A rendezvényen az ARRI Lighting kereskedelmi vezetője, Stefan Nitsche előadása után a vendégek stúdió környezetben próbálhatták ki a SkyPanel LED lámpákat, és lehetőség nyílt ezek hagyományos stúdióvilágítással történő összehasonlítására is. Bemutatásra került az S30 és S60 mellett az S120-C is, mely 400W-nál kevesebbet fogyaszt, így hatékonysága kiemelkedő, 90 lumen/Watt. Az S60 középút lehet a funkcionalitás és méret tekintetében, különböző helyszíneken történő felhasználásra viszont az S30 lehet az ideális választás kis mérete és hordozhatósága miatt. A SkyPanel lámpák üzemeltethetőek akkumulátorról is, így csupán elhatározás kérdése, hogy ki melyiket szeretné külső helyszínen használni. Természetesen az L-szériás LED Fresnel lámpák is kiállításra kerültek, mint az L5, L7 vagy az L10, melyek robosztus ám egyben ergonomikus kialakításúak, és méltán képviselik azt a minőséget, amelyről az ARRI világszerte híres.
Stefan Nitsche kereskedelmi vezető (ARRI Lighting)
Az előadás után Stefan Nitschét kérdeztük a LED-es technológiáról, az ARRI világítástechnikai termékek televíziós felhasználásának tapasztalatairól, és a rendezvényről:
- Mi az általános tapasztalata az ARRI világítástechnikai termékeivel kapcsolatban?
SN: Az általam képviselt országokban nemcsak a filmes szakma nyitott az ARRI lámpák használatára, hanem egyre népszerűbbek televíziós körökben is. Hozzám tartozik Cseh-, Lengyel- és Magyarország, Észak -és Kelet-Afrika számos országa, India, Banglades és Sri Lanka. A közelmúltban például 50 db SkyPanelt vásárolt egy Etióp TV társaság. Általánosságban igaz, hogy az ügyfelek szeretnek személyes tapasztalatot szerezni a termékekről, a tesztelés és kipróbálás lehetőségére mindenhol igény van.
- Miért döntött úgy az ARRI, hogy a televíziós szakma számára is elérhetővé teszi termékeit?
SN: Az ARRI több mint húsz éve tervez lámpákat televízió stúdiók számára is, amit eddig inkább a nyugat-európai országok stúdiói vásároltak, de egyre népszerűbb a közép-európai régióban is.
A mostani modern LED lámpákra nagyobb az érdeklődés, egyre többen ismerik fel ennek előnyeit nemcsak műszaki szempontból, hanem akár mint hosszú távú befektetés. A SkyPanel „C” verziói pl. az eddigi hagyományos 3200K helyett 2700K és 10000K közötti színhőmérsékleteket tudnak kezelni, melyek akár a felvételek alatt is változtathatók.
- Milyen további előnyei lehetnek az ARRI lámpák használatának?
SN: Először is a minőség az, amit szeretnék kiemelni, mint elengedhetetlen kritériumot. Az élettartamuk a normál lámpák 1.000-1.500 órájához képest 50.000 óra, és nincs szükség rövid távú, folyamatos izzó vagy alkatrész cserére. Természetesen fontosnak tartjuk az alkatrész utánpótlást, visszamenőleg 10-15 évre is elérhetők nálunk alkatrészek, az esetleges meghibásodásokat pedig szervízhálózatunk hatékonyan kezeli. Elektromos áram felhasználása tekintetében akár 85%-ot is meg lehet takarítani, nem generálnak hőt és nem igényelnek légkondicionálást. Szeretném kiemelni azt a több partnerünk által is megerősített számítást, ami szerint az ARRI LED technológiára történő váltás csupán az energiafogyasztást figyelembe véve is 2,5-3 év alatt megtérülő beruházás.
- Melyiket javasolja televíziós stúdiók számára?
SN: A SkyPanel soft light megoldásai minőségi képek rögzítését teszik lehetővé, a LED Fresnel megoldásokkal pedig a fényt pontosan a kívánt irányba lehet fókuszálni. A kettő kombinációja biztosítja a stúdiók korszerű világítástechnikai megoldását. Kisebb stúdiók számára a SkyPanel S30/L5 Fresnel, míg nagyobb stúdiókba a SkyPanel S60/L7 Fresnel kombinációját ajánlom. Fontos megjegyezni, hogy a SkyPanel képes kiváltani a Greenbox szerepét, illetve a kiegészítőivel 300 különböző hatást érhetünk el, ami a felvételek hangulatát változatossá teszi azonos minőség mellett.
- Mi volt az összbenyomása a rendezvényről?
SN: Nagyon köszönöm a lehetőséget, hogy a szakma fontos képviselőinek bemutathattam az ARRI legújabb fejlesztésű lámpáit. Köszönöm a Broadcast Solutions Hungary Kft-nek a kiváló szervezést, az érdeklődés nagyobb volt, mint amire számítottam. Az ATV-nek pedig köszönöm, hogy lehetőséget biztosított, hogy valós televízió-stúdió környezetben mutathassam be a termékeket.
Horváth Botond – ATV televízió
Az első magyar ARRI stúdióvilágítást használó privát televíziós csatorna, az ATV műszaki igazgatóját kérdeztük a tapasztalatokról és a bemutatóról.
- Miért az ATV lett a rendezvény házigazdája?
HB: A közelmúltban fejlesztettük a világítástechnikai eszközparkunkat, melynek keretén belül ARRI lámpákat is vásároltunk. A Broadcast Solutions Hungary keresett meg bennünket a rendezvény ötletével, a jó kapcsolatra való tekintettel pedig örömmel vállaltuk a házigazda szerepét.
- Milyen tapasztalatai vannak a bemutatóval kapcsolatban?
HB: Nagy érdeklődéssel vártuk a bemutatót és örülök, hogy végre a saját szememmel is meggyőződhettem arról, hogy ez a jövőbe mutató irány és mind a bemutató, mind pedig a költségek/megtérülés ismerete eloszlatta azt a tévhitet bennem, hogy az ARRI elérhetetlen lenne a TV társaságok számára.
- Miért döntöttek a beruházás kapcsán az ARRI mellett?
HB: Az idei IBC-n ismét meggyőződhettünk az „ARRI-minőségről”, azt követően pedig rövid időn belül döntésre jutottunk, hogy érdemes ár-érték arányban és a későbbi megtérülést tekintve az ARRI termékeit választani.
( - )
Az ARRI név nem ismeretlen a szakmában, a majd egy évszázados múltra visszatekintő gyártó cég a legnagyobb névnek számít a filmiparban, mind a televíziós szakmában, nemcsak a tervezési, gyártási, hanem a világítás, utómunka és bérbeadás területén is. Az ARRI név mindig is egyet jelentett a folyamatos innovációval és a forradalmian új technikai megoldásokkal. Termékeik között megtalálhatóak – többek között – az Alexa és Amira kamerák, ARRI Cine objektívek és a SkyPanel illetve L-sorozatú LED Fresnel lámpacsalád is. A SkyPanel termékcsalád egy új standard a világítási iparágban, jól reprezentálja az ARRI több mint egy évtizedes kutatási és fejlesztési tevékenységét a LED-es világítástechnika területén.