Notice: Undefined index: is_mobile in /var/userdata/web/mediatechnika.hu/website/www/core/class.template_manager.php on line 235
Új ügyvezető igazgató a Rexfilm élén - Médiatechnika.hu

MédiatechnikaÚj ügyvezető igazgató a Rexfilm élén

Médiatechnika | 2017. Október 21., Szombat 07:00

Kinevezték Sztojanov Rumen utódját.

Interjúnk a Médiatechnika 200-ik számában jelent meg.

 

Nem érte nagy meglepetés a hazai broadcast szakmát, amikor közismertté vált, hogy a tulajdonosok Csapó Gáborra bízták a nagy múltú broadcast cég, a Rexfilm vezetését. A közel 20 éve bennfentes új ügyvezetőt kérdeztük múltról, jelenről és a közeljövő terveiről...
-Az első kérdés természetesen az: hogyan és honnan jutottál el idáig?
Biztos voltak, akiket azért meglepett ez a döntés, de így fél év távlatában már azt gondolom, hogy a piac alapvetően pozitívan fogadta a hírt.

 

belso.JPG

 

Hogy hogyan jutottam idáig? A Kandó Kálmán Villamosipari Műszaki Főiskolán végeztem, villamos üzemmérnök szakon. A tanulmányaim során vezérlés- és robottechnikai témákkal foglalkoztam, szakdolgozatomat is ebből írtam. Amikor 1993-ban befejeztem a főiskolát, a Külkereskedelmi Főiskolán folytattam a tanulmányimat, ahol 1995-ben közgazdász diplomát is szereztem. Így kiegészítettem a műszaki alapokat kereskedelmi és némi pénzügyi, marketing és vezetéselméleti ismeretekkel.
A Rexfilmet megelőzően két helyen dolgoztam, majd miután az utóbbi, tisztán hardver- és szoftverfejlesztéssel foglalkozó cég – ami egyébként nagyon érdekesnek ígérkezett - hirtelen megszűnt, még az aktív munkakeresést megelőzően egy ismerősöm felhívta a figyelmem a Rexfilm Kft-re, ahol éppen kereskedő munkatársat kerestek. Megpályáztam az állást, és Rumen (Sztojanov Rumen, ügyvezető) és Gábor (Varsányi Gábor, kereskedelmi igazgató) engem választottak. Így 1998 februárjától a Rexfilm lett a második otthonom. Értékesítőként a feladatom a cég aktivitásának növelése volt a hangtechnikai piacon. Akkoriban a soksávos digitális rögzítőiről és audió utómunka rendszereiről ismert Fairlight nevű cég volt a legfontosabb partnerünk. Nagy múltú vagy éppen fiatalabb hangstúdiókba, szinkron stúdiókba jártam beszélgetni, demózni, tanulni - nagyon érdekes időszak volt. Első komolyabb ügyfelem/projektem a Duna Televízió digitális szinkronstúdiójának installációja volt, de ezen kívül a Magyar Rádióban vagy például a Szlovák Televízió kassai stúdiójában is szép és sikeres projektekben vettem részt.
A mindennapos audió értékesítések mellett idővel egyre gyakrabban működtem közre egyéb – broadcast és videótechnikai – projektekben, míg 2001-ben a Millenáris Teátrum TV stúdiójának építésekor megbíztak a projekt operatív vezetésével.
Tulajdonképpen, ennyi a történet. Ahogy a Rexfilm fejlődött, növekedett a csapat és szervezetileg is próbáltunk lépést tartani a megsokasodott és egyre összetettebb projektekkel, majd nagyjából tíz évvel ezelőtt neveztek ki projekt igazgatónak. Ugyanakkor, a mai napig kísért az audiós múlt, és továbbra is én maradtam a Rexfilmben az illetékes Lawo, Riedel, Fairligh, DK-Technologies, Cedar Audio vagy más egyéb hangtechnikai eszközöket gyártó partnereinkkel kapcsolatos kérdésekben.
- Melyek azok az eredmények és sikerek, amelyekre projektigazgatóként különösen büszke lehetsz?
Ebből az időszakból kiemelném az RTL hírrendszerét vagy a HD átálláshoz kapcsolódó fejlesztéseket, a LigaTV OB3 közvetítőkocsiját vagy a MÜPA sokkamerás rögzítő és utómunka rendszerét, de a legsikeresebb projektjeinkre nem feltétlenül projectigazgatóként, hanem „rexfilmesként” vagyok büszke.

- A 19 éves Rexfilmes és ezen belül az évtizedes projektigazgatói múlt dacára meglepetésként ért-e az ügyvezető igazgatói felkérés, vagy magadban számítottál rá?
Egy ideje már nyílt titok volt, hogy a céget közel 20 éve vezető Sztojanov Rumen gondolkozik a nyugdíjba vonuláson. Ezért a tulajdonosok minden érintettel külön is beszéltek, de mi is gondolkoztunk azon, hogyan lehet majd folytatni a munkát nélküle. Rumen vezetése alatt lett a Rexfilm Magyarország meghatározó broadcast rendszerintegrátora, és kovácsolódott össze az a csapat, ami a mai napig az egyik legnagyobb erősségünk. A várható változásról magam is sokat beszéltem Varsányi Gáborral, a cég kereskedelmi igazgatójával, hisz az elmúlt évek sikereit is közösen értük el, és teljes egyetértésben voltunk/vagyunk a jövőbeni céljainkkal kapcsolatosan is. Ugyanakkor nem tudtuk, hogy végül a tulajdonosaink kit és milyen szempontok alapján szeretnének megbízni ezzel a rendkívül felelősségteljes feladattal. Végül nagy meglepetésemre a tulajdonosok engem is megkerestek ajánlatukkal, aminek mindenki örült, hiszen nehezen tudtuk volna elképzelni, hogy egy kívülről érkező vezető képes lenne a cég irányítását átvenni és a csapatot egyben tartani. Rumen és Gábor is támogatta a kinevezésemet, ami rettenetesen fontos volt a döntésemben, hogy elvállaljam.
- Az ügyvezetői beosztás elfogadásában volt-e valami, ami kihívásként is ambicionált?
Persze, minden.  Részben emiatt is, nagyon sok ember véleményét meghallgattam, köztük a 20 éves nagyfiamét is. Mindannyian bíztattak és bátorítottak. Az elmúlt 19 évben rengeteget tanultam Rumentől és Gábortól, valamint a saját tudásomat és tapasztalataimat is felhasználva örömmel vállaltam ezt a (gazdasági és technológiai értelemben is) kihívásokkal teli feladatot. Rumen egy nagyszerű céget épített fel és hagyott ránk, ugyanakkor rengeteg teendőnk is van. Hiszen idő közben kicsiből közepes céggé váltunk, egyre összetettebbek a projektjeink, a folyamataink, folyamatosan és egyre gyorsabban változik a piac, amin tevékenykedünk – mind szakmai/technológiai mind gazdasági értelemben –, illetve változnak és átalakulnak a versenytársaink is. Ezek önmagukban is mind-mind kihívást jelentenek.
Egy piacvezető cég vezetését vettem át, és ennek a pozíciónak a megtartása nem könnyű feladat, hisz itthon is megjelentek a külföldi, nagy cégek, akár versenytárs formájában, akár úgy, hogy a piaci jelenlét érdekében bevásárolták magukat különböző hazai kisebb vállalatokba. Nekünk pedig ezekre a mozgásokra figyelnünk kell, mert mi velük mérettetünk össze a piacon, amire úgy kell felkészülnünk, hogy közben megőrizzük és visszük tovább a hagyományainkat.
- Kialakult már benned, hogy milyen lesz a Rexfilm a Rumen utáni időszakban?
A csapat szerencsére mögöttem áll és abszolút pozitívan, lelkesen fogadták a kinevezésem. A változás, változtatás lehetősége is lelkesít, nyilván van egy sor belső dolog, amiben szeretnénk előrelépni, fejlődni. Többet kell mutatnunk magunkból, a sikereinkből, azokból a projektekből, amiken dolgozunk – azt gondolom, ez üzletileg is pozitívan hat majd ránk.
- Mik azok a területek, amiket fontosnak tartasz?
A Rexfilm legnagyobb erőssége a rendszerintegráció, amit csak megfelelő szaktudás birtokában lehet ilyen szinten végezni. Mindig törekedtünk arra, hogy a mérnökeink tudása kiemelkedő és naprakész legyen, soha nem sajnáltuk a pénzt a szakmai fejlődésre. Fontosnak tartom, hogy ez a jövőben is így legyen. Jelenleg nálunk dolgozik a hazai broadcast piac legnagyobb broadcast mérnöki gárdája, és a folyamatos tréningeknek és a hosszú ideje állandó csapatnak hála, olyan szakmai háttérrel rendelkezünk, ami itthon és a határon túl is kiemelkedő.
A második dolog, amit megemlítenék, az az, hogy a Rexfilm a versenytársakhoz képest meglehetősen korán belekezdett a broadcast IT és IT rendszerek és megoldások értékesítésébe. Gondoljunk csak a StorageTek és Sun Microsystems megoldásaira, az első sokcsatornás integrált IT-alapú adáslebonyolító rendszerre (GrassValley iTX) vagy az első magyarországi virtuális stúdióra (Vizrt). Ez utóbbi partnerünkkel együtt lebonyolított projektjeinknek köszönhetően a broadcast grafikai megoldások területén is piacvezetőnek mondhatjuk magunkat.
 Talán a harmadik dolog, ami ide tartozhat, az a gyártó partnerinkkel való kapcsolatunk. Egyik legszélesebb gyártói körrel rendelkezünk, akikkel sokéves és folyamatos a kapcsolatunk, ráadásul a legtöbbjük a saját területén szinte megkerülhetetlen szereplője a piacnak.
Az IBC előtt vagyunk... Hogyan látod, hoz-e valamilyen változást ez a Rexfilm
 életében?
A Rexfilm kollégái minden évben részt vesznek az NAB-n és az IBC-n is, hisz ezeken a szakmai kiállításokon van lehetőség első kézből értesülni az újdonságokról, illetve ügyfeleinkkel együtt tájékozódni a technológia fejlődéséről. A két kiállítás szakmai szempontból ma már egyenértékű, de míg Las Vegasban több időt tudunk szánni a gyártó partnereinkre, műszaki megoldások és új termékek megismerésére, addig az IBC-n az idő nagy részét az ügyfelekkel töltjük – ennek fontosságát az is érzékelteti, hogy idén is 12 kollégánk utazik Amszterdamba.
Magyarországon az IP infrastruktúrákra illetve az UHD formátumokban történő gyártási folyamatokra való átállás még szinte teljes egészében előttünk áll. Azt szoktam mondani, hogy kicsit kényelmes helyzetben vagyunk amiatt, hogy a technológiaváltások mindig az USA-ban, illetve Nyugat-Európában történnek meg először. Amikor már nálunk is elindulnak a fejlesztések, addigra többnyire már valóban kiforrott, szabványos technológiákról beszélhetünk. Ennek ellenére folyamatosan követnünk kell a trendeket és ma már azt mondanám, hogy zöld-mezős beruházásként csak IP-alapon szabad gondolkozni.
Kérdésedre kicsit másképp válaszolva, a Rexfilm életében annyi változást hoz az IBC - és szerintem versenytársainknál is hasonló a helyzet -, hogy kicsit ilyenkor elcsöndesedik az iroda, részben megáll, illetve Amszterdamba tevődik át az élet.
Szerinted miért van az, hogy nálunk ennyivel később jelennek meg az új technológiák?
A váltástól, változástól az egész szakma idegenkedik, ami talán érthető is, hiszen a technológia újdonságai mellett minden váltás némi kockázatot is hordoz magában. Az új szakmai ismereteket pedig mi is, és a kollégánk is folyamatosan mesélik azoknak a szakembereknek is, akiknek sokszor nincs lehetőségük ellátogatni egy nagyobb kiállításra. Ha úgy tetszik, terjesztjük az igét. Miénk a felelősség, hogy átadjuk az információt, és hogy mire a technológiai váltás már nem halogatható, addigra ne legyen ijesztő. Egyébként pedig broadcastról beszélünk, tehát a gyártók nem választanák az új technológiákat, ha nem tudnák ugyanazt a biztonságot szavatolni az ügyfeleknek. És a válaszhoz persze hozzátartozik az is, hogy mások az anyagi lehetőségei egy nyugat-európai, és egy hazai cégnek. Mi már inkább a biztosra megyünk, a kísérletezést meghagyjuk a nagyoknak
- Hogyan látod a hazai broadcast piac helyzetét?
Érdekes és izgalmas időszakban vagyunk, rengeteg kihívással kell szembenéznünk, de ez mindenképpen inkább inspiráló, mint ijesztő. Gondolok itt egyrészt az említett technológiai, piaci változásokra, beleértve a tartalom gyártok és szolgáltatók piacán végbemenő átrendeződésekre, új versenytársak és új piaci szereplők megjelenésére. De például arra is, hogy valójában egy generációs váltás zajlik a hazai cégekben, ami még néhány évig biztosan eltart. Ez egyáltalán nem csak a broadcast piacot érinti, és hogy ez mit fog hozni, majd kiderül. Mindenesetre nekünk továbbra is az a célunk, hogy a legjobbként a legmagasabb szinten dolgozzunk tovább, meglévő és új partnereink számára mindig kicsit jobbat és többet nyújtsunk – mind műszaki tartalomban, mint szolgáltatásban. Akik régóta ismernek engem, azok tudják, hogy mindig is együttműködés párti voltam, ez a Rexfilm vezetőjeként sem változik. Ugyanakkor fair, de erős versenytársak szeretnénk maradni – akik megkerülhetetlen szereplői a piacnak.
- Végezetül, egy személyes kérdés: mivel tölti Csapó Gábor a szabadidejét, amikor nem dolgozik?
Elég sokan tudják, szerintem, a szakmában is, hogy meglehetősen fontos szerepe van a munkán kívüli életemben a futásnak. Tíz éve már rendszeresen indulok félmaratoni versenyeken, most ősszel pedig ötödik maratonomra készülök. Néha nehéz összeegyeztetni az edzéseket az utazásokkal, projektekkel, határidőkkel, de mindig szakítok rá időt, mert feltölt és energiát ad egy kellemes vagy éppen gyors 4K, 10K vagy 20K a szabadban…

 (Soltész Rezső)



Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.100499 másodperc.