MédiatechnikaLIZA a rókatündér.

Médiatechnika | 2015. Július 28., Kedd 08:00

Sorozatunkban hazai operatőröket kérdezünk arról, hogy milyen elképzelésekkel, technikai eszközökkel, és milyen körülmények között alkották meg filmjeiket. Ez alkalommal Szatmári Pétert kérdeztük a Liza a rókatündér című film munkálatairól.

 

Aki látta a Lizát és egy kicsit ért a filmkészítéshez, abban számos kérdés fogalmazódhat
meg a film kapcsán, amit most mi tennénk fel neked, aki a kamera mögött állt, hiszen
azért egy kissé szokatlan képi világgal találkoztunk a vásznon. Milyen képrögzítési technikával készült a film?

 
Liza Arri Alexa Plus kamerával, ProRes444-es tömörítéssel készült, és 1:2.39 kroppolt képarányban vettük fel.


- Milyen szakmai szempontok szerint választottátok az adott technikát?

 
Az igazság az, hogy a filmbe a második héttől kerültem bele egy kényszerű operatőrcserét
követően, így a technika kiválasztásában én magam nem vettem részt. Tulajdonképpen
készen kaptam mindent, aminek legnagyobb részével elégedett is voltam. Nagyon szeretem az Arri Alexa kamerát, jelenleg nem is tudnék ennél jobbat ajánlani senkinek. A „megörökölt” Zeiss objektí-vekről viszont már nem merem kijelenteni ugyanezt. Amenynyiben én választhatok, nálam a Cooke S4- nek prioritása van,
de ha sok kulcsolás, trükk és CGI kerül az adott fi lmbe, akkor is inkább már a digitális szenzorra optimalizált Cooke S5, vagy a MasterPrime jöhetnének szóba.

 


- Mi a különbség az ARRI Alexa és más digitális kamerákközött?


A legalapvetőbb, hogy a Alexát valószínûleg olyan szakemberek fejlesztették, akik  már láttak korábban filmkamerát, és biztosan jártak forgatásokon is. Ez a dolog érzelmi része, mert az én generációmban mindanyiunknak nagyon hiányzik a film, és az Alexa a "legtisztelettudóbban" mutat új alternatívát nekünk – eredendően filmes operatőröknek - úgy, hogy közben úgy érezzük, filmoperatőrök maradtunk.   Nagyon megbízható, RAW rögzítéssel kiváló, de az itthon elterjedtebb, költséghatékonyabb ProRes tömörítése is kimondottan elfogadható minőségű. Az átfogása is megfelelő, és az Alexa XT Studio forgószektoros exponálással egészen filmszerűvé teszi a mozgóképet.


 

07_16_10.jpg

A képen Krámli Ferenc - grip technikus, Szatmári Péter -operatőr, Paluch Krisztián - fővilágosító és Gottmann István - focus puller látható forgatás közben.

 

 

            - Beszéltünk a Zeiss optikákról, amikkel végülis a film készült. Melyek voltak ezek, és ha lehet indokolni, akkor miért ezekre esett a választás?

 

Mint ez kotábban elhangzott, klasszikus Zeiss lencséket használtunk 18mm - 135mm-ig abból a megfontolásból, hogy ennek a sornak a rajza és "színtorzítása" adja leginkább visza a hetvenes évek világának hangulatát. Érzékeny a "beverésre" és így "eredeti lens flare"-t produkál. Hozzá kell fűznöm, hogy később azután az utómunkánál ezek azért mind csak problémát jelentettek. Hiányzott az éles, könnyen "trükkölhető" brilliáns rajz, és fényelésnél is rengeteg energiát emésztett fel a sok különböző színű képfelvétel egységesítése, ami szintén ezeknek az öreg lencséknek volt köszönhető...

 

07_24_47.jpg

Szatmári Péter operatőr Balsai Mónival és Schmied Zoltánnal a Liza, a rókatündér forgatásán.

 

 

            - Mi volt az alapvető vizuális koncepció?

 

Mindenképpen a hetvenes éveket szerettük volna felidézni a vásznon de semmiképen sem kopottan, porosan. Olyan színeket és formákat használtunk, amik napjainkban, a kétezer-tízes években is frissen hatnak. A kamerakezelés a klasszikus krimisorozat, a Colombo mintáját követte, nagyon kevés mozgással, főleg fixekkel operálva. Ez sokat segített költséghatékonysági szempontból is, mert így az eredeti helyszíneken elég volt csak a „pont a képbe kerülő” környezetet az építészetnek és a berendezésnek korhűvé tenni. A képek megkomponálásánál is sokszor idéztük az említett sorozat világát, sokszor kistotálokat és kettősöket használva. Forszíroztuk a képsíkra párhuzamos és merőleges síkok, felületek mutatását, ami viszont már legikább az amerikai Wes Anderson filmjeire jellemzô. A felső gépállások is lehetőség szerint, jobbára függőlegesen néznek lefelé.

 

            - Hány kamerát használtatok a forgatásokon, és hogyan?

 

Kűlső-belsőben és a stúdióban végig két kamerával dolgoztunk. Ezeket mindig azonos tengelyen, jobbára egymás mellett állva, de két különböző gyújtótávolságú optikát használva működtettük, és egymásra jól vágható plánokat vettünk fel. Ez a helyzet a felvételkor bizonyos kompromisszumokra kényszerített bennünket, elsősorban világításban és kameramozgatásban, de viszont a vágásnál hatalmas jószolgálatot tett.

 

07_31_37.jpg

 

 

            - Forgattatok-e stúdióban és ha igen, milyen részeket és miért?

 

Liza lakását stúdióban vettük fel, mert a kiválasztott ház alkalmatlan volt a belső felvételek elkészítésére. Elsősorban alaprajzi szempontból, másrészt egy ötvenfős stáb közel egy hónapos "bentlakását" nehezen viselte volna el a lakóközösség. Ilyen esetekben, amennyiben a költségvetés megengedi, én mindig a stúdió mellett voksolok. Ott nem függünk sem napszaktól, sem az időjárástól, és a díszletben még egy "százéves robosztus bérház" súlyos falai is erőfeszítés nélkül arrébb tolhatók, ha a beállítás miatt nagyobb helyre van szükség. Liza pici hálószobájában, annak valós fix méreteivel képtelenség lett volna a jeleneteket leforgatni. Eredeti belsőben ugyancsak lehetetlen lett volna, a filmben oly sokszor használt felső gépállás alkalmazása is.

 

            - A sok CGI (Computer-Generated Imagery: számítógépen alkotott kép ), mennyi nehézséget okozott, mekkora stáb, és mennyi ideig készítette őket?

 

A film költségvetéséhez képest, de általában a magyar filmekhez képest is,  szokatlanul sok volt a Lizánál CGI művelet. Nem is tudta egyetlen stúdió sem önállóan bevállalni. A munkák elkészítés-technikai szempontok szerint lettek szétosztva, mindenki olyan feladatot kapott, amihez hasonlóval már volt dolga korábban. Négy-öt cég dolgozott egyszerre a filmen, ki-ki a saját feladatán, egymástól függetlenül, és hosszú hónapon át. A folyamatot lassította, hogy nem elsősorban játékfilmre szakosodott stúdiókról volt szó - tudtommal itthon ilyen nincs is, és nem is tartaná el őket a hazai játékfilmes piac - , így ezeknek közben a rendszeres, mindennapi munkájukat is el kellett végezniük. Az eredmény így is kiváló lett, e-munkafolyamat alatt váltak néhányan igazi szakértőjévé egyes "anyagok" pl. a gomolygó füst, vagy a vörös rókafarok létrehozásának. A filmben összesen három-négyszázra tehető a szinte észrevehetetlen javítások, átrajzolások száma, amikre a korhűség miatt volt szükség. Ezek itt persze nem pár másodpercig látszanak (mondjuk a retusálásnál pont nem látszanak), mint egy reklámfilmben, hanem sokszor végig egy teljes jeleneten át, vagyis hosszú perceken keresztül. Ezzel is nagyon szaladt az idő...

 

08_16_53.jpg

Ujj Mészáros Károly - rendező, Szatmári Péter  - operatőr és Gottmann István focus puller

 

 

            - Mennyi időt szántatok az utómunkára, pontosabban meddig tartottak?

 

A vágás, a CGI és fényelés utómunkálatai, kisebb-nagyobb megszakításokkal legalább két évig tartottak.

 

            - A fényelés során milyen nehézségekkel szembesültetek?

 

Sajnos nehézségből több is adódott. A fényelést egy olyan stúdióban kezdtük, ahol  egy héten belül többször, újra és újra, gyakorlatilag mindig a nulláról kellett újra indítanunk, mert a rendszer, rendre megadta magát. Nappal dolgoztunk, ameddig a gép "engedte", azután éjszaka a gyártó online megpróbálta feltámasztani, aminek az lett az eredménye, hogy másnap reggel valami egészen mást láttunk viszont, mint amit előzőleg csináltunk. Ez így ment napokon át, míg végül feladtuk a küzdelmet és átvittük a projectet egy másik helyre, ahol már "preset-ben" sokkal elfogadhatóbb volt a vásznon látott kép. Sajnos azonban ezzel sem lehettünk maradéktalanul elégedettek, mert a 3D filmek megjelenítéséhez szükséges "ezüst-szürke" vásznon (amikre időközben a legtöbb mozi lecserélte a korábbi hagyományos vásznát), a legjobb esetben is csak 60% -os a megjelenő 2D-s kép fényereje. Ezzel a helyzettel én is csak a tesztvetítésen szembesültem, és erre a problémára tudtommal még azóta sincs, és talán egyhamar nem is lesz megoldás...

 

            - Milyen formátumban lehet látni a filmet?

 

Moziforgalmazásban DCP 1 : 2,39 képarányban,  és remélhetôleg megjelenik majd DVD és Blu-Ray hordozókon is. A filmzene pedig már májususban megjelent mindenféle digitális platformon.

 

( mt )

 

 

 

Szatmári Péter operatőr

 

Több mint két évtizede áll a kamera mögött. Számtalan televiziós és kis filmes produkció mellett, operatőri pályafutásából a következő alkotásokat emeli ki, és tartja szakmai szempontból említésre méltónak.

tartja szakmai szempontból említésre méltónak.
Másodéves főiskolásként 1992-ben fényképezte Tímár Péter Csapd le Csacsi című fi lmjét. Ezután jött a Csinibaba, majd a 6:3. Az első szakmai díjat, a 2000-ben bemutatott Torzók c. fi lmért kapta, amit Sopsits Árpád rendezett. Pár évvel később készült a Dealer, ami az első hazai HD-re forgatott nagyjátékfi lm volt, és számos szakmai díjat is kapott. Első nemzetközi filmje a Fliegauf Bence által jegyzett Womb volt. Eddig közel húsz nagyjátékfi lmet
fotografált, három alkalommal érdemelte ki az „Aranyszem” díjat, és 2006-ban Balázs Béla Díjjal tüntették ki. Jelenleg a „Kincsem” című nagyjátékfi lmen dolgozik. A 2015-ben bemutatott Liza a rókatündér, a Magyar Nemzeti Filmalap támogatásával, valamint német és dán segítséggel jött létre, az első hat héten több mint 74 000 nézőt vonzott Magyarországon.
A film nemzetközi sikere túlszárnyalta az alkotók legmerészebb álmait, ésa különböző fesztiválokon elnyert díjaival, az elmúlt időszak egyik legsikeresebb magyar fi lmje lett.


 

 

SzatmariPeeter DOP.jpgSzatmári Péter

 

 

 

2015 - Amszterdam Fantasztikus Filmek Fesztiválja

Ezüst Mélies-díj

 

2015 - Brüsszel BIFFF

7. Pálya szekció fõdíja, Pegazus Közönségdíj 

 

2015 - Porto Alegre Fantaspoa

Legjobb színésznő díja Balsai Móninak

 

2015 - Porto FANTASPORTO

Fantasporto Nagydíj,

Legjobb vizuális effektek díja

 

2015 - Seattle Nemzetközi Filmfesztivál

Zsűri Nagydíj

 

2015 -  Novi Sad. – Újvidék

Cineuropa díj

 

2015 – Madrid.  Nocturna - Fantasztikus Filmek Fesztiválja

Abszolut nyertes – mind az öt kategória nyertese. A legjobb rendezés, forgatókönyv, férfi és női alakítás, és a legjobb vizuális effektek.

 

( - )

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.078100 másodperc.