtunk egy olyan csoport kábelt, amelyben volt 3 BNC és 4 vezérlésre alkalmas vezeték, ezt szereltem meg egy műanyag csatlakozó házba D-sub csatlakozóra. El kellett hozni a videó jelet, referencia jelet, utasítót, tallyt, tápfeszültséget. Gyakorlatilag 10 db. éren megcsináltuk a kamerakábelt „fillérekből”. Kicsit merev volt, kicsit „magyar narancsos”, de működött! Egy másik esett későbbről: megvettük a Sony kamerákat, Sony CCU-t, és a gyári kamerakábelt, de a nagykeresőre már nem volt pénzünk. HD szinten egy nagykereső 2 millió Forint. Mi megvettük a 700 ezres Sony OLED monitort és abból készítettünk keresőt, ami jobb minőség volt, mint az eredeti Sony LCD-s. De ha már az önerőnél tartunk: az egész FeriCam fejlesztést a „mimegcsináltukmozgalom” generálta, hiszen egy SpiderCam 100-200 milliós nagyságrendbe esik, bérleti piaci ára 3-4 millió naponta. Ezt az árat természetesen nem lehet tartani a magyar piacon, mi 1 millióért kínáltuk a FeriCam-et, és sokszor sajnos nem vitték el, mert drága. Pedig ha belegondolsz, hogy az egészet lefejleszteni, fizikailag megcsinálni, begyakorolni a személyzetnek, majd mindezt telepíteni élesben üzemeltetni mekkora ráfordítás, akkor nem is olyan sok az az 1 millió. Nem beszélve a kockázatról, felelősségvállalásról.

-          Feltűnt a beszélgetés folyamán, hogy múltidőben beszélsz a FeriCam-ről, miért?

 Igen ugyanis eladtam.

-          Hm, ezt szomorúan hallom, de miért hisz annyi fáradtságos munka és pénz fekszik benne?

Három évvel ezelőtt megjelent a piacon az Antenna Hungária, létrehoztak egy állami monopóliumot, rengeteg pénzt pumpáltak bele, és ezzel felborult a piac. Első időszakban még mi is dolgoztunk sokszor az AH-nak, de folyamatosan elkészültek az új közvetítőkocsikkal, így nagyon sok munkából kiszorultunk. Minket meg elöntött a „namostmiafenelesz” életérzés. Egy állami monopóliummal kellett szembe néznie az Ász Bt-nek. Akkoriban voltak olyan gondolataim, hogy mindent eladok és bezárok. Nem vagyok már mai gyerek, egyre nehezebben bírom a stresszt, ami ráadásul több betegségnek jó alapot teremt. Közel két éve volt egy balesetem is, rezgett a léc, de hál isten szépen felépültem belőle, úgy látszik, van még „idelent” dolgom. De mindez így egyben feltette nekem a kérdést, hogy akarom én ezt így tovább csinálni, kell-e, muszáj-e?


foto6.jpg                                            A flotta egy része az OB3 és az OB5 a Judo Gp-n

 

Mérlegelnem kellett, mennyiért tudom eladni a céget, hány évem van még ha ezt a tempót folytatom, és mennyi lehet, ha nyugalmasabban élek? Szép nagy családom van, akikről gondoskodnom kell, de az egészség is fontos. El kell engedni sok dolgot a nyugalom érdekében, és meg kell próbálni egyben tartani a csapatot, és megélni abból, ami van. Elvittek embereket a csapatból, Én meg megtanultam sok mindent elengedni. A FeriCam is egy ilyen elengedés, de ma már az se izgat, ha elvesztünk egy munkát, majd lesz másik! Nem idegesít, és nem érdekel, hogy mit csinál a konkurencia és mennyi a bevétele. Sokat kellett nyelnünk, pld. egy érdekes történet pont a FeriCam-el kapcsolatban: ha én vittem, akkor nem kellett, ha más vitte, akkor kellett, no komment! Volt egy kártérítési esetünk is, a 25 év alatt, ez az egy. Élő adás előtt egy órával, megállt a hangmixerünk, nem tudtunk életet lehelni bele. Az adás elmaradt, ez vis major szerintem, más nem így gondolta. Nem éreztem jogosnak a 3 milliós büntetést, de alku nélkül kifizettem, Bt vagyok minden felelősség az enyém. Ha egy kamerád elromlik, a néző észre sem veszi, ha van tartalékod kicseréled, de egy Rolls Royce kategóriás hangmixerből nincs tartalékod, akkor örülsz, hogy azt az egyet kinyögted. Ezt is átéltük ezt is megtanultuk… és most is nyugodtan tudok, bárkinek a szemébe belenézni.

-           Hogyan tovább ezek után?

2018-ban nekünk is jelentősen csökkent az ár bevételünk, de ettől függetlenül mindent és mindenkit ki tudtam fizetni, osztalékot is tudtam kivenni. Egy éven belül kifut az adósság állományunk, megszűnik a prés. Életemben már eleget dolgoztam, de annyit azért nem, hogy a hátralévő életemben ne csináljak semmit, - mivel nem tudtam úgy eladni a céget, ahogy szerettem volna, ezért maradok. A GoCam-et is eladtam, jó néhány „hátizsákot” ledobtam magamról, és most azt mondom, jól vagyok. Amnesztiát hirdettem Magamban, néha egy kicsit amnéziában vagyok, szoktam mondani viccesen, nem tudok, vagy nem akarok a régi sérelmekkel foglalkozni, nem érdemes, ez így egy jó állapot. Most megyünk tovább a jól kitaposott ösvényen, a klasszikus közvetítő-kocsis, produkciós eszközeinkkel. A FeriCam és GoCam kivételével mindenünk megvan, az összes kocsi, kamerák, remote fejek, RF kamerák stb, tehát nagyon sokféle produkciós igényt ki tudunk szolgálni. Magyarországon jelenleg három komoly közvetítő kocsis cég van, én azt gondolom meg tudunk, meg tudnánk élni békében egymás mellett, fölösleges az ellenségeskedés. Én bízom benne, hogy fenn tud maradni az Ász Bt, vagy más néven folytatja majd, de ezeken a gyökereken tovább tud működni.

 

zsofis.jpg                                                Kajak-kenu Marathon VB Zsófi lányommal

 

A Mi főállású munkatársainknak és a lányaimnak is ez a munkahelye, nekik fontos, hogy ez a vállalkozás meneteljen tovább. A gyerekeim már szinte teljesen átvették, mellettem ugyan, de már helyettem is a cég menedzsmentjét. Néha még jól jön az Öreg a háznál, de a jövő az övék. Kicsit a háttérbe vonultam, sok esetben már nem megyek ki a munkákra, csinálják a fiúk, szerezzenek tapasztalatot.

-           Milyen fejlesztések voltak nálatok az utolsó 5 évben?

Mi megpróbáltunk közösen dolgozni egy konkurens céggel. De sajnos ez az együttműködés nem úgy állt össze, ahogy kellett volna, ennek következtében, kényszerpályára kerültünk. Kénytelenek voltunk gyorsan beleugrani egy közvetítő-kocsi építésébe. Nagyon gyorsak akartunk lenni, nem a nulláról indultunk, egy használt autót hoztunk be, azt építettük át és ebből született az 5-ös kocsink.

 

foto7.jpg                                       LAWO tréning mielőtt a mixer a helyére került volna

 

A tervezetthez képest kicsit elcsúsztunk vele, de jó ideje már kész, szeretjük, és a produkciók is szeretik. Ezt az autót vittük ki a Hajógyári Szigetre, a születésnapi partira és ez van most itt az MTVA-ban, a Fábry Showban is. Ez az autó egy versenyképes darab, két oldalra expandálható. Jelenleg 10 kamera van benne, de 18-ra van kiépítve. A Sony 1700-as broadcast HD kameráit választottuk. A videó mixer szintén Sony 2M/E-s, 44 csatornás kivitel. A kocsiba telepíttettünk egy 128X128-as videó mátrixot. A hangrendszer gerince a LAWO mc²56-s keverőpult, a hozzá tartozó interfészekkel, 3 stagebox-al, 9 MADI rendszerrel, központi audio aggyal, ami inputokat és outputokat tud fogadni. Riedel az utasító rendszer, és van két szintén Riedel VI8 embedder, deembedder, frame szinkronizátor és formátum konverter.

 

foto8.jpg                                                              Az OB5 lassító szekciója

 

Természetesen rugalmasan rendszerbe tudunk állítani 4 db. HD EVS-t, visszajátszáshoz, lassításhoz. A még nagyobb rugalmasság érdekében vettünk még egy kisebb autót, ez az OB6-os, ez 5-6 kameráig tud dolgozni. Ebben is ki van építve egy alap videó és hangrendszer mixerekkel.  

-          Akkor ha jól számolom, az Ász flotta immáron hat kocsiból áll?

Sorszámban valóban a 6-nál tartunk, de a 2-es kocsinkat szétbontottuk, az 1-es kocsink pedig SD. Csak érdekességként jegyzem, hogy ez a Mitsubishi autó az Ász Bt. megalakulása előtti napon lett forgalomba állítva. Tehát velünk egyidős. Mivel SD produkció már szinte nincs, ezért sokat áll, bár remek állapotban van. Berendezéseket meg nem szeretek eladni, - jól jöhet az valamikor, tehát nézegetjük, szeretgetjük, hiszen 25 év alatt hozzánk nőtt.

 

foto9.jpg                                                             Az OB5 rendezői munkahelye


-          Az OB1-volt mindennek a kezdete és annak az üzleti modellnek a debütálása is, amit nyugodtan nevezhetünk Ács, vagy Ász modellnek is. Milyen külföldi produkciókban vettetek részt az OB1-el?

Volt több külföldi munkánk is, a lengyelországi B csoportos Jégkorong Világbajnokságot emelném ki, de voltunk például Pulában, Horvátországban is.

-          Ha már elkezdtük a sikeres műsorok felidézését, folytassuk a sort az elmúlt 5 év sikereivel! Melyek azok a produkciók, amelyekre büszkeséggel gondolsz vissza?

Három Judo Budapest Grand Prix jut az eszembe, nagyon komoly kihívások, hatalmas teljesítmény. Másik büszkeségünk a Győri Kajak-Kenu Maraton, ahol a távolságok jelentettek nehézségeket, de volt élő drón képünk, vízről RF kamera stb. Valóban nagyon szép dolgokat csináltunk Győrben.

 

foto11.jpg                                      Számos izgalmas kamerakép a Kajak-Kenu Maratonról

 

Ezt a közvetítést a nemzetközi szövetség a valaha volt legjobb közvetítésnek minősítette. A legnagyobbak közt említem meg a Budapesti Kosárlabda Európa Bajnokságot, aminek mi voltunk a Host Broadcasterei. Az első héten két helyszínünk volt, Szombathely és Sopron, a második héten Debrecen és Győr, mindezzel párhuzamos időben közvetítettük a Judo GP-t Budapestről. Ebben az időben kb. 40 kamerát, 40 operatőrt és az ehhez tartozó stábot kellett rendszerbe állítani, -hatalmas kihívás volt. A nemzetközi vonalkoordinációtól kezdve, a kommentátorok kiszolgálásán át, a folyamatos egyeztetés a Kosárlabda Szövetséggel.

 

foto12.jpg                                  Kosár EB-n Host Broadcasterek voltunk, - apa és Saci lánya

 

Mindez hatalmas nyomást gyakorolt a két lányomra a helyszíneken, de büszkén állíthatom, hogy remekül helyt álltak és nem csak ők, hanem az egész csapat. Mindezt megkoronázandó: a döntő mérkőzésre bevetettük Budapesten a FeriCam-et is. Nem hagyhatom ki a sorból a Rocktropia című amerikai produkciót az Operaházban. Itt 12 kamerával és néhány GoPro-val dolgoztunk.

 

foto13.jpg                                                   FeriCam dobok az Operaház 3. emeletén

 

Én a magam részéről kerülöm a GoPro-t, jó az de itt is a kész anyagban látszott a minőségi különbség, viszont a zenét átélő ugráló karmester képe pótolhatatlan volt. Szintén ritkaság volt ebben a produkcióban a FeriCam Operaházba telepítése, négy zongoraszállító küzdött a 150-200 kilós hajtásokkal és kábelekkel. A legfelső páholysor felett lévő világosító ablakon, csigákon keresztül engedtük ki a kábeleket, annak érdekében, hogy a színpad fölé be tudjunk jutni. Olyan speciális helyekre eljutottunk, ahova nem ér el se Jimmy, se Technocrane. Soha ilyen és ehhez hasonló felvételek nem készültek az Operaházban, többször megkerültük a szólistákat a színpad elején, bementünk mögéjük, és a kórus előtti sávban kijöttünk. Persze voltak koncertjeink is: LGT, Rúzsa Magdi, Koncz Zsuzsa és hosszasan sorolhatnám a többieket. Ami nehéz feladat volt még az a Kecskeméti Repülősnap, főleg a távolságok és az objektívek tekintetében. Szintén itt az MTVA-ban voltunk a Dalban és a Pávában, alsó GoCam, felső GoCam, remote kamerák.

 

foto14.jpg                                                Soha nem látott képi látvány a Rocktropiában


-          Az igen gazdag 25 év után, meg kell kérdeznem, hogy mi a jövő, 4K?

Még mindig készülnek SD műsorok, az is kérdés, hogy mikor állunk át teljesen HD-re Magyarországon. De a kerék nem áll meg, az olimpián láttunk 8K-s kocsit dolgozni 22+2-es hangcsatornával, de Bécsben az Újévi Koncertet is már 8K-ban gyártotta Sereg Imre és csapata a Japánoknak. Pillanatnyilag nem látom hova lehetne kiadni egy 4K-s autót, vagy mi lenne a jó irány fejlesztésileg. Pillanatnyilag lassabb tempó van Nálunk, nem fejlesztünk, csak karbantartunk, hogy működjenek a berendezéseink. Azt gondolom, még pár évig minőségromlás nélkül ki tudjuk szolgálni megrendelőinket. Nem tudom, hogy a 4K jó irány, a 8K biztos nem. Sokan vettek fényképezőgépeket, DSLR-eket amikkel ideszaladok, odaszaladok, ezek sok munkát elvisznek. Én is megtehetném, hogy veszek ezekből párat, objektíveket, statívokat hozzájuk, aztán beállok a sorba, hogy most napi tízért adjam, vagy kilencért, vagy mennyiért? Van időnk, kivárjuk, vagy megpróbáljuk kitalálni a tuttit! 

-          A fejlesztés dilemmáját meghagyjuk Ács Ferencnek. Gratulálunk a 25 éves évfordulóhoz és még újabb 25 sikeres évet kívánunk!

          

Seiler György

 

 

Share |

Gyengő István2019. Február 05. @ 18:15:56

Tiszta szívből gratulálok Feri! Megismételhetetlen és egyedülálló produkció! További sok sikert kívánok az egész stábnak! István

    1 / 1    

top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.087027 másodperc.