- Milyennek tartod az idei kiállítást?
Évek óta jelen vagyunk, és mindig van valami, ami más. Ezúttal a 9-es csarnokkal teljesen új bővülés történt, ami megbolygatta kissé a térkép nélküli közlekedést. A jól ismert nevek mellett új kiállítókkal, gyártókkal is találkozhatunk, és természetesen az Amsterdamba kilátogató partnereinkkel is. Az idei IBC-naptárunk kellőképpen megtelt.
- Nekem újdonság, hogy egy komplett közvetítő-kocsi áll a Studiotech standján...
A standon korábban volt már közvetítő kocsi, és az idén megint meg tudjuk tenni, hogy bemutatjuk a legújabbat, mivel a belga Studiotech ismét egy új kocsit épített, ami a mi mérnökeink hathatós segítségével éppen az IBC-re készült el.
Nem titok, már a gazdája is megvan, de bármikor vállaljuk egy új OB VAN, vagy SNG-kocsi építését, ha megrendelés érkezik. A kiállított modell sportközvetítésre is alkalmas, mindennel felszereltük. A belga vonalról évek óta célozza a cégcsoport az afrikai kontinenst és a Közel-Keletet is. Erre van megfelelő kapacitás, így a lehetőségek kiaknázása Belgiumban ölt testet, de a feladatok elvégzéséhez sokszor alkalmazzák a mi kollégáinkat, mérnökeinket is.
- Mik a benyomásaid itt a kiállításon, mit figyeltél meg a szakmai trendekről?
Minden évben van valami jelmondat a kiállításon, az utóbbi években a 4K és HDR felé indult a piac, idén pedig az látszik, hogy tovább erősödik az IT vonal, és a klasszikus videotechnikai eszközök szinte „szükséges rosszként” vannak a rendszerben.
Onnantól kezdve, hogy a képfeldolgozás megtörtént, mindenki próbál áttérni az IP technológiára, és ez egy teljesen új irány. Ezen az elven alapulva változnak az alkalmazott megoldások, miközben a számítástechnikai eszközök, és a szoftverek hihetetlen gyorsasággal fejlődnek. Mindeközben a Cinegy Standján a régi „SDI must die” helyett már a „hardware is dead” volt olvasható.
Egyre dinamikusabban jelennek meg a virtuális stúdiók, szinte mindenki „vásárolt” már magának egy kisebb (vagy akár nagyobb) fejlesztő céget, és egyre egyszerűbb, elérhetőbb megoldásokat alkalmaznak a kamerák és virtuális terek együttes megmozgatásához. Virtuális stúdiók megvalósíthatóságának többféle szintű megoldását látjuk a kiállítók standjain, például az adásgrafikával jeleskedő ChyronHego cégnél is.
- Pár szóval kérlek, beszélj a Studiotech standjáról is!
A standunkon idén is látható a Studiotech által készített komplett mobilstúdió, de a tavaly kiállított rendszerhez képest azzal a szembetűnő különbséggel, hogy idén a kamerarész átalakításon esett át. A kamerához készült egy kamera-keret megoldás, amiben a kézi-kamerát elhelyezve, - alatta a Fiber Interface kommunikációs egységgel- , teljesen új és professzionális – kvázi stúdiókamerás - elrendezést kapunk. Készült tehát egy olyan Studiotech K4 névre keresztelt fémszerkezet, mely fészkében a kézikamera helyet tud foglalni, rajta ül a keresőmonitor, így egy nagyobb broadcast kamera megjelenését és egységét sugallja. Mivel a csatlakozások is átgondoltan szofisztikáltak lettek, így a megoldás az alatta lévő Fiber Interface-szel kombinálva lehetővé teszi, hogy a mobil stúdiótól egy darab hybrid üvegszálas kábelen keresztül továbbítsuk az adatokat a kamerához, itt működik a jeltovábbítás, a vezérlés, az intercom, stb... miközben továbbra is mindösszesen egy darab csatlakozóról és kábelről beszélünk.
- Említetted az üvegkábelt, erről mit érdemes tudni?
Ez az üvegkábel egy hibrid megoldás, tehát tartalmaz klasszikus réz érpárt, ami a kamerának a tápfeszültséget biztosítja, ezen kívül itt minden jelfolyamat üvegre van átalakítva. Cél volt, hogy legyen a kamera csatlakoztatása minél egyszerűbb, kvázi „plug and play”. Az interfészek és a kamera-keretek összeszerelése a magyarországi Studiotech épületében történik.