MédiatechnikaSHURE ULX-D a TV2-ben is

Médiatechnika | 2018. Március 23., Péntek 16:00

Vezeték nélküli rendszer

Vezeték nélküli ULX-D mikrofon, PSM1000 fülmonitor és UHF-R rendszer plug-on adókkal.

 

shure.jpg

 

a SHURE vezetéknélküli mikrofonrendszerek hazai forgalmazója a Eurhythmics Kft. az elmúlt évek során jelentős fejlesztéseket valósított meg a TV2 csatornánál. Írásunkban Somodi Ádámot kérdeztük a folyamat részleteiről, és a felhasználói tapasztalatokról.


    - Egy televíziós csatorna működésének a biztosítása nem csak video, hanem audio     szempontból is ezer követelményt támaszt a szakemberek elé. Mint azt megtudtuk     pár évvel ez előtt problémák keletkeztek az addig használt mikrofonokkal. Mi volt az     oka annak, hogy le kellett cserélni a korábbi rendszert?

2013 –ra tehető az időszak, amikor váltásra kényszerültünk, ugyanis akkorra olyan sok rádiós eszköz jelent meg a környéken, hirtelen annyira megnőtt a rádiófrekvenciás zaj, hogy már egyszerűen nem tudtuk kezelni.

 

DSC_1841.JPG

 

A régi rendszerünk adott spektrumban tiszta frekvenciatartományt igényelt, és nem adott elegendő mozgásteret a frekvenciák megválasztásához. Akkor az volt a cél, hogy a megmaradt tisztább sávokban minél több csatornát tudjunk biztonságosan üzemeltetni. Ezért egyrészt a felmerülő telítettségi problémák miatt, másrészt a hangminőség miatt is, elkezdtük kutatni a piacot, hogy milyen lehetőségeink vannak.

    - Milyen rendszert használtatok korábban?

 Előtte teljesen analóg Sennheiser SK 50-es adók és az ahhoz tartozó 3000-es vevők működtek nálunk. Nagyjából 2003-tól 10 évig az volt a csúcs. Igaz a frekvenciaválasztás tekintetében elég korlátozott volt ez a rendszer, nem lehetet akárhova hangolni őket, de abban az időben ez nem okozott még akkora problémát, de az évek elteltével már mérések mutatták, hogy óriási rádiófrekvenciás zaj van körülöttünk. Nem hallottuk konkrétan az információt csak éppen zavart minket. Kollégáim próbáltak az antenna oldalon erősíteni, hogy jobb legyen a vétel, de nem azzal volt a gond, mert az eszköz maga jól működött volna, ha nincs a környezetben rádiófrekvenciás zaj.

    - Akkor elkezdtetek megoldás után nézni. Mi volt az alapvető szolgáltatási igénye a     csatornának ezen a téren, és milyen eszközök jöhettek szóba a piacon szereplő     márkák közül?

A műszaki kritériumokat tudtuk és azt is, hogy azon belül milyen eszközök teljesítik a elvárásainkat, és kettő gyártót találtunk amit fontolóra vettünk a döntéshozatal előtt. Szerettünk volna mindenképpen digitálisra váltani a rádiófrekvenciás átvitelben is. Gyakorlatilag az egész téma indítása 2012 októberében kezdődött, és két termék versenyzett.

    - Melyek voltak ezek?

A Sennheiser a 9000-es szériája állt szemben a SHURE ULX-D-vel. Nekem ez utóbbival voltak jó tapasztalataim koncerteken, tudtam, hogy stabil az eszköz és az is számított, hogy a SHURE ULX-D esetében az adott keretből több csatornát tudtunk vásárolni. Házon belül aztán volt némi szembenállás, mert televíziós környezetben nagyon idegen volt a SHURE mint gyártó, de az idő szerencsére a döntéshozókat, minket igazolt, hiszen 2012 év végétől, mióta beüzemeltük a rendszert, még nem volt meghibásodás.

    - Amikor a döntés megszületett, hogyan történt az ULX-D rendszer telepítésének az     előkészítése, milyen szakmai segítséget kaptatok a forgalmazó Eurhythmics -től?

 

fulmonitor ado + psmstock.jpg

 

Rádiófrekvenciás tervezésben Szuhanek Imre már sok problémát megoldott nekünk. Dolgozom élő koncerteken is, például Caramel-produkcíót említeném és láttam, hogy Imréék milyen precizitással tudják feltárni a rádiófrekvenciás problémákat, ezért felkértük őket, hogy segítsenek a tervezésben. Heti méréseket készítettünk 0-24-ben, folyamatosan mértük a környezetet és meghatároztuk, hogy milyen tartományban legyenek az új eszközeink, hol van olyan mértékű szabad sáv, ami elég csatornát biztosít nekünk. Abban is kértem a segítségüket, hogy javasoljanak megfelelő frekvenciákat az adott környezetben. Azóta is havi rendszerességgel mérek az eszközökön. Évente 1-2 frekvenciát kell cserélnem a környezeti zaj változásai miatt. A berendezéshez hozzátartozik a Workbench 6-os szoftver, ami nálunk mindig fut, soha nem kapcsoljuk ki. Ha valamelyik frekvencián zavar lépne fel, akkor azt mindig naplózza nekem. Ezzel lehetővé vált, azelőtt tudomást szerezni az RF problémákról mielőtt azok hanghibát okozhatnának.

    - Ezelőtt még a WWB5.1-es rendszer futott, az is Workbench volt? Ez egy újabb  változata?

Igen, régen azt használtam. Az 5-ös, 6-os változat a SHURE rendszerhez tartozik, sok üzemeltetés szempontjából fontos információt oszt meg a használójával. Mutatja a töltést, a kapacitást is, mivel aksikat használunk, óra-percben jelzi a hátralévő üzemidőt. Éjszakára „itt laknak” a töltőben, ez például kész is – Ádám megmutatja nekem a kijelzőt. Amikor kiveszi a mikroportos kolléga a töltő egységből, azonnal él a dolog, mindenki látja és hallja a jelet.

 

Shure ULX-D rackben.jpg

 

    - Hogyan zajlott a rendszer telepítése?

Az volt az én vágyam, hogy megmaradjon a digitális átvitel a lánc végéig, az adás lebonyolítóig. Ez az ULX-D esetében azt jelenti, hogy az átviteli láncban – az u.n. BeltPack-ben van az AD konverter, ott van az előfok, onnantól kezdve digitális jel van, és ezt nem szerettem volna visszaforgatni. Ez egy nagy ugrás volt a történetünkben, mert el kellett kezdeni Dantét használni, akkor még nem igazán tudtuk ez micsoda…    

    - Milyen tapasztalataid voltak a digitális ULX-D vezeték nélküli rendszerrel     kapcsolatban? Beszéljünk most a PSM 1000-es fülmonitorról és az UHF-R Plug-On     működéséről is…

A műsorvezetőink a mikroportról nem igazán tudják milyenek, de a Shure váltás kapcsán többen megjegyezték, hogy na, ez most jól szól. Az audió spektrum szélesebb, mint amit korábban megszoktunk. Olyan ugrás volt ez hangban, mint képben a HD átállás. Viszont a fülest, hogy mennyire stabilan van jelen a vezérlő a fülesükben, az jelentős változás volt amikor áttértünk a Shure PSM1000 rendszerre, mert ez egy Diversity rendszer két antennával a vevőn, ha az egyik letörne, a másikkal ugyanúgy működik tovább. Bármerre mennek a stúdióban, sőt van egy kerthelységünk is a nyári időszakban, és mindenhol kifogástalan vele a vétel.

    - Mennyit bírnak az aksik?

Úgy számoltunk, hogyha 4 évig működnek az aksik, akkor hozza be az árát az elemekhez képest, ezért két garnitúrával vettünk. Bevallom, hogy a második garnitúrát még mindig nem kellett megbontanunk, az első csomag 2012 óta dolgozik és még mindig 11 órás időt biztosít. Egyébként használat után általában 6 órát töltjük. Ezek az aksik úgy készültek el, hogy van bennük egy mikrochip, ami tárolja a töltési ciklusokat és folyamatosan figyeli az akku állapotát is Ennek itt 96 %-os az élettartama, 228 ciklus van benne.

    - Amikor egy tévében teljes műsorváltás zajlik, hogyan tudsz erre felkészülni, mi érinti     ezt a területet? Egyáltalán hány mikrofonra van szükséged a zökkenésmentes     működéshez?

Próbálunk mindenre felkészülni, de nem lehet. Jó eszközökkel dolgozunk, melyek mindenhol bevethetők. Visszamenőleg megnéztem, hogy 10 év távlatában milyen műsorok mentek, és ennek alapján jöttek ki a darabszámok. Ebben a stúdióban 12 csatornánk van az ULX-D ből, ebből 10 db a mikroport, 2 darab a kézimikrofon. A kézimikrofonokat 2 féle módon használjuk, a zenei produkciókat szolgáljuk és beszélgetésekhez használjuk. Ami alatta van az UHFR vevő, ahhoz 2 Plug-On adó tartozik. Ezeken az adókon alapesetben puskamikrofonok vannak, és mivel ők egy alternatív jelúton keresztül kerülnek a rendszerbe, egy mindentől független vésztartalékot képeznek az élő műsorokhoz. A Plug-On adókat használjuk még kisebb zenei produkcióknál, a reggeli műsorokban is, akár hangszerek, gitár, vagy szintetizátor megszólaltatásához.

    - Mi a helyzet a kompatibilitással?

Itt ez a keverőpult, ez egy Broadcast csúcstermék. Azonnal látja a Shure eszközöket és kezel mindent, ami Dante kompatibilis, így az ULX-D berendezéseket is.

    - Van valami rálátásod az újdonságokra, mi az ami érdekes lehet manapság ezen a     piacon?

Az igazság az, hogy velem bizonyos szempontból kitolt ez a Shure rendszer, mert amikor a régit kellett üzemeltetni mindig naprakész voltam a piacon kapható új eszközökről. Most elkényelmesedtem, mivel tökéletesen működik minden 2012 óta, nem merült fel igény a változtatásra. Nem is követtem annyira feszesen az aktualitásokat.

    - Történt-e valamilyen változás, fejlesztés, átépítés az elmúlt időszakban a TV2-nél,     illetve mekkora az audiós „eszközpark”?

 

DSC_1864.JPG

 

Ebben a stúdióban az elmúlt időszak alatt csak a keverőpultot cseréltük, a show műsor stúdióban viszont teljesen a nulláról kellett felépíteni a rendszert, mert elavult eszközök voltak. Korábban saját eszközparkja nem is nagyon volt a TV2-nek, mindig béreltünk mindent. Mostanra viszont megléptük azt, hogy van egy jelentős technikai bázisunk, amivel nagyon sok mindent meg tudunk oldani. Az ULX-D ből 16-16 csatorna van a 2 showműsor-stúdiónkhoz. Ha mindet összeszámolom, itt az udvaron belüli  stúdióinkban 48 csatorna mikroport, és 16 csatorna fülmonitor üzemel.
A 2. stúdióban a PSM1000-es fülmonitorokkal tudunk csinálni 8 darab sztereó, vagy 16 mono csatornát, tehát ha úgy tetszik, akár 16 műsorvezetőnek tudok külön úton fülmonitort biztosítani. In-ear monitorhoz 8 eszközöm van, ezekhez 8 frekvencia és mindegyikhez két audio csatorna tartozik, vagyis egy adónak két jelet is tudok adni ha kell.

Ha össze kellene foglalni a SHURE ULX-D rendszerről alkotott tapasztalataidat, véleményedet, akkor mit mondanál?

 

DSC_1865.JPG

 

Ha végig gondolom az elmondottakat a beszélgetés kapcsán, azt hiszem nyugodtan állíthatom, hogy nem találnék kifogásolni valót. Zavartalan a felhasználói tapasztalatunk, és mondhatom ezt a munkatársaim nevében is akik jónéhányan dolgoznak velem a különböző műsorok felvételénél. Három hangmérnök kollégám van velem itt a magazinműsorok stúdiójában, négyen dolgoznak a show műsor stúdióban, valamint hatan a mikrofonos kollégák, de még egyiküktől sem kaptam neheztelő kritikát a rendszerünkkel kapcsolatban. Jól választottunk, amikor a Shure rendszere mellett döntöttünk, amit a gyakorlat igazolt a számunkra.

 

eurhythmics2017atlatszo.jpg

 

www.eurhythmics.hu


Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom
Impresszum
Betöltés: 0.104721 másodperc.