MédiatechnikaÚjévi koncert Bécsben - Interjú Sereg Imrével

Médiatechnika | 2013. Április 10., Szerda 10:00

Az év első napján Sereg Imre technikai vezetésével közel 1 milliárd ember láthatta a földön a közvetítést az ORF produkciójaként bécsi Musikverein-ból. Riportunkban a tavaly óta történt változásokról, és a közvetítés lebonyolításáról érdeklődtünk...

Egy évvel ez előtt, a bécsi Újévi koncertet még a SIVision stábja bonyolította a Musikverein-ból. Akkor is Te voltál a technikai igazgató és most is itt vagy. Mi történt az eltelt idő alatt?

A volt cégemet egy svájci vállalat vette át, ami nagyon jól indúlt, de sajnos hamar olyan problémák kerültek előtérbe, amit már nem lehetett kezelni, ezért én kiszálltam. Nem volt egyszerű döntés, de meg kellett tennem. Közben már kerestem a megoldást, a továbblépés lehetőségét, körülnéztem a piacon, több ajánlatom is volt, végül is egy svéd vállalat mellett döntöttem. Kimentem Stockholmba, megismerkedtem velük, tetszett a lehetőség, aláírtuk a szerződést, így 2012 április óta én vagyok a Mediatec Broadcast cég értékesítési és technikai igazgatója Németországban.

 

Sereg Imre.jpg

 

Sereg Imre

 

A munkát két nagy Golf esemény közvetítésével kezdtem Hamburgban és Münchenben, majd egy igazi mérföldkő, a Salzburgi Ünnepi Játékok következett, ahol engem neveztek ki technikai igazgatónak, ami nagy szakmai elismerés volt számomra. Összel is volt jónéhány munkánk, és végül az évet a bécsi koncerttel zártuk.

 

Musikverein elött a Mediatec autója.jpg 

 

Mediatec OB VAN a Musikverein művészbejárata előtt

 

A bécsi Újévi koncert közvetítése már a sokadik alkalom volt az életedben. Hogyan készültél rá az új helyzetben és a Mediatec milyen technikai készültséggel rendelkezett a feladat lebonyolításához.

Sorban a nyolcadk Újévi koncertem volt az idei, és szerintem az eddigi munkám alapján kaptam a bizalmat és a lehetőséget az ORF – től újra. A Mediatec egyébként egy nagy vállalat, 16 HD közvetítő kocsival rendelkeznek, a 10 kamerástól egészen a 36 kamerás kiszerelésig, így a közvetítés lebonyolítása egyáltalán nem jelentett technikai gondot számunkra. Nem volt más dolgunk, mint hogy a rendelkezésre álló parkból, kiválasszuk a feladatnak megfelelő legjobb kocsit.

 

A rögzítő kocsi.jpg

 

Mediatec rögzitő - kocsisbelső

 

Kik a jelenlegi munkatársaid, és vannak - e közöttük magyarok, hiszen korábban gyakran egészítették ki a stábot a hazai tévés szakemberek?

Természetesen a stáb összetétele bizonyos értelemben változott, de miután én 90% -ban szabadúszó kollégákkal dolgozom, így nem volt probléma, és szinte ugyan azokat a kollégákat tudtam szerződtetni akikkel egy évvel, vagy az előtt dolgoztam. Valamennyien nagyszerű szakemberek, ami személyes garanciát jelent a megrendelő – ez eetben az ORF felé – hiszen jó tapasztalatokkal rendelkezünk, a munkájuk és a produkcióban való résztvételük egyben a siker záloga is, ami fontos biztosíték egy ilyen méretű világprodukció számára.

Ami a magyar kollégákat illeti, szerintem felkészültek jó szakemberek, és jól lehet velük együtt dolgozni. Jónéhányan dolgoztak már a stábbal, a Halla Gábort és kollégáit a jövőben is szívesen látjuk a különböző produkciókban.

 

Az AF kamerák kezelőbázisa.jpg

 

Az AF kamerák kezelőbázisa 

 

Mivel új zászló alatt üdvözölhettünk az idei koncerten, kérlek mond el mi a különbség a tavalyi és az idei közvetítés technikai lebonyolítása között, van -e olyan újdonság, vagy változás, ami a 2012-es koncerthez képest újításnak számít.

Az Újévi koncert nagyszerű feladat, egyben problematikus is, mert miután évente kerül megrendezésre, és ugyan abban a teremben, nagyon nehéz a közvetítésben technikai újdonságokat csinálni. Idén beépítettünk két minikamerát, olyan helyekre, ahol eddig még nem szerepelt, és ami más aspektusból mutatta a “back staget”. Az egyik a karmestert mutatta a színpad mögött. Emocionális, érdekes képeket tudtunk mutatni vele, a másikat pedig az üstdobok fölé helyeztük. Jól bejöttek, hamar megszerette a rendező.

Az egyik feladatunk az u.n. tapeless recording azaz a koncert szalagnélküli rögzítése volt, amit három EVS XT 3-as rögzített, ugyancsak három XT Access bemeneten keresztül hard discre.

Kamera kontroll.jpg

 

A Mediatec OB VAN kamera vezérlője

 

Alapjában véve - mint az köztudott - az ORF a megrendelő, és ők adják az operatőrők javarészét is, Te pedig a közvetítés technikai lebonyolításának igazgatója vagy. Milyen külsős partnerekkel működtél együtt a közvetítés, illetve a felvétel során?

Évek óta összeszokott csapattal dolgozom, akik segítenek a produkcio lebonyolításában: a Sony Deutschland adja a HD Beamer-t, Videor Technical – Axon Glueval és TV Logic monitorokkal, a Sono Studiotechnik Harris X 85 gepekkel, az LMP LuxMediaplan – új kiskamerákkal, de itt van az NHK Japan is, aminek ugyancsak én vagyok a technikai igazgatója, akikhez meghívtam a HDSATCOM céget, akiknek a közeműködésével a Japán Satelite signált továbbítjuk Tokióba. A felsorolással csak érzékeltetni szeretném, hogy mekkora volt a feladat, hiszen valamenyi embert és céget én kordináltam, minden, az en irányításom alatt működött, az egész technikai lebonyolításért én voltam felelös.

 

Nézőtér a színpadról.jpg

 

Nézőtér a Balkonról, előtérben a K 13-as robotkamera amit külön vezéreltek

 

Ha már itt tartunk, kérlek ejts pár szót, a felvétel-technikáról, milyen formátumban került rögzítésre az anyag, és mit látott ebből a nagyvilág?

A világ televíziói 5 fajta különböző jelet kaptak az adásaikhoz. Az ORF, az EBU német, és az EBU nem nemet nyelvü adók, USA, és Japán HD 1080i 50-ben kapták a jelet és hozzá 5.1 Dolby Digital audiót, amit a Japánok és az USA átváltanak 1080i 60-ra. Itt van még a ZDF is ami viszont mint mindíg, most is 720p –ben ad.

 

Repül a kolibri a nézők feje felett.jpg

 

 Repül a kolibri a nézők feje felett

 

Nagyon érdekelne, hogy volt - e már szó a technikai megbeszéléseken a 3D közvetítés lehetőségeiről, szerepel-e esetleg a jövő tervei között egy ilyen rögzítési elképzelés?

Emlékszem, hogy tavaly még komolyan gondolkoztunk a 3D rögzítésről, de idén ez már szóba sem került. Ez azt is igazolja – ami az én véleményem is, - hogy amíg szemüveggel kell nézni a 3D-ét, addig nem fejlődik semmi. Az igazi szemüvegnélküli 3D megjelenéséig még eltelik egy kis idő.

 

 

Az előző kérdésből adódik a következő is, vagyis a jövő technikai lehetőségeit feszegetem. Az idei CES -en minden sarokból a 4K felbontás köszöntött a látogatókra. Olyan régen vagy a szakmában, hogy szinte ki sem lehet számolni az éveket. Hogyan látod a jövőt, a változás, a fejlődés ütemét - most kifejezetten a nyugat-európai broadcast esélyeit latolgatva?

Igen, a 4K és újabban a 8K gyorsan érkezik, de csak bizonyos értelemben, és csak egy nagyon kis réteg számára, hiszen akinek van rá pénze, az meg tudja venni a készüléket, amihez viszont adás is kell, méghozzá 4K -ás felbontásban, ehhez viszont sávszélességre is szükség van, és ez nem egyszerű. Ez pedig még a HD-nél is sokszor problémát jelent, hiszen nem véletlen az sem, hogy a német adók is mind 720p –ben adnak, amihez kisebb sávszélesség kell. De ez egy nagyon érdekes téma ami az idei NAB egyik vezérgondolata lesz, ezért most én is kimegyek Las Vegasba mert közvetlenül érdekel, kivancsi vagyok mi a helyzet e témában a vilagpiacon.


 Megszokott helyén a 3 -as kamera.jpg

 

Megszokott helyén a 3-as kamera

 

Rendelkezik-e a Mediatec 3D-s közvetítőkocsival? Valójában rossz a kérdés, hiszen minden HD kocsi képes lenne erre, ez csak kiépítés kérdése - gondolom nem tévedek! A kérdés arra vonatkozik, hogy csináltatok-e már 3D-s közvetítést, és mi volt annak a tapasztalata?

Igen, a Mediatec -nek négy nagyobb kocsija van, ami fel van készítve technikailag erre a feladatra, és amivel képes 3D közvetítés bonyolítására. Konkrátan már készítettünk Svédországban egy koncertfelvételt 3D –ben. A valóság viszont az, hogy ezt nem kéri senki. Ennek anyagi okai vannak, sok pénzbe kerül és nincs megfelelő megtérülés – pillanatnyilag. A zenei koncertek felvételeit jelenleg többnyire DVD kiadásra készítik, ami 8 kamerával megoldható és kíváló minőségben. Ez ma a valós piaci igény és nem több!


Mivel sokan ismernek itthon Magyarországon - tévések, zenész kollégák - kérlek pár szóval beszélj most az idei feladatokról, milyen munkák várnak rád és a csapatodra 2013-ban? Ez mindenkit érdekel!

2013 kemény év lesz a Mediatec számára, mert nagyon sok feladatunk van. Mindjárt kezdődik a jégkorong világbajnokság, majd jön az Atlétikai Európa-bajnokság és utána máris Malmő-ben a Eurovision Song Contest ami kivétel nékül nagy produkciónak számít. Ezeket mind hiba nélkül kell megoldanunk. De a sor még nem teljes, mert szeretnénk immár hagyományörző módon megkapni a Salzburgi fesztivál technikai bonyolításának jogát, és nem titkolom folytatni szeretném azt a sikersorozatot, ami talán számomra az egyik legnagyobb szakmai kihívás, egyben elismerés is, és amire nagyon büszke vagyok, a következő bécsi Újévi koncert technikai igazgatását 2014 január 1-én.


(sr)

Egy évvel ez előtt, a bécsi Újévi koncertet még a SIVision stábja bonyolította a Musikverein-ból. Akkor is Te voltál a technikai igazgató és most is itt vagy. Mi történt az eltelt idő alatt?



A volt cégemet egy svájci vállalat vette át, ami nagyon jól indúlt, de sajnos hamar olyan problémák kerültek előtérbe, amit már nem lehetett kezelni, ezért én kiszálltam. Nem volt egyszerű döntés, de meg kellett tennem. Közben már kerestem a megoldást, a továbblépés lehetőségét, körülnéztem a piacon, több ajánlatom is volt, végül is egy svéd vállalat mellett döntöttem. Kimentem Stockholmba, megismerkedtem velük, tetszett a lehetőség, aláírtuk a szerződést, így 2012 április óta én vagyok a Mediatec Broadcast cég értékesítési és technikai igazgatója Németországban.

 

A munkát két nagy Golf esemény közvetítésével kezdtem Hamburgban és Münchenben, majd egy igazi mérföldkő, a Salzburgi Ünnepi Játékok következett, ahol engem neveztek ki technikai igazgatónak, ami nagy szakmai elismerés volt számomra. Összel is volt jónéhány munkánk, és végül az évet a bécsi koncerttel zártuk.

 

- A bécsi Újévi koncert közvetítése már a sokadik alkalom

volt az életedben. Hogyan készültél rá az új helyzetben és a

Mediatec milyen technikai készültséggel rendelkezett a feladat

lebonyolításához.

 

Sorban a nyolcadk Újévi koncertem volt az idei, és szerintem az eddigi munkám alapján kaptam a bizalmat és a lehetőséget az ORF – től újra. A Mediatec egyébként egy nagy vállalat, 16 HD közvetítő kocsival rendelkeznek, a 10 kamerástól egészen a 36 kamerás kiszerelésig, így a közvetítés lebonyolítása egyáltalán nem jelentett technikai gondot számunkra. Nem volt más dolgunk, mint hogy a rendelkezésre álló parkból, kiválasszuk a feladatnak megfelelő legjobb kocsit.

 

 

 

  • Kik a jelenlegi munkatársaid, és vannak - e közöttük magyarok, hiszen korábban gyakran egészítették ki a stábot a hazai tévés szakemberek?

 

Természetesen a stáb összetétele bizonyos értelemben változott, de miután én 90% -ban szabadúszó kollégákkal dolgozom, így nem volt probléma, és szinte ugyan azokat a kollégákat tudtam szerződtetni akikkel egy évvel, vagy az előtt dolgoztam. Valamennyien nagyszerű szakemberek, ami személyes garanciát jelent a megrendelő – ez eetben az ORF felé – hiszen jó tapasztalatokkal rendelkezünk, a munkájuk és a produkcióban való résztvételük egyben a siker záloga is, ami fontos biztosíték egy ilyen méretű világprodukció számára.

 

Ami a magyar kollégákat illeti, szerintem felkészültek jó szakemberek, és jól lehet velük együtt dolgozni. Jónéhányan dolgoztak már a stábbal, a Halla Gábort és kollégáit a jövőben is szívesen látjuk a különböző produkciókban.

 

- 4. Mivel új zászló alatt üdvözölhettünk az idei koncerten, kérlek mond el mi a különbség a tavalyi és az idei közvetítés technikai lebonyolítása között, van -e olyan újdonság, vagy változás, ami a 2012-es koncerthez képest újításnak számít.

 

Az Újévi koncert nagyszerű feladat, egyben problematikus is, mert miután évente kerül megrendezésre, és ugyan abban a teremben, nagyon nehéz a közvetítésben technikai újdonságokat csinálni. Idén beépítettünk két minikamerát, olyan helyekre, ahol eddig még nem szerepelt, és ami más aspektusból mutatta a “back staget”. Az egyik a karmestert mutatta a színpad mögött. Emocionális, érdekes képeket tudtunk mutatni vele, a másikat pedig az üstdobok fölé helyeztük. Jól bejöttek, hamar megszerette a rendező.

 

Az egyik feladatunk az u.n. tapeless recording azaz a koncert szalagnélküli rögzítése volt, amit három EVS XT 3-as rögzített, ugyancsak három XT Access bemeneten keresztül hard discre.

 

 

  • Alapjában véve - mint az köztudott - az ORF a megrendelő,

és ők adják az operatőrők javarészét is, Te pedig a közvetítés technikai lebonyolításának igazgatója vagy. Milyen külsős partnerekkel működtél együtt a közvetítés, illetve a felvétel során?

 

 

Évek óta összeszokott csapattal dolgozom, akik segítenek a produkcio lebonyolításában: a Sony Deutschland adja a HD Beamer-t, Videor Technical – Axon Glueval és TV Logic monitorokkal, a Sono Studiotechnik Harris X 85 gepekkel, az LMP LuxMediaplan – új kiskamerákkal, de itt van az NHK Japan is, aminek ugyancsak én vagyok a technikai igazgatója, akikhez meghívtam a HDSATCOM céget, akiknek a közeműködésével a Japán Satelite signált továbbítjuk Tokióba. A felsorolással csak érzékeltetni szeretném, hogy mekkora volt a feladat, hiszen valamenyi embert és céget én kordináltam, minden, az en irányításom alatt működött, az egész technikai lebonyolításért én voltam felelös.

 

 

  • Ha már itt tartunk, kérlek ejts pár szót, a felvétel-technikáról, milyen formátumban került rögzítésre az anyag, és mit látott ebből a nagyvilág?

 

A világ televíziói 5 fajta különböző jelet kaptak az adásaikhoz. Az ORF, az EBU német, és az EBU nem nemet nyelvü adók, USA, és Japán HD 1080i 50-ben kapták a jelet és hozzá 5.1 Dolby Digital audiót, amit a Japánok és az USA átváltanak 1080i 60-ra. Itt van még a ZDF is ami viszont mint mindíg, most is 720p –ben ad.

 

  • Nagyon érdekelne, hogy volt - e már szó a technikai megbeszéléseken a 3D közvetítés lehetőségeiről, szerepel-e esetleg a jövő tervei között egy ilyen rögzítési elképzelés?

 

Emlékszem, hogy tavaly még komolyan gondolkoztunk a 3D rögzítésről, de idén ez már szóba sem került. Ez azt is igazolja – ami az én véleményem is, - hogy amíg szemüveggel kell nézni a 3D-ét, addig nem fejlődik semmi. Az igazi szemüvegnélküli 3D megjelenéséig még eltelik egy kis idő.

 

  • Az előző kérdésből adódik a következő is, vagyis a jövő technikai lehetőségeit feszegetem. Az idei CES -en minden sarokból a 4K felbontás köszöntött a látogatókra. Olyan régen vagy a szakmában, hogy szinte ki sem lehet számolni az éveket. Hogyan látod a jövőt, a változás, a fejlődés ütemét - most

kifejezetten a nyugat-európai broadcast esélyeit latolgatva?

 

Igen, a 4K és újabban a 8K gyorsan érkezik, de csak bizonyos értelemben, és csak egy nagyon kis réteg számára, hiszen akinek van rá pénze, az meg tudja venni a készüléket, amihez viszont adás is kell, méghozzá 4K -ás felbontásban, ehhez viszont sávszélességre is szükség van, és ez nem egyszerű. Ez pedig még a HD-nél is sokszor problémát jelent, hiszen nem véletlen az sem, hogy a német adók is mind 720p –ben adnak, amihez kisebb sávszélesség kell. De ez egy nagyon érdekes téma ami az idei NAB egyik vezérgondolata lesz, ezért most én is kimegyek Las Vegasba mert közvetlenül érdekel, kivancsi vagyok mi a helyzet e témában a vilagpiacon.

 

  • Rendelkezik-e a Mediatec 3D-s közvetítőkocsival?

Valójában rossz a kérdés, hiszen minden HD kocsi képes lenne erre, ez csak kiépítés kérdése - gondolom nem tévedek! A kérdés arra vonatkozik, hogy csináltatok-e már 3D-s közvetítést, és mi volt annak a tapasztalata?

 

 

Igen, a Mediatec -nek négy nagyobb kocsija van, ami fel van készítve technikailag erre a feladatra, és amivel képes 3D közvetítés bonyolítására. Konkrátan már készítettünk Svédországban egy koncertfelvételt 3D –ben. A valóság viszont az, hogy ezt nem kéri senki. Ennek anyagi okai vannak, sok pénzbe kerül és nincs megfelelő megtérülés – pillanatnyilag. A zenei koncertek felvételeit jelenleg többnyire DVD kiadásra készítik, ami 8 kamerával megoldható és kíváló minőségben. Ez ma a valós piaci igény és nem több!

 

 

  • Mivel sokan ismernek itthon Magyarországon - tévések, zenész kollégák - kérlek pár szóval beszélj most az idei feladatokról, milyen munkák várnak rád és a csapatodra 2013-ban? Ez mindenkit érdekel!

 

2013 kemény év lesz a Mediatec számára, mert nagyon sok feladatunk van. Mindjárt kezdődik a jégkorong világbajnokság, majd jön az Atlétikai Európa-bajnokság és utána máris Malmő-ben a Eurovision Song Contest ami kivétel nékül nagy produkciónak számít. Ezeket mind hiba nélkül kell megoldanunk. De a sor még nem teljes, mert szeretnénk immár hagyományörző módon megkapni a Salzburgi fesztivál technikai bonyolításának jogát, és nem titkolom folytatni szeretném azt a sikersorozatot, ami talán számomra az egyik legnagyobb szakmai kihívás, egyben elismerés is, és amire nagyon büszke vagyok, a következő bécsi Újévi koncert technikai igazgatását 2014 január 1-én.

 

(sr)

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 1.189237 másodperc.